Οι προκλήσεις στο λιανεμπόριο

Τα υψηλά κόστη ενέργειας, η γραφειοκρατία και η πολυπλοκότητα στα κανάλια εφοδιασμού επηρεάζουν την ανταγωνιστικότητα λιανεμπόρων και προμηθευτών τροφίμων

Οι προκλήσεις στο λιανεμπόριο

Με βάση τα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ, ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ ήταν της τάξης του +1,84% τον Ιούλιο 2025 σε σχέση με τον Ιούλιο 2024.

Σημειώνεται ότι οι τιμές του Ιουλίου 2025 σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα Ιούνιο 2025 καταγράφονται με μικρή μείωση κατά -0,24%, ενώ το Α΄ επτάμηνο 2025 καταγράφονται ήπιες πληθωριστικές πιέσεις της τάξης μόλις του 1,23%, οι οποίες αποδίδονται κυρίως στις διεθνείς αυξήσεις πρώτων υλών (κακάο, κρέας, καφές).

Με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat και σε σύγκριση με τους πληθωριστικές τάσεις σε άλλους κλάδους, φαίνεται ότι κερδίζεται η μάχη του πληθωρισμού στα σουπερμάρκετ. Η οργανωτική ετοιμότητα για απορρόφηση του κόστους, οι οικονομίες κλίμακος λόγω μεγέθους και η αγαστή συνεργασία με τη πολιτεία επέφεραν τα θετικά αποτελέσματα. Πέραν όμως του πληθωρισμού, η ανταγωνιστικότητα του λιανεμπορίου τροφίμων και των προμηθευτών τους επηρεάζεται από τα αυξημένα κόστη λειτουργίας, που σχετίζονται με τα υψηλά κόστη ενέργειας, την πολυέξοδη γραφειοκρατία και τη πολυπλοκότητα στα κανάλια εφοδιασμού.

Εξίσου σημαντικός είναι ο προβληματισμός σε σχέση με το κόστος προμήθειας προϊόντων και πρώτων υλών που επηρεάζεται από τα προβλήματα στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού, την αρνητική επίδραση της κλιματικής αλλαγής, τους διεθνείς εμπορικούς πολέμους και τα υψηλά λειτουργικά έξοδα λόγω των πληθωριστικών τάσεων.

Επίσης αυξημένη πρόκληση είναι η εύρεση προσωπικού, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες λόγω της τουριστικής περιόδου και του ανταγωνισμού προσέλκυσης εποχιακού προσωπικού με άλλους κλάδους.

Για τη μείωση του λειτουργικού κόστους και αποδοτικότερης αξιοποίησης του προσωπικού, διερευνάται η αξιοποίηση του ψηφιακού μετασχηματισμού και της τεχνητής νοημοσύνης. Για την ώρα καταγράφεται η επιλεκτική και αναδυόμενη αξιοποίηση των τεχνολογιών αυτών που επικεντρώνεται στη χρήση εργαλείων ευφυούς επιχειρηματικής αναλυτικής λόγω του μεγάλου όγκου δεδομένων που διαχειρίζονται, τη γραμματειακή/διοικητική αυτοματοποίηση λόγω της εντάσεως εργασίας, την πρόβλεψη ζήτησης για τη βελτιστοποίηση των λειτουργικών εξόδων και της εξυπηρέτησης, και την αποδοτικότερη εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της πολυπλοκότητας του δικτύου και των χιλιάδων κωδικών που διακινούνται.

Όσον αφορά την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τις ESG δεσμεύσεις, οι επιχειρήσεις εστιάζουν στο πρόβλημα της ενέργειας, με 2 στις 3 να δίνουν προτεραιότητα στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και 2 στις 5 στις επενδύσεις για παραγωγή ΑΠΕ προς ίδιαν κατανάλωση. Ακολουθεί η στρατηγική για την αειφορία με στόχευση την αύξηση της ανακύκλωσης (50%), τη βιώσιμη εφοδιαστική αλυσίδα (27%) και τη μείωση σπατάλης τροφίμων (22%) και νερού (20%). Το βιώσιμο μέλλον του σημαντικού αυτού υπερ-κλάδου θα εξαρτηθεί από τη δυνατότητα των επιχειρήσεων (λιανεμπόριο και βιομηχανία) να μετασχηματιστούν στο αναδυόμενο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον με στόχο την αειφορία.

Ο κ. Γεώργιος Δουκίδης είναι καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και επιστημονικός σύμβουλος ΙΕΛΚΑ.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ (ΟΤ) ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

OT Originals
Περισσότερα από Experts

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο