Νερό στο όνομα της Laopu Gold πίνουν επενδυτές στην Ασία, με αποτέλεσμα η εταιρεία πολυτελών κοσμημάτων που αντλεί την έμπνευσή της από την κινεζική παράδοση να είναι σήμερα μία από τις πιο πολυσυζητημένες μετοχές του Χονγκ Κονγκ.
Αποκαλούμενη και «Hermès του χρυσού», η Laopu Gold αναδιαμορφώνει τους κανόνες στον χώρο των πολυτελών κοσμημάτων με την ταχεία ανάπτυξή της, τα εξαιρετικά υψηλά περιθώρια κέρδους και την ισχυρή αφήγηση της μάρκας που έχει τις ρίζες της στην κινεζική κουλτούρα.
Από την κτηνοτροφία… στο χρυσό της Laopu Gold
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2009 από τον Xu Gaoming, που άφησε πίσω του το γραφείο κτηνοτροφίας και υδρόβιων ζώων Yueyang στην επαρχία Hunan, για τουριστικές επενδύσεις και εμπόριο χρυσού, κοσμημάτων και αντικών, σημειώνουν οι Financial Times.
Αξιοποιώντας την τάση «guochao» -δηλαδή την προτίμηση για προϊόντα και μάρκες που περιλαμβάνουν ή αναφέρονται σε στοιχεία κινεζικής κληρονομιάς – άνοιξε το πρώτο του κατάστημα στην οδό Wangfujing του Πεκίνου εκείνη τη χρονιά. Δεν ήταν όμως παρά το 2016 όταν και λανσαρίστηκε ως επίσημο brand.
Από τότε, επένδυσε στον παραδοσιακό κινεζικό συμβολισμό με την υψηλής καθαρότητας χρυσοχοΐα. Δράκοι, φοίνικες, κολοκύθες και καλλιγραφικά σχέδια, που δεν προσφέρονται ως αξεσουάρ μαζικής αγοράς, έχουν βρει τη θέση τους ως πολυτελή αντικείμενα με πολιτιστική απήχηση σε μπρασελέ, δαχτυλίδια και παντατίφ.
Το όνομά της, Laopu (老铺), μεταφράζεται ως «παλιό κατάστημα», θυμίζοντας την κληρονομιά και το κύρος των αρχαίων Κινέζων χρυσοχόων.

Παράδοση με σύγχρονη στρατηγική
Ωστόσο, η στρατηγική της εταιρείας δεν είναι καθόλου παλιομοδίτικη. Από την κυκλοφορία της λιανικής μάρκας της το 2016, η Laopu έχει επεκτείνει δυναμικά το δίκτυο των καταστημάτων της σε ολόκληρη την Κίνα.
Μέχρι την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο τον Ιούνιο του 2024, λειτουργούσε 32 καταστήματα σε 13 πόλεις. Ο αριθμός αυτός έχει πλέον αυξηθεί σε πάνω από 36 καταστήματα, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου καταστήματος της στο εξωτερικό, στη Σιγκαπούρη, όπως αναφέρει και το Jing Daily.
Η IPO του 2024
Το ντεμπούτο της Laopu Gold στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ ήταν πραγματικά εντυπωσιακό, με την IPO της να υπερκαλύπτεται σχεδόν 600 φορές. Οι επενδυτές ήταν ενθουσιασμένοι και δεν μπορούσαν να το κρύψουν. Και η άνοδος δεν σταμάτησε εκεί.
Αρχικά εισηγμένη στα 40,50 HK$, η μετοχή ξεπέρασε τα 1.000 HK$ σε λιγότερο από ένα χρόνο, καθιστώντας την μία από τις πιο ακριβές μετοχές στο Χονγκ Κονγκ σε ονομαστικούς όρους. Ακόμη και όταν το 40% των μετοχών της εξήλθε από την περίοδο lock-up μετά την IPO τον Ιούνιο του 2025, η μετοχή αψήφησε τους φόβους για διάλυση και σημείωσε άνοδο κατά 15%, όπως επισημαίνει και το Bloomberg.
Αναλυτές από τις Citigroup, Jefferies και Nomura έχουν εκδώσει αξιολογήσεις «Buy» με στόχους τιμών άνω των 1.000 HK$, αναφέροντας το μοναδικό branding της Laopu, την ισχυρή δυναμική των κερδών της και το επεκτάσιμο μοντέλο καταστημάτων της.

Ποια κρίση;
Τα τελευταία δύο χρόνια, οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές μάρκες πολυτελείας έχουν αντιμετωπίσει μείωση των πωλήσεων στην Κίνα -μία από τις βασικές αγορές ανάπτυξής τους εδώ και δεκαετίες- καθώς οι καταναλωτές στην ηπειρωτική Κίνα παλεύουν με μια οικονομία που έχει πληγεί από την κατάρρευση των τιμών των ακινήτων, αλλά και από τις ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια της απασχόλησης και των μισθών.
Η δημοτικότητα της Laopu Gold οφείλεται εν μέρει στην πρόσφατη αύξηση της τιμής του χρυσού κατά 40% σε σχέση με πέρυσι, καθώς και σε ένα νέο, καθαρά κινέζικο στυλ εξυπηρέτησης πελατών.
Όταν σχηματίζονται ουρές έξω από τα καταστήματά της – όπως συμβαίνει συχνά κατά το άνοιγμα ενός σημείου με προφορές 10% – το προσωπικό προσφέρει στους πελάτες που περιμένουν νερό Evian και σοκολάτα Godiva.
Η αλυσίδα λειτουργεί κυρίως στα high-end εμπορικά κέντρα, όπου ήδη υπάρχουν παγκόσμιοι ανταγωνιστές πολυτελείας όπως οι Cartier, Tiffany και Van Cleef & Arpels – και των οποίων τους πελάτες μπορεί να κλέψει.
«Η Laopu αποτελεί σοβαρή απειλή για τις δυτικές μάρκες πολυτελείας», εξηγεί ο Chuanqi Ma, αναλυτής της Sealand Securities Co. «Οι Κινέζοι καταναλωτές έλκονται όλο και περισσότερο από μάρκες που τιμούν την παράδοση», προσθέτει στο Bloomberg ο Ζακ Ρουαζέν , διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων του κλάδου Digital Luxury Group.
Κάντο όπως η Laopu Gold
Η άνοδος της Laopu είναι ενδεικτική μιας στροφής προς τις εγχώριες μάρκες πολυτελείας.
Η Seres Group Co., μια αυτοκινητοβιομηχανία κάποτε γνωστή για τα μίνι βαν των 30.000 γιουάν (4.200 δολάρια), ξεπέρασε την BMW AG και την Mercedes-Benz Group AG και έγινε η πιο δημοφιλής αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελείας της Κίνας, με το SUV Aito M9 να κατακτά τον τίτλο του πιο επιτυχημένου αυτοκινήτου της χώρας πάνω από 500.000 γιουάν.
Ομοίως η Mao Geping Cosmetics Co, μια premium μάρκα περιποίησης δέρματος που ιδρύθηκε το 2000, είδε τα έσοδα και τα κέρδη της να αυξάνονται περισσότερο από 30% πέρυσι, ακόμη και όταν οι ξένοι ανταγωνιστές της, όπως η L’Oréal SA, αντιμετώπιζαν απογοητευτικές πωλήσεις στην Κίνα.