«Χαράς ευαγγέλια» για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που έχουν ισχυρή παρουσία στις τουριστικές περιοχές.
Η ακρίβεια που έχει σαρώσει την εστίαση, αναγκάζουν πολλούς τουρίστες να καταφεύγουν στις υπηρεσίες του … σούπερ μάρκετ – και να αξιοποιούν τις δυνατότητες που τους παρέχουν τα καταλύματα στα οποία διαμένουν. Αυτή η τάση έχει ως αποτέλεσμα να «φουσκώνουν» τα ταμεία των αλυσίδων.
Πάνω οι πωλήσεις για τα σούπερ μάρκετ
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς υπολογίζεται ότι σε ορισμένες περιοχές η άνοδος των πωλήσεων υπερβαίνει ακόμη και το 5%!
Και φυσικά οι αλυσίδες που διαθέτουν τα περισσότερα καταστήματα σ΄ αυτές τις περιοχές απολαμβάνουν και τα αντίστοιχα οφέλη.
Μείωση για τα cash & Carry
Σε αντίθετη κατεύθυνση όμως κινείται η χονδρική πώληση, τα γνωστά cash & carry.
Η δραματική μείωση του τζίρου της εστίασης «χτυπάει» κατευθείαν στα … ταμεία των cash & carry. Κατά τις ίδιες πηγές οι πωλήσεις των cash & carry κινούνται στα επίπεδα τα περσινά – δηλαδή έχουν μηδενική ανάπτυξη. Αν όμως συνυπολογιστεί το γεγονός ότι ο «πληθωρισμός» τους είναι τουλάχιστον 1,5% – δηλαδή οι ανατιμήσεις που έχουν γίνει κατά μέσο όρο – αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μείωση του όγκου των πωλήσεων.
Δεδομένου ότι οι δύο σημαντικότερες αλυσίδες cash & carry, η Metro, η Mart και η ΕΝ.Α. ΑΕ είναι αυτές που κατά βάση ελέγχουν την αγορά της χονδρικής πώλησης, υφίστανται και τις αντίστοιχες συνέπειες. Κυρίως όμως όποιος έχει βασίσει την ανάπτυξη του στο δίκτυο του Horeca.
Το ψαλίδι στην εστίαση και οι φειδωλοί τουρίστες…
Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές δεν είναι μόνο η ακρίβεια που πλήττει την εστίαση, είναι παράλληλα και το γεγονός ότι τουρίστες από αρκετές χώρες είναι πολύ συγκρατημένοι σ΄ αυτά που είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ στα νησιά
Εν τω μεταξύ την σημαντικότερη παρουσία στις τουριστικές περιοχές την διαθέτει η Μασούτης ΑΕ, είτε άμεσα με 48 καταστήματα είτε έμμεσα μέσω της ΣΥΝ.ΚΑ Κρήτης Υπεραγορές ΑΕ – στην οποία συμμετέχει – με άλλα 39 σούπερ μάρκετ. Ενώ πρόκειται να αποκτήσει κι άλλα 39 καταστήματα, με την επικείμενη εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός!
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο όμιλος Σκλαβενίτη, άμεσα με 35 καταστήματα και έμμεσα με άλλα 41 καταστήματα της Χαλκιαδάκης ΑΕ.
Και στην τρίτη θέση είναι η ΑΒ Βασιλόπουλος με επίσης 39 καταστήματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά στις τουριστικές περιοχές της ελληνικής αγοράς λειτουργούν περί τα 362 σούπερ μάρκετ και cash & carry και με εξαίρεση τις τρεις προαναφερόμενες εταιρείες, η πλειοψηφία των υπολοίπων καταστημάτων ανήκει είτε σε μεσαίου μεγέθους αλυσίδες σούπερ μάρκετ, όπως είναι η Bazaar AE και η Market In, είτε σε μικρές τοπικές επιχειρήσεις.
Μάλιστα 9 μικρές τοπικές αλυσίδες διαθέτουν 46 σούπερ μάρκετ στην «καρδιά» της τουριστικής Ελλάδας, στα νησιά! Δεν πρόκειται για καθόλου αμελητέες επιχειρηματικές περιπτώσεις!