Οι αυξημένοι δασμοί που επέβαλε η κυβέρνηση Τραμπ έχουν αρχίσει να «δαγκώνουν» τους μεγάλους του λιανεμπορίου στις ΗΠΑ.
Κι όμως, παρά τις ανησυχίες για εκτόξευση των τιμών και πτώση της κατανάλωσης, οι αλυσίδες Walmart, Home Depot και Crocs δείχνουν ότι, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, οι Αμερικανοί καταναλωτές παραμένουν ανθεκτικοί.
Οι εταιρείες επιστρατεύουν στρατηγικές – από αλλαγές στην εφοδιαστική αλυσίδα μέχρι στοχευμένες αυξήσεις τιμών – ώστε να απορροφήσουν το κόστος και να προστατεύσουν τη σχέση τους με το κοινό.
Δασμοί: Ανθεκτικοί καταναλωτές – αλλά με όρια
Παρά την άνοδο των τιμών εισαγωγής, η κατανάλωση στις ΗΠΑ παραμένει σε γενικές γραμμές ισχυρή, αναφέρει στο εκτενές ρεπορτάζ του το CNBC.
Η Walmart, ο μεγαλύτερος λιανέμπορος τροφίμων της χώρας, ανέφερε ότι οι πωλήσεις ιδιωτικής ετικέτας – που συνήθως προσελκύουν πιο προσεκτικούς καταναλωτές – έμειναν σταθερές.
Οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας της Walmart έμειναν σταθερές
Αυτό δείχνει ότι, αν και κάποια νοικοκυριά στρέφονται σε φθηνότερες επιλογές, η συνολική ζήτηση δεν έχει καταρρεύσει.
Ωστόσο, οι χαμηλότερου εισοδήματος καταναλωτές δείχνουν περισσότερη ευαισθησία στις αυξήσεις τιμών.
Ο CEO της Walmart, Νταγκ ΜακΜίλλον, παραδέχτηκε ότι σε προϊόντα των οποίων οι τιμές αυξήθηκαν, οι αντιδράσεις ήταν εμφανείς, κυρίως από μεσαία και κατώτερα εισοδηματικά στρώματα
Ο φόβος που δεν επιβεβαιώθηκε
Όταν ανακοινώθηκαν οι δασμοί την άνοιξη, πολλοί αναλυτές φοβήθηκαν μια «καταιγίδα» αυξήσεων.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Σκοτ Τσικαρέλι, αναλυτή της Truist, οι λιανέμποροι έχουν ανεβάσει τις τιμές, αλλά όχι στον βαθμό που αναμενόταν.
Η στρατηγική τους περιλαμβάνει διασπορά της παραγωγής σε διαφορετικές χώρες, πίεση προς τους προμηθευτές για καλύτερους όρους και στοχευμένες εκπτώσεις. Με αυτόν τον τρόπο, οι εταιρείες διατηρούν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, αποφεύγοντας να εμφανιστούν ως οι «κακοί» που μετακυλίουν το κόστος.
Οι νικητές και οι χαμένοι του καλοκαιριού
Παρά τις πιέσεις, οι πωλήσεις μόδας και ειδών πολυτελείας κινήθηκαν ανοδικά.
Στη Walmart, οι πωλήσεις σε γυναικεία ενδύματα και παπούτσια αυξήθηκαν, ενώ η Tapestry – ιδιοκτήτρια της Coach – ανακοίνωσε ότι η νέα της τσάντα «Kisslock» των 695 δολαρίων εξαντλήθηκε σε λίγα λεπτά, επισημαίνει το CNBC.
Από την άλλη, η Crocs έδωσε πιο απαισιόδοξο τόνο.
Ο CEO Άντριου Ρις μίλησε για «υπερβολικά προσεκτικούς» καταναλωτές και μείωση επισκεψιμότητας, ειδικά στα outlets που απευθύνονται σε χαμηλότερα εισοδήματα.
Η εταιρεία μάλιστα μείωσε τις παραγγελίες της για το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Home Depot και Lowe’s: μικρές ανάσες, μεγάλες προκλήσεις
Ο τομέας βελτίωσης κατοικίας παραμένει πιεσμένος, καθώς τα υψηλά επιτόκια αποτρέπουν τους Αμερικανούς από ανακαινίσεις και μετακομίσεις.
Η Home Depot και η Lowe’s σημείωσαν καλύτερες πωλήσεις τον Ιούλιο, αλλά οι διοικήσεις τους ήταν προσεκτικές στις προβλέψεις.
«Είναι πολύ νωρίς για να μιλήσουμε για τάση», τόνισε ο CEO της Lowe’s, Μάρβιν Έλισον.
Δημιουργικές στρατηγικές για τους δασμούς
Οι λιανέμποροι έχουν υιοθετήσει ευρηματικές τακτικές για να αποφύγουν τις συνέπειες των δασμών. Εισαγωγές προϊόντων πριν την εφαρμογή των μέτρων, αύξηση αποθεμάτων και προσεκτικές αυξήσεις τιμών σε νέα προϊόντα είναι μερικές από αυτές.
Η Sharkninja, γνωστή για τις ηλεκτρικές συσκευές και τα προϊόντα ομορφιάς της, αύξησε τις τιμές αλλά με φειδώ, φτάνοντας μάλιστα στο σημείο να αποσύρει κάποιες αυξήσεις.
Παράλληλα, το νέο της προϊόν, μια μάσκα περιποίησης προσώπου, βγήκε στην αγορά με υψηλότερη τιμή από την αρχικά προγραμματισμένη, ως τρόπο ενσωμάτωσης του κόστους.
Το βάρος στους ισχυρούς ώμους
Οι μεγάλοι όμιλοι, όπως η Walmart και η Home Depot, διαθέτουν την κλίμακα και τη δύναμη να διαπραγματεύονται καλύτερα με τους προμηθευτές και να απορροφούν τις όποιες πιέσεις.

Ενδεικτικά, η Home Depot φρόντισε ώστε τα περισσότερα προϊόντα της να εισαχθούν πριν τους νέους δασμούς, ενώ στοχεύει να μειώσει την εξάρτησή της από οποιαδήποτε χώρα κάτω του 10%.
Αντίθετα, μικρότερες εταιρείες χωρίς ισχυρό brand ή διαφοροποιημένα έσοδα δυσκολεύονται περισσότερο.
Η Tapestry προειδοποίησε ότι μόνο οι πρόσθετοι δασμοί θα της κοστίσουν 160 εκατομμύρια δολάρια τη νέα χρήση.
Νέα κέρδη από νέες πηγές
Η διαφοροποίηση φαίνεται να είναι το «κλειδί» της εποχής.
Η Walmart επενδύει δυναμικά στη διαφήμιση και στη διαδικτυακή αγορά τρίτων, με τα έσοδα της διαφήμισης να αυξάνονται κατά 46% το τελευταίο τρίμηνο.
Αντίστοιχα, η Home Depot και η Lowe’s επεκτείνονται στον τομέα των επαγγελματιών της κατασκευής με εξαγορές δισεκατομμυρίων.
Αυτά τα νέα ρεύματα εσόδων προσφέρουν σταθερότητα και υψηλότερα περιθώρια κέρδους, βοηθώντας τους κολοσσούς να αντιμετωπίσουν τις πιέσεις των δασμών.
Το μέλλον των δασμών
Παρότι η πολιτική δασμών της κυβέρνησης Τραμπ φαίνεται πιο σταθερή σε σχέση με την άνοιξη, το τοπίο παραμένει αβέβαιο.
Ειδικά με την Κίνα, οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται και οι δασμοί μπορεί να ξαναλλάξουν.
Οι λιανέμποροι γνωρίζουν ότι τα δύσκολα δεν έχουν τελειώσει.
Οι ισχυροί παίκτες θα συνεχίσουν να απορροφούν πιέσεις, αλλά οι μικρότεροι ίσως δυσκολευτούν να αντέξουν.
Το βέβαιο είναι ότι η επόμενη μέρα του αμερικανικού λιανεμπορίου θα κριθεί από το πόσο δημιουργικά και γρήγορα μπορούν να προσαρμοστούν σε ένα ασταθές εμπορικό περιβάλλον.