Η Yoto, ο δημιουργός ηχείων χωρίς οθόνη για παιδιά, σχεδόν διπλασίασε τις πωλήσεις της πέρυσι, καθώς η εταιρεία με έδρα το Λονδίνο αναμένει να αποκομίσει κέρδος για πρώτη φορά το 2025.
Οι συσκευές της βρετανικής νεοσύστατης επιχείρησης έχουν γίνει δημοφιλείς στους γονείς που αναζητούν εναλλακτικές λύσεις στα smartphones για φορητή παιδική ψυχαγωγία και τώρα φτάνουν σε 3 εκατομμύρια παιδιά σε όλο τον κόσμο.
Ο Σερ Πολ ΜακΚάρτνεϊ, η οικογένεια Ρόαλντ Νταλ και η Πρωτοβουλία Τσαν – Ζάκερμπεργκ, το επενδυτικό ταμείο του ιδρυτή της Meta και της συζύγου του, Πρισίλα Τσαν, είναι μεταξύ των επενδυτών της Yoto, η οποία ανακοίνωσε χρηματοδότηση 22 εκατομμυρίων δολαρίων πέρυσι.
Τα μίνι ηχεία της, τα οποία διατίθενται σε δύο μοντέλα, αναπαράγουν μια μεγάλη γκάμα ηχητικών βιβλίων και μουσικής από το Gruffalo και τον Χάρι Πότερ μέχρι το soundtrack της ταινίας Frozen της Disney, που πωλούνται στις ιδιόκτητες κάρτες της Yoto.
Τα έσοδα της Yoto αυξήθηκαν κατά 86% σε ετήσια βάση, στα 94,8 εκατομμύρια λίρες το 2024, σύμφωνα με τους τελευταίους λογαριασμούς της. Το 2023, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 84%, στα 51,0 εκατομμύρια λίρες, καθώς συνέχισε να αναπτύσσεται μετά την ταχεία επέκταση κατά τη διάρκεια των lockdown λόγω Covid-19.
«Βλέπουμε ισχυρές επιπτώσεις στο δίκτυο», δήλωσε στους Financial Times ο Μπεν Ντρούρι, διευθύνων σύμβουλος της Yoto, αποδίδοντας την ανάπτυξη στην «ισχυρή διαφήμιση από στόμα σε στόμα» καθώς και στην επέκταση σε νέες αγορές όπως η Αυστραλία.
«Αναμένουμε να είμαστε κερδοφόροι σε κάθε βάση φέτος», πρόσθεσε. «Το φαινόμενο σφονδύλου του επιχειρηματικού μας μοντέλου λειτουργεί».
Οι ζημίες της Yoto διευρύνθηκαν από 3,4 εκατομμύρια λίρες το 2023 σε 8,4 εκατομμύρια λίρες πέρυσι, κυρίως λόγω έκτακτων εξόδων ύψους 7 εκατομμυρίων λιρών που σχετίζονται με την ανάκληση μπαταριών για την έκδοση Mini, μετά τον εντοπισμό κινδύνου υπερθέρμανσης. Στους πελάτες στάλθηκε ένα δωρεάν καλώδιο φόρτισης και ένα κιτ αντικατάστασης μπαταρίας «φτιάξ’ το μόνος σου».

Yoto mini
Μια λύση για να απομακρύνονται τα παιδιά από τις οθόνες
Ο Ντρούρι, πρώην διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής υπηρεσίας ψηφιακής μουσικής 7digital, και ο συνιδρυτής του, Φίλιπ Ντένκερ, ξεκίνησαν την Yoto ως καμπάνια crowdfunding μέσω Kickstarter το 2017. Χρησιμοποίησε τη βρετανική πλατφόρμα υπολογιστών χαμηλού κόστους Raspberry Pi για την κατασκευή των πρώτων μοντέλων της.
Από τότε, η Yoto έχει εξελιχθεί σε ένα σπάνιο πρόσφατο παράδειγμα βρετανικής εταιρείας ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης που έχει επιτύχει παγκόσμια κλίμακα, με τη Βόρεια Αμερική, τη Γαλλία και την Αυστραλία μεταξύ των κρίσιμων αγορών της. Τα προϊόντα της κατασκευάζονται στην Κίνα, το Βιετνάμ και την Ταϊλάνδη.
«Παραδοσιακά, πολλοί επενδυτές επιχειρηματικών κεφαλαίων δεν συμπαθούν [τις εταιρείες υλικού] λόγω του κεφαλαίου κίνησης και των κινδύνων που ενέχουν», δήλωσε ο Ντρούρι. «Αλλά στον κόσμο της Τεχνητής Νοημοσύνης, όπου μπορείτε να κλωνοποιήσετε μια επιχείρηση λογισμικού ως υπηρεσία σε λίγες ώρες, είναι πολύ καλό να έχετε κάτι που είναι υπερασπίσιμο και πραγματικά, πραγματικά δύσκολο να πραγματοποιηθεί».
Οι πωλήσεις καρτών και συνδρομών αποτελούν πλέον το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της Yoto, δήλωσε ο Ντρούρι, αν και η εταιρεία έχει επίσης περιθώριο κέρδους στο υλικό της. «Το επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργεί πραγματικά λόγω των επαναλαμβανόμενων εσόδων από το περιεχόμενο», είπε, συγκρίνοντας την προσέγγιση της Yoto με τον μοναδικό συνδυασμό κονσολών και παιχνιδιών της Nintendo.
Ο κύριος ανταγωνιστής της Yoto στις συσκευές αναπαραγωγής ήχου για παιδιά, η γερμανική Tonies, εισήχθη στο χρηματιστήριο το 2021 στη Φρανκφούρτη. Τον Αύγουστο, η Tonies – η οποία πωλεί περιεχόμενο με τη μορφή φιγούρων που συνδέονται με τα ηχεία της – ανέφερε αύξηση εσόδων κατά 20% στα 177 εκατομμύρια ευρώ για το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Η Yoto τώρα προσελκύει διαδικτυακούς influencers για να καταγράψει περισσότερο πρωτότυπο περιεχόμενο για την αγορά της, ενώ πειραματίζεται με διαδραστικές κάρτες που προσφέρουν μια εμπειρία «επιλέξτε τη δική σας περιπέτεια». Συνεργάζεται επίσης με την νεοσύστατη εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης ElevenLabs με έδρα το Λονδίνο για να μεταφράσει ορισμένες από τις κάρτες της σε περισσότερες γλώσσες πέρα από τα αγγλικά, τα γαλλικά και τα ισπανικά.
Αν και οι παίκτες του δεν έχουν οθόνη πλήρους μεγέθους, έχουν μια μικρή οθόνη με pixel για την εμφάνιση των αριθμών των κεφαλαίων. «Δεν θέλουμε να δημιουργήσουμε κάτι πολύ εθιστικό», είπε ο Ντρούρι. «Πιστεύουμε ακράδαντα ότι πρέπει να δίνουμε στα παιδιά τον έλεγχο».