H πολυπλοκότητα της σημερινής δομής της Kraft Heinz εμπόδιζε την πλήρη αξιοποίηση της δυναμικής των προϊόντων και των επενδύσεων.
Αυτός ήταν ο λόγος που η διοίκηση της εταιρείας έλαβε την απόφαση της διάσπασης: η μία εταιρεία θα επικεντρώνεται στις σάλτσες όπως η κέτσαπ Heinz και η άλλη θα αναλάβει τα τρόφιμα παντοπωλείου, με βασικό brand την Oscar Mayer και τα hot dogs της.
Η λογική των επενδυτών για τη διάσπαση της Kraft Heinz
Τραπεζίτες και αναλυτές υποστηρίζουν ότι οι πιο «καθαρές» και στοχευμένες εταιρείες αποτιμώνται καλύτερα στις αγορές, ενώ γίνονται πιο ευέλικτες σε εξαγορές και συγχωνεύσεις, εξηγεί σε ρεπορτάζ του το πρακτορείο Reuters.
Για παράδειγμα, τα στοιχεία από μια άλλη διάσπαση,εκείνη της Kellogg’s, δείχνουν ότι οι μετοχές σημείωσαν άνοδο 20% έως 27%, προσελκύοντας στρατηγικούς επενδυτές.
Το κύμα των διασπάσεων στον κλάδο
Η κίνηση της Kraft Heinz δεν είναι μεμονωμένη.
Το 2023 η Kellogg’s διαχωρίστηκε σε Kellanova και WK Kellogg, με τα δύο νέα σχήματα να κερδίζουν άμεσα αξία στο χρηματιστήριο και να γίνονται στόχοι εξαγοράς από μεγάλους «παίκτες» όπως η Mars και η Ferrero.
Αντίστοιχα, η Unilever προχωρά σε απόσχιση του κλάδου παγωτού (Magnum, Ben & Jerry’s), ενώ η Keurig Dr Pepper διαχωρίζει καφέδες και αναψυκτικά σε δύο ξεχωριστές οντότητες.
Η σκιά της Berkshire Hathaway
Η Berkshire Hathaway του Warren Buffett εξακολουθεί να κατέχει περίπου το 27,4% της Kraft Heinz.
Ωστόσο, η αποχώρηση των εκπροσώπων της από το διοικητικό συμβούλιο άνοιξε τον δρόμο για τη διάσπαση.
Ο ίδιος ο Buffett δήλωσε δημόσια την απογοήτευσή του, χωρίς όμως να μπλοκάρει την απόφαση.
Ρίσκα και αβεβαιότητες
Παρά την αισιοδοξία, οι διασπάσεις δεν είναι πάντα επιτυχημένες.
Έρευνα της JP Morgan έδειξε ότι πριν την πανδημία οι αποτιμήσεις μετά από «σπάσιμο» αυξάνονταν κατά 10%, ενώ μετά την COVID μειώθηκαν κατά 5%.
Αυτό δείχνει ότι η αγορά παραμένει απρόβλεπτη, ειδικά σε μια εποχή όπου οι καταναλωτές στρέφονται μακριά από τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα.
Το μήνυμα για τη βιομηχανία τροφίμων
Η απόφαση της Kraft Heinz αντικατοπτρίζει μια γενικότερη πρόκληση: οι γίγαντες του κλάδου πιέζονται να βρουν νέους τρόπους ανάπτυξης.
Η εποχή των μεγάλων συγχωνεύσεων που στηρίζονταν μόνο σε περικοπές κόστους φαίνεται να τελείωσε.
Τώρα το ζητούμενο είναι η οργανική ανάπτυξη, η προσαρμογή στις νέες καταναλωτικές συμπεριφορές και η απλότητα.
Το στοίχημα είναι αν αυτή η στρατηγική θα αποδώσει καρπούς ή θα αποδειχθεί ένα ακόμη βήμα αβεβαιότητας.