89η ΔΕΘ – OT FORUM: Ολα όσα έγιναν την 5η μέρα

Ολα όσα συζητήθηκαν την τέταρτη ημέρα του OT FORUM στο στούντιο του Οικονομικού Ταχυδρόμου

89η ΔΕΘ – OT FORUM: Ολα όσα έγιναν την 5η μέρα

Η εθνική άμυνα και η αμυντική βιομηχανία, η εξωτερική πολιτική, η ενέργεια, τα κατασκευαστικά έργα, ο εξωδικαστικός μηχανισμός, αλλά και η ίδια η ΔΕΘ που φέτος κλείνει 100 χρόνια, βρέθηκαν στο επίκεντρο της 5ης μέρας του OT FORUM που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της 89ης ΔΕΘ.

Οι δημοσιογράφοι του OT, Χρήστος Κολώνας, Ελένη Στεργίου, Αλεξάνδρα Φωτάκη, Αθανασία Ακρίβου, Γιάννης Μπασκάκης, υποδέχθηκαν στο στούντιο εξέχοντες καλεσμένους και σήμερα, που φώτισαν πλευρές του αντικειμένου τους, έδωσαν ενδιαφέρουσες πληροφορίες και ανέδειξαν θέματα της επικαιρότητας που θα συζητηθούν το επόμενο διάστημα.

Συο στούντιο του ΟΤ σήμερα βρέθηκαν οι: Μιχάλης Γεράνης, πρόεδρος του ΦΟΔΣΑ, του πρώτου πανελλαδικά Περιφερειακού Φορέα Διαχείρισης Αποβλήτων, Ντίνος Μακέδος, πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ, Κυριάκος Ποζρικίδης, διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ, Μίλτος Ασλάνογλου, γενικός διευθυντής ΕΣΠΕΝ, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, αναπληρωτής CEO Υπερταμείου, Γιώργος Τσακίρης, χρηματοοικονομικός σύμβουλος και CEO Plan Ahead Consulting, Χρήστος Γιορδαμλής, διευθύνων σύμβουλος Prisma Electronics, Ιωάννης Ανδρουλάκης, πρόεδρος ΔΣ Πράσινου Ταμείου, Θανάσης Κουτσουράς, μέλος ΔΣ Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και γραμματείας ΠΑΜΕ, Αγγελος Συρίγος, βουλευτής ΝΔ.

Γεράνης: Δεν πρέπει να είναι ταμπού η καύση απορριμμάτων

Για τη δραστηριότητα του ΦΟΔΣΑ, του πρώτου πανελλαδικά Περιφερειακού Φορέα Διαχείρισης Αποβλήτων, και τα έργα που έχει σε εξέλιξη μίλησε ο πρόεδρος του φορέα Μιχάλης Γεράνης.

Όπως είπε η Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων στην Περιφερειακή Ενότητα Σερρών βρίσκεται σε λειτουργία από το 2019, ενώ προς δημιουργία είναι οι δύο Μονάδες Ανάκτησης Ανακύκλωσης βορειοδυτικά της Θεσσαλονίκης η μία που «θα εξυπηρετεί όλους τους δυτικούς δήμους της Θεσσαλονίκης και θα εξυπηρετεί ακόμη την περιφερειακή ενότητα Ημαθίας, της Πιερίας και Πέλλας. Και το άλλο μεγάλο έργο είναι ανατολικά της Θεσσαλονίκης θα εξυπηρετεί την Περιφερειακή Ενότητα Χαλκιδικής, τους περιφερειακούς δήμους της Θεσσαλονίκης και το υπόλοιπο του κεντρικού δήμου.

Ο προϋπολογισμός των έργων

Τα δύο έργα ανάκτησης αποβλήτων για τον Δυτικό και Ανατολικό τομέα Θεσσαλονίκης είναι της τάξης των 130 εκατ. και των 120 εκατ. ευρώ αντίστοιχα, αλλά όπως σημείωσε ο κ. Γεράνης «πρέπει άμεσα να προχωρήσουν οι σχετικές προσκλήσεις για την ένταξη και χρηματοδότηση των έργων»

«Εμείς είμαστε έτοιμοι» είπε και «περιμένουμε από την πολιτεία να γίνουν άμεσα οι κινήσεις», δηλώνοντας ότι δεν γνωρίζει «γιατί καθυστερούν».

Η ισχύς εν τη ενώσει

Ο κ. Γεράνης αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην συνεργασία των 38 δήμων της περιοχής που ομόφωνα έλαβαν την απόφαση για τη σωστή διαχείριση των απορριμμάτων, διότι όπως είπε «αν θέλουμε να λεγόμαστε πλέον μία προηγμένη χώρα, ένας βασικός δείκτης για να λέγεται μία χώρα, προηγμένη, είναι η διαχείριση των απορριμμάτων. Ήρθε η ώρα να το κάνουμε κι εμείς». «Γιατί το κλειδί της επιτυχίας είναι η συνεργασία. Τιμούμε το  ευρώ του κάθε συμπολιτη μας», προσέθεσε.

Καύση απορριμάτων

Αναφερόμενος στην καύση απορριμμάτων είπε ότι καλώς έχει ανοίξει το θέμα και αποκαλύπτει ότι «εμείς σαν Κεντρική Μακεδονια καταθέσαμε την πρόταση «Εγνατία Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων», ήδη από το 2017», με σκοπό να αξιοποιηθεί  το υπόλειμμα 2017 ενεργειακά και «να δωθεί θερμότητα στους συμπατριώτες μας. «Δεν πρέπει να είναι ταμπού η καύση απορριμμάτων», υπογράμμισε.

Διαβάστε ολόκληρη τη συζήτηση εδώ

Μακέδος: Σημαντικές οι προοπτικές και μετά το RFF

Για τον κατασκευαστικό κλάδο, την πορεία του και την «επόμενη μέρα», δηλαδή πως θα πορευτεί ο κλάδος μετά τη λήξη των προγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης, μίλησε ο Ντίνος Μακέδος, πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ  (Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων).

Αναφερόμενος στην προοπτική του κλάδου, ο κ. Μακέδος τόνισε πως απαιτείται στρατηγικός σχεδιασμός, όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο, αλλά και σε περιφερειακό και σε επίπεδο μητροπολιτικών Δήμων. «Υπάρχει προοπτική για τον κλάδο, ακόμα και μετά το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης, αρκεί να υπάρχει σχεδιασμός και κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία», είπε.

Ο κ. Μακέδος σημείωσε ότι δεν θα πρέπει να αμελούμε την συντήρηση των υπαρχουσών υποδομών, ενώ θα πρέπει να δούμε τι πολλαπλασιαστικό αποτύπωμα θα φέρουν στις τοπικές κοινωνίες τα μεγάλα έργα και ποια θα είναι η αναπτυξιακή προοπτική. Επιπλέον, αναφέρθηκε στους νέους τρόπους χρηματοδότησης που σχετίζονται με τη βιώσιμη ανάπτυξη, όπως τα «πράσινα ομόλογα».

Ταμείο Μικροπιστώσεων

Ο πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ αναφέρθηκε στα χρηματοδοτικά εργαλεία του οργανισμού και συγκεκριμένα στο Ταμείο Μικροπιστώσεων. Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας, όπως είπε, πάντα ήταν οι νέοι επιστήμονες και οι νέοι επαγγελματίες, όχι οι μεγάλες εταρείες. «Σκοπός του Ταμείου Μικροπιστώσεων είναι ο νέος επιστήμονας να μπορέσει να αποκτήσει χρηματοδότηση έως 25.000 ώστε να μπορέσει να μπει στην αγορά εργασίας, να εξελιχθεί, χρηματοδοτούμε ακόμη καια μεταπτυχιακά προγράμματα», είπε.

Διαβάστε ολόκληρη τη συζήτηση εδώ

Ποζρικίδης: Η ΔΕΘ επεβίωσε μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες

Για τα 100 χρόνια ζωής που κλείνει φέτος η Διεθνής Εκθεση Θεσσαλονίκης, τη διαδρομή της μέσα από κορυφαίες ιστορικές στιγμές και περιόδους και τις προσωπικότητες που σημάδεψαν τον θεσμό, για τη φετινή επιτυχία της επετειακής διοργάνωσης, αλλά και για την ανάγκη ανάπλασης η οποία θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες του θεσμού, μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ, Κυριάκος Ποζρικίδης.

Ο κ. Ποζρικίδης επεσήμανε ότι η επισκεψιμότητα είναι μέχρι τώρα -τις πέντε πρώτες μέρες λειτουργίας της- αυξημένη κατά 20%, με χαρακτηριστική την παρουσία πολλών ξένων αντιπροσωπειών.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ ξετύλιξε το νήμα της μνήμης μιλώντας για την 100ετή ιστορία του θεσμού σύμβολο για την πόλη της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο.

Μεταξύ άλλων θύμισε ότι το 1944 την έκαψαν οι Γερμανοί αποχωρώντας ηττημένοι και ότι οι επιζήσαντες προσπάθησαν να φτιάξουν μια νέα έκθεση και το 1951  με το Σχέδιο Μάρσαλ χτίστηκαν 2 περίπτερα και από τότε συνεχίζεται η έκθεση.

«Η ΔΕΘ επεβίωσε μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Τα πάντα έγιναν εδώ, από το πρώτο σήμα τηλεόρασης και το ραδιόφωνο μέχρι το θυροτηλέφωνο και τις σημερινές τεχνολογικές καινοτομίες», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ποζρικίδης.

Η ανάπλαση

Ερωτηθείς σχετικά με το σχέδιο ανάπτυξης της ΔΕΘ ο κ. Ποζρικίδης επεσήμανε πως άλλες ήταν οι ανάγκες του προηγούμενου αιώνα και πως η ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου είναι κάτι που ταλαιπωρεί τη Θεσσαλονίκη.

Ο ίδιος έκρινε θετική την απόφαση να παραμείνει η ΔΕΘ στο κέντρο της πόλης, τονίζοντας ότι εκτός από τα 500 εκατ. έσοδα τον χρόνο, «υπάρχει και μια συναισθηματική σχέση με την έκθεση. Εδώ την έμαθε ο κόσμος, την αγάπησε και εδώ την αγαπάει. Αρα είναι πολύ σημαντική αυτή η απόφαση».

Σε ό, τι αφορά το χρονο διάγραμμα. ο Κυριάκος Ποζρικίδης είπε θα βγει ο διαγωνισμός σε 1-1,5 χρόνο και τόνισε ότι είναι σημαντικό στο διάστημα που θα γίνονται οι εργασίες να μην σταματήσει να λειτουργεί η έκθεση.

Διαβάστε ολόκληρη τη συζήτηση εδώ

Ασλάνογλου: Τα αθέατα κόστη του ρεύματος

Στον τρόπο υπολογισμού των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, τις «ιδιαιτερότητες» που υπάρχουν στην ελληνική αγορά, τις Ανανεώσιμες Πηγές και στα χρωματιστά τιμολόγια αναφέρθηκε -μεταξύ άλλων- ο γενικός διευθυντής του Ελληνικού Συνδέσμου Προμηθευτών Ενέργειας, (ΕΣΠΕΝ) Μίλτος Ασλάνογλου.

Τα κόστη

«Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και η διαδικασία, με την οποία εμπορεύεται είναι ιδιαιτέρως σύνθετη και τα στοιχεία κόστους, που υπάρχουν είναι πάρα πολλά. Το ένα βασικό στοιχείο κόστους είναι προφανώς ή χονδρεμπορική αγορά, δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο προμηθεύει σε χονδρικό επίπεδο την ηλεκτρική ενέργεια», εξηγεί ο κ. Ασλάνογλου και προσθέτει ότι στην «Ελλάδα αυτή τη στιγμή έχουμε μόνο μία λειτουργούσα αγορά, τη spot. Αυτό δημιουργεί τα δικά του προβλήματα, αλλά από κει και πέρα έχουμε πολλά επόμενα βήματα, που το κάθε ένα από αυτά δημιουργεί ένα επιπλέον κόστος, το οποίο είναι και πραγματικό κόστος».

Περιγράφοντας το κόστος εξισορρόπησης επεσήμανε ότι «είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο, γιατί σχετίζεται με τον τρόπο που λειτουργεί το σύστημα». Και συνεχίζει: «Κάθε χρονική στιγμή, κάθε δευτερόλεπτο που περνάει, η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης αλλάζει. Οπότε για να διατηρηθεί πάντα σε ισορροπία το σύστημα -που είναι αναγκαίο-  σημαίνει ότι πρέπει να γίνονται διάφορες ενέργειες από τους διαχειριστές, κυρίως από τον διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς δηλαδή τον ΑΔΜΗΕ».

Ο γ.δ. του ΕΣΠΕΝ κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην είσοδο πολλών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, τονίζοντας ότι σε αυτές απαιτείται ακόμα περισσότερη προσοχή σε ό,τι αφορά την εξισορρόπηση του δικτύου.

Σύμφωνα με τον ίδιο, το συνολικό κόστος εξισορρόπησης «αυτόν τον καιρό που μιλάμε είναι στο επίπεδο των 20-27€ η μεγαβατώρα», προσθέτοντας ότι είναι ένα κόστος που πρέπει να ενσωματωθεί.

ΣΑφού εξήγησε πώς ένα άλλο κόστους που προσμετράται είναι αυτό των «απωλειών», κατέληξε πως «όταν γίνεται μία προσπάθεια τιμολόγησης, όλα αυτά τα επιμέρους κόστη πρέπει να λαμβάνονται υπόψη για να προσφερθεί η τιμή. Όταν τα προσθέσουμε αυτά, η απόσταση μεταξύ της τελικής τιμής και της τιμής κόστους, όπως λέμε, είναι αρκετά κοντά».

Πώς θα μειωθούν οι τιμές

Ερωτηθείς αν μπορεί να γίνει κάτι ώστε να πέσουν οι τιμές, είναι κατηγορηματικός: «Αυτός είναι ο σκοπός και αυτός είναι η ουσία, κατά κάποιο τρόπο, της ανταγωνιστικής αγοράς. Είναι ο τρόπος με τον οποίο θα προσπαθούσε κάποιος να μειώσει κάθε ένα από αυτά τα στοιχεία κόστους για να μπορεί να προσφέρει καλύτερες τιμές στους πελάτες του και να είναι πιο ανταγωνιστικός». Σπεύδει, πάντως να διευκρινίσει ότι αυτό είναι πιο δύσκολο, από τη στιγμή που η αγορά μας στηρίζεται μόνο στην ημερήσια αγορά: «Αν μπορούσαν να εισαχθούν διμερή συμβόλαια, μακροχρόνια, κυρίως βασισμένα σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αυτές θα μπορούσαν να μειώσουν τη μέση τιμή, δηλαδή να περάσει αυτή η τιμή και στην κατανάλωση».

Τα χρωματιστά τιμολόγια

Ο κ. Ασλάνογλου ερωτήθη, πώς βλέπουν οι πάροχοι ρεύματος τα χρωματιστά τιμολόγια και μεταξύ άλλων είπε: «Επί της αρχής νομίζω ότι η χρωματική προσέγγιση λειτουργεί, αλλά αν αυξήσουμε τα χρώματα σε 10 χρώματα ή 15 χρώματα, μάλλον θα αυξήσουμε τη σύγχυση, οπότε, νομίζω ότι με την προσθήκη και του καινούργιου κόκκινου τιμολογίου πρέπει να σταματήσουμε».

Διαβάστε ολόκληρη τη συζήτηση εδώ

Σταμπουλίδης: Πάνω από 1 δισ. ευρώ τα έργα στον ΟΣΕ

Έργα στον ΟΣΕ άνω του 1 δισ. ευρώ προβλέπονται για μέσα στο επόμενο διάστημα όπως εξήγησε ο αναπληρωτής CEO του Υπερταμείου Παναγιώτης Σταμπουλίδης.

Σημείωσε ότι υπάρχει προτεραιότητα αναφορικά με «την ανασύνταξη του δικτύου του ΟΣΕ». Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι ήδη «έπεσαν οι υπογραφές» για την πρώτη ανασύνταξη στο κομμάτι του Δομοκού.

Η δουλειά του Υπερταμείου είναι να «ωριμάσουμε τις συνθήκες του έργου» σημείωσε ο αναπληρωτής CEO του Υπερταμείου, προκειμένου να διορθωθεί η κατάσταση, μετά τις τεράστιες καταστροφές που προκάλεσε ο Daniel στη Θεσσαλία.

«Το σύνολο του δικτύου θα πρέπει να μπει σε κοινό management», ούτως ώστε «να μην υπολείπεται σε συντήρηση το δίκτυο ασχέτως πολιτικών και κοινωνικών συνθηκών». Όπως επισήμανε, δεν αποκλείεται να γίνει ο διαγωνισμός για το συνολικό management ακόμη και μέσα στο 2025.

«Τα έργα θα είναι πάνω από 1 δισ. ευρώ για τον ΟΣΕ» είπε ο κ. Σταμπουλίδης, για να συμπληρώσει ότι από αυτό το ποσό πάνω από 0,5 δισ. ευρώ θα προκηρυχθεί μέσα στο 2026. Ακόμη, τόνισε την ανάγκη της διασύνδεσης της Βουλγαρίας με την Αλεξανδρούπολη, κάτι που θα κάνει διατηρήσει την Ελλάδα «ως ενεργειακό και διαμετακομιστικό κόμβο».

Διαβάστε ολόκληρη τη συζήτηση εδώ

Ο Εξωδικαστικός δεν ταιριάζει σε όλους

Για τα θετικά σημεία αλλά κυρίως τις παγίδες του εξωδικαστικού μηχανισμού μίλησε ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος και CEO Plan Ahead Consulting, Γιώργος Τσακίρης.

Ο κ. Τσακίρης επισήμανε πως η δήλωση που έκανε την περασμένη Κυριακή, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, δεν ήταν σωστή. «Θα διαφωνήσω με τον κ. Χατζηδάκη, γιατί δεν είναι ακριβώς έτσι τα πράγματα όπως τα είπε, δηλαδή τέλος οι ρυθμίσεις χρών με τον τρόπο που ξέραμε μέχρι σήμερα και όποιος θέλει να ρυθμίσεις να μπει στον εξωδικαστικό. Ως υπουργός Οικονομικών στο παρελθόν, θα έπρεπε να είναι και πιο προσεκτικός».

Εξωδικαστικός μηχανισμός

Όπως τόνισε ο κ. Τσακίρης, «πρέπει να γνωρίζουμε πως ό,τι ισχύει για το σύνολο δεν σημαίνει ότι ισχύει για το άτομο και το αντίθετο. Αυτό σημαίνει ότι δεν έχει ενημερωθεί πλήρως ο πολίτης που θέλει να ενταχθεί στον Εξωδικαστικό ότι υπάρχουν παγίδες.

Τα φυσικά πρόσωπα

«Πρόκειται για ένα χρήσιμο εργαλείο, καθώς δίνει τη δυνατότητα όντως για ρύθμιση. Εάν όμως κάποιος δεν μπορεί να υποστηρίξει και την πληρωμή της κάθε δόσης, τότε υπάρχει πρόβλημα. Αν χρωστάει μόνο στο δημόσιο αλλά όχι στις τράπεζες, μπορεί να ενταχθεί αλλά αν θέλει να χρηματοδοτηθεί  για την αγορά ενός ακινήτου ή τη χρηματοδότησή του, θα έχει σήμανση ότι είναι μη βιώσιμος μέχρι να εξοφληθεί η ρύθμιση», εξήγησε οκ. Τσακίρης.

Διαβάστε ολόκληρη τη συζήτηση εδώ

Παναγιωτόπουλος: Η Ευρώπη πρέπει να αρχίσει να δρά για την άμυνά της

Για το πρόγραμμα SAFE την ΕΕ για την άμυνα και την αναγκαιότητα να αξιοποιηθεί τόσο συνολικά από τις χώρες μέλη όσο και ειδικότερα η Ελλάδα, καθώς και για τιο μεταναστευτικό, μίλησε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, πρώην υπουργός Μετανάστευσης και Εθνικής Αμυνας.

Ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε: «Οι εξελίξεις τρέχουν με πολύ πυκνό ρυθμό, ιδίως διεθνώς έχουμε τρομερά πράγματα που γίνονται σε πολύ σύντομο χρόνο. Ο κόσμος έχει γίνει πλέον εντελώς ασταθής, περίπλοκος, απρόβλεπτος και δυνητικά επικίνδυνος, με πολλές προκλήσεις, ανταγωνισμού και ανοιχτά μέτωπα».

Ειδικώς για την Ελλάδα, επεσήμανε πως «υπάρχει ένα κλίμα υποβόσκουσας έντασης που δεν έχει εκδηλωθεί ακόμη. Η κυβέρνηση βρίσκεται υπό πίεση και θα πρέπει να αναπτύξει την αντεπίθεσή της».

Εθνικά θέματα

Ερωτηθείς για τα εθνικά θέματα, ο πρώην υπουργός Εθνικής Αμυνας και Μετανάστευσης, έκανε λόγο για μεγάλη προσπάθεια ενίσχυσης ενόπλων δυνάμεων.

Σε αυτό το πλαίσιο αναφέρθηκε με έμφαση στο SAFE, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά: «Κάλλιο αργά παρά ποτέ».

«Δεν καταλαβαίνω», είπε, «γιατί η Ελλάδα άργησε να προσέλθει και να μπει στο πρόγραμμα SAFE».

Σε ό, τι αφορά την εφαρμογή του προγράμματος, μεταξύ άλλων επεσήμανε ότι η προτεραιοποίηση θα δοθεί στην από κοινού προμήθεια αμυντικών συστημάτων που μπορεί να είναι και νέες τεχνολογίες, ομογενοποιημένα διαλειτουργικά συστήματα, που θα δημιουργούν και οικονομίες κλίμακας στην προμήθειά τους. «Θεωρώ ότι η χώρα δεν έχει την πολυτέλεια να αφήσει ανεκμετάλλευτη καμία διαδικασία πρόσβασης σε ευνοϊκή χρηματοδότηση», τόνισε ο κ. Παναγιωτόπουλος.

Τόνισε, ακόμη, μεταξύ άλλων, πως «αφού υπάρχουν τα χρήματα και η πολιτική βούληση της ΕΕ πρέπει να υπάρξει σημείο εκκίνησης και είναι ή τώρα ή ποτέ, κυριολεκτικά».

Για το μεταναστευτικό

Ερωτηθείς από τους δημοσιογράφους του OT, ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε πως το μεταναστευτικό και οι γύρω από χειρισμοί είναι θέμα που «θέλει προσοχή». Εκανε λόγο για «φλέγον ζήτημα για τις κοινωνίες της Ευρώπης» και πρόσθεσε πως «θα επιμείνω στον όρο παράνομος, γιατί κάποιος ο οποίος εισέρχεται χωρίς τις απραίτητες προς τούτο διαδικασίες στο έδαφος μιας χώρας διαπράττει παρανομία».

Ο ίδιος υπογράμμισε πως «το πρόβλημα δεν είναι μιας κυβέρνησης ή ενός υπουργού. Κλιματική κρίση, φτώχεια, ανισότητες, θα ωθούν απελπισμένους να αφήσουν ό, τι έχουν πίσω τους και πάρουν τη μεγάλη απόφαση να μετακινηθούν. Εκεί υπάρχουν οι… πολύ εξυπηρετικοί διακινητές που θα πληρωθούν για να τους μεταφέρουν μέχρι να εισέλθουν σε ευρωπαϊκό έδαφος. Το πρόβλημα έχει μετατοπιστεί από πρόβλημα ανθρωπισμού πριν από μερικά χρόνια σε πρόβλημα ασφαλείας. Εκεί και η Ελλάδα συνέβαλε στο να παγιωθεί αυτή η αντίληψη. Ομως, οφείλουμε να προστατεύσουμε τα σύνορα, να αναεωρήσουμε πολιτικές αποτυχημένες στην πράξη».

Διαβάστε ολόκληρη τη συζήτηση εδώ

Γιορδαμλής: Τον Νοέμβριο εκτόξευση του δικού μας νανοδορυφόρου

Για την εμπλοκή της Prisma Electronics σε εξοπλιστικά προγράμματα, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει μια ελληνική εταιρεία τεχνολογίας που έχει έδρα στην περιφέρεια αλλά και γενικότερα τον κλάδο της αμυντικής βιομηχανίας μίλησε ο διευθύνων σύμβουλος της Prisma Electronics, Χρήστος Γιορδαμλής.

Αναφέρθηκε καταρχάς στο γεγονός ότι η Prisma Electronics, μια αμιγώς ελληνική εταιρεία με έδρα στην Αλεξανδρούπολη, έχει αναλάβει έργο παραγωγής τμημάτων προηγμένου ηλεκτρονικού εξοπλισμού τόσο για το πρόγραμμα των νέων φρεγατών FDI (Frégate de Défense et d’Intervention) του Πολεμικού Ναυτικού (γνωστές στο ελληνικό κοινό ως Belhara), όσο και  για το πρόγραμμα του επίσης γαλλικού μαχητικού Rafale για την Πολεμική Αεροπορία.

Παράλληλα, όπως είπε, η εταιρεία έχει δεχτεί προσκλήσεις και συμμετέχει στο European Defense Fund για μελλοντικά ευρωπαϊκά συστήματα, όπως το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Κορβέτας, διαστημικά μπαλόνια επιτήρησης, μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα.
Όπως διευκρίνισε ο Χρήστος Γιορδαμλής, η εταιρεία έχει αναπτύξει ένα δικό της σύστημα αξιοποίησης δεδομένων προερχόμενα τόσο από αισθητήρες όσο και από ανθρώπους, με έμφαση στον τομέα της ποντοπόρου ναυτιλίας, ώστε οι ναυτιλιακές να έχουν άμεση πρόσβαση στην πληροφορία πιθανών βλαβών χωρίς να απαιτείται η μετάδοσή της από άνθρωπο, εξασφαλίζοντας έτσι καλύτερους χρόνους αντίδρασης αλλά και λιγότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Σε ερώτηση σχετικά με τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα για εξοπλισμούς ReARM και SAFE, ο κ. Γιορδαμλής σημείωσε ότι «σήμερα, πλέον, δεν υπάρχουν πολλές ελληνικές αμυντικές βιομηχανίες» και αναφέρθηκε στις ελληνικές στρεβλώσεις καταλήγοντας ότι μια ελληνική αμυντική βιομηχανία δεν θα μπορούσε να επιβιώσει ασχολούμενη μόνο με την Άμυνα. «Πρέπει να αλλάξει το κανονιστικό πλαίσιο ώστε τα προϊόντα μας να είναι ανταγωνιστικά», σημείωσε ενώ κατέληξε ότι «αν δεν αλλάξει η νοοτροπία το μέλλον της Άμυνας θα παραμένει το ίδιο».

Διαβάστε ολόκληρη τη συζήτηση εδώ

Ανδρουλάκης: Το σχέδιο κλιματικής ουδετερότητας για τις 13 Περιφέρειες

Η επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας και στις 13 περιφέρειες είναι ο επόμενο φιλόδοξος στόχο του Πράσινου Ταμείο, όπως είπε ο πρόεδρος του ΔΣ Ιωάννης Ανδρουλάκης.

Ο κ. Ανδρουλάκης είπε ότι πρόκειται για μια «φιλόδοξη αλλά ρεαλιστική επιδίωξη», προσθέτοντας ότι ο ρόλος του Ταμείου είναι «να υποδείξει μέτρα και δράσεις για τον μετριασμό των επιπτώσεων από την Κλιματική Κρίση». Όπως αποκάλυψε ο ίδιος, η Περιφέρεια της Κρήτης είναι η πρώτη που υπέβαλε ένα τεκμηριωμένο σχέδιο, για να προσθέσει ότι θα ακολουθήσει η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, ακολούθως η Περιφέρεια Αττικής και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. «Πρέπει να έχουν ένα πλήρες σχέδιο όλες οι Περιφέρειες», σημείωσε ο ίδιος.

Το πλάνο για τους δήμους

Από εκεί και πέρα, ο ίδιος συμπλήρωσε ότι «πριν από ένα μήνα άνοιξε πρόσκληση σε 332 δήμους και έχει αυξημένο προϋπολογισμό κατά 25 εκατ. ευρώ σε σχέση με την προηγούμενη  πρόσκληση», ενώ αφορά «Δράσεις Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου» για τα έτη 2025-2026.

«Στο φετινό έργο δώσαμε έμφαση σε μικρούς και μεσαίους δήμους», με μια αύξηση 30% σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση, ενώ «δίνουμε τεχνική βοήθεια επιπλέον 25.000 ευρώ για να προσλάβουν συμβούλους» για κατάρτιση των κατάλληλων σχεδίων.

Διαβάστε ολόκληρη τη συζήτηση εδώ

Koυτσουράς: Η ακρίβεια έχει τσακίσει την εργατική τάξη

Για το νέο εργασιακό νομοσχέδιο, τις συνθήκες εργασίας, τις κινητοποιήσεις που έρχονται τον Οκτώβριο, την ακρίβεια, αλλά και την υγεία μίλησε μεταξύ άλλων το μέλος του Δ.Σ του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης και της γραμματείας του ΠΑΜΕ, Θανάσης Κουτσουράς.

Το 13ωρο

Κληθείς να σχολιάσει το νέο νομοσχέδιο κι αν κρίνει ότι είναι χειρότερο από άλλα νομοθετήματα ο κ. Κουτσουράς σημείωσε ότι έρχεται να διαδεχθεί και άλλους αντεργατικούς νόμους που ήταν στην ίδια κατεύθυνση και βάλλουν κατά των δικαιωμάτων των εργαζομένων: «Ο Γεωργιάδης μας έφερε το 13ωρο σε δύο εργοδότες και τώρα 13 ώρες στον ίδιο εργοδότη». Έρχεται να νομοθετηθεί σήμερα αυτό που ήδη οι εργοδότες έχουν επιβάλλει και έχουν μετατρέψει σε εργασιακή ζούγκλα τους εργασιακούς χώρους, είπε.

Αφού διευκρίνισε ότι «το 13ωρο δεν έρχεται τυχαία» ανέφερε ότι το ζήτημα του εργάσιμου χρόνου ήταν πάντα σημείο οξυμένης αντιπαράθεσης μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων, σημειώνοντας πως «ο σταθερός χρόνος εργασίας για τον εργαζόμενο είναι κρίσιμο για τη διαμόρφωση της ζωής του».

Απεργία 1η Οκτωβρίου

Σημείωσε ότι την 1η Οκτωβρίου «προχωράμε σε 24ωρη πανελλαδική πανεργατική απεργία ενάντια στο νόμο “Κεραμέως” και η προμετωπίδα των αιτημάτων θα είναι οι αυξήσεις των μισθών, τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων», εκτιμώντας παράλληλα ότι έρχεται «θερμός χειμώνας».

Ψίχουλα τα μέτρα

Σε ότι αφορά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν τα χαρακτήρισε «ψίχουλα, που δεν μπορούν να καλύψουν τις πραγματικές ανάγκες των νέων, που δεν βλέπουν κάτι διαφορετικό στη ζωή τους. Δεν βλέπουν τη ζωή τους να καλυτερεύει». Μεταξύ άλλων ανέφερε ως παράδειγμα το πρόγραμμα για τα νέα ζευγάρια, «την άλλη μέρα πήραν πάνω τα νοίκια».

Σχετικά με την κατάσταση στην Υγεία είπε ότι γενικά η στρατηγική της κυβέρνησης, η οποία στηρίζεται σε νόμους της ΕΕ είναι η περικοπή δαπανών κοινωνικού περιεχόμενου.

Διαβάστε ολόκληρη τη συζήτηση εδώ

Συρίγος: Οι ανεπάρκειές μας ως κράτος είναι ατελείωτες

Για το καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου, την Τουρκια και το δύσκολο πεδίο της καθημερινότητας μίλησε ο βουλευτής της ΝΔ, Άγγελος Συρίγος.

Ο κ. Συρίγος επισήμανε «πως δεν φαίνονται ιδιαίτερα ενθαρρυντικά τα πράγματα, ωστόσο ως κυβέρνηση έχουμε περιθώρια να αλλάξει το κλίμα. Εξάλλου στη μέση κάθε κυβερνητικής θητείας συνήθως υπάρχει φθορά, ωστόσο τα μέτρα που ανακοινώθηκαν μπορούν να συμβάλουν στην αλλαγή αυτή».

Τα μέτρα

Για τη σημασία των μέτρων μίλησε ο κ. Συρίγος, τονίζοντας ωστόσο πως «σημαντικό ρόλο παίζει και το τι κάνεις στην αντιμετώπιση της καθημερινότητας. Οι φοροελαφρύνσεις έχουν να κάνουν με την καθημερινότητα, όπως και η ακρίβεια και η ανεργία».

Οι ανεπάρκειες

«Οι ανεπάρκειές μας ως κράτος είναι ατελείωτες και όπου και να σκάψεις, όταν αρχίζεις να ψάχνεις λίγο κάτω από την επιφάνεια, βρίσκεις προβλήματα», σημείωσε ο κ. Συρίγος.

Οι εξελίξεις με το καλώδιο

Ο βουλευτής της ΝΔ δεν βλέπει τις δυσκολίες με το καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου ως αδυναμία της κυβέρνησης. «Το καλώδιο αντιμετωπίζει δύο προβλήματα: το ένα αφορά ξεχωριστά την Τουρκία και το άλλο έχει να κάνει με τα θέματα Ελλάδας και Κύπρου, κυρίως με τα εσωτερικά ζητήματα της δεύτερης που έχουν ξεκινήσει εδώ και ενάμισι χρόνο περίπου. Το υπουργείο οικονομικών δεν θέλει να γίνει το καλώδιο, γι΄αυτό κι έσπευσε να πει ότι δεν θα είναι βιώσιμο. Μου κάνει εντύπωση όμως πώς ένα έργο που χρηματοδοτείται με 560 εκατ. και 125 κατ. σε δάνειο προς την Κύπρο από την ΕΕ θα “πεταχτεί”».

Τι τάραξε τα «ήρεμα νερά»

Η Τουρκία που θέλει να είναι επικυρίαρχος της περιοχή και μόνο υπό τον όρο αυτό μας δέχεται, σύμφωνα με τον κ. Συρίγο. «Αυτή την στιγμή τρέχει το έργο με διάδρομο IMEC (Ινδία-Μέση Ανατολή-Ευρώπη), τον εμπορικό διάδρομο που αποτελείται από τον ανατολικό διάδρομο που συνδέει την Ινδία με τον Περσικό Κόλπο, και τον βόρειο διάδρομο που συνδέει τον Περσικό Κόλπο με την Ευρώπη μέσω σιδηροδρόμου και πλοίων. Η Τουρκία, αν και είναι μια σημαντική χώρα στην περιοχή, δεν αναφέρεται άμεσα ως μέρος του αρχικού σχεδίου, το οποίο εστιάζει στην σύνδεση των τριών αυτών περιοχών, αφήνοντας την Τουρκία εκτός. Οπότε το καλώδιο GSI που αφορά Ελλάδα-Κύπρο-Ισραήλ είναι και αυτό για το οποίο θέλει να δημιουργήσει προβλήματα, θέτοντας το εξής δίλημμα: αφού υποβάλλετε αίτημα μέσα από τις περιοχές τις δικές μου, θα αναγνωρίσετε πως είναι δικές μου ή απλώς δεν θα περάσει», συμπλήρωσε ο κ. Συρίγος.

Διαβάστε ολόκληρη τη συζήτηση εδώ

OT Originals
Περισσότερα από 89η ΔΕΘ

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο