Δεν είναι πια δεδομένο ότι για να αγοράσει κανείς από την ΙΚΕΑ πρέπει να οδηγήσει χιλιόμετρα μέχρι ένα τεράστιο κατάστημα στην άκρη της πόλης.
Ο μεγαλύτερος λιανέμπορος επίπλων στον κόσμο επανασχεδιάζει την παρουσία του, πειραματιζόμενος με νέους τρόπους προσέγγισης των πελατών – ακόμα και μέσα από τις αίθουσες άλλων λιανεμπόρων.
Συνεργασία ΙΚΕΑ – Best Buy στις ΗΠΑ
Η πιο πρόσφατη κίνηση της ΙΚΕΑ είναι η συμφωνία με την αμερικανική αλυσίδα ηλεκτρονικών Best Buy, σύμφωνα με ρεπορτάζ των Financial Times.
Μέσα στο 2025 θα ανοίξουν 10 ειδικά στούντιο σχεδιασμού κουζίνας σε καταστήματα της Best Buy σε Φλόριντα και Τέξας.
Εκεί οι πελάτες θα μπορούν να συμβουλευτούν ειδικούς για τον σχεδιασμό κουζίνας και να ολοκληρώσουν τις παραγγελίες τους, χωρίς να χρειάζεται επίσκεψη σε κατάστημα ΙΚΕΑ.
Οι πελάτες θα μπορούν να συμβουλευτούν ειδικούς για τον σχεδιασμό κουζίνας και να ολοκληρώσουν τις παραγγελίες τους, χωρίς να χρειάζεται επίσκεψη σε κατάστημα
Σύμφωνα με τον Tolga Öncü, retail manager του ομίλου Ingka που διαχειρίζεται σχεδόν όλα τα καταστήματα ΙΚΕΑ παγκοσμίως, η συνεργασία φέρνει την εταιρεία «πιο κοντά σε περισσότερους ανθρώπους» και επιταχύνει την επέκταση σε μεγάλες ώριμες αγορές όπως οι ΗΠΑ.
Από τις αποθήκες στα κέντρα πόλης
Η ΙΚΕΑ έχει εγκαταλείψει το παραδοσιακό μοντέλο που απαιτούσε από τους πελάτες να οδηγούν σε αποθήκες-γίγαντες και να συναρμολογούν μόνοι τους τα έπιπλα.
Σήμερα, η εταιρεία επενδύει σε:
- Μικρότερα καταστήματα στο κέντρο πόλεων όπως το Παρίσι και το Λονδίνο
- Στούντιο σχεδιασμού για κουζίνες και υπνοδωμάτια
- Σημεία παραλαβής και υπηρεσίες κατ’ οίκον συναρμολόγηση
Η στρατηγική αυτή ανταποκρίνεται στη ζήτηση των καταναλωτών για περισσότερη ευκολία και εξοικονόμηση χρόνου.
Ωστόσο, οι περιορισμένοι χώροι δεν επιτρέπουν πάντα πλήρη διαθεσιμότητα προϊόντων, κάτι που έχει προκαλέσει κατά καιρούς απογοήτευση.
Η Κίνα ως πειραματικό εργαστήριο
Η παγκόσμια ανάπτυξη της ΙΚΕΑ δεν περιορίζεται στη φυσική παρουσία.
Στην Κίνα η εταιρεία δοκιμάζει συνεργασίες με διαδικτυακές πλατφόρμες τρίτων, όπως το Tmall της Alibaba και το JD.com.
Μάλιστα, το 20% των νέων πελατών στην Κίνα προέρχεται ήδη από αυτές τις συνεργασίες, αποδεικνύοντας την επιτυχία του εγχειρήματος.
Παρόλα αυτά, στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ δεν υπάρχουν σχέδια για ανάλογες κινήσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Εκεί, το μοντέλο συνεργασίας με λιανέμπορους όπως η Best Buy θεωρείται πιο κατάλληλο για την ταχύτερη διείσδυση.
Ταχύτητα αντί για νέα καταστήματα
Η στρατηγική επέκτασης μέσα από συνεργασίες βασίζεται στην ταχύτητα.
Η δημιουργία ενός νέου καταστήματος ΙΚΕΑ μπορεί να απαιτήσει χρόνια μέχρι να βρεθεί και να διαμορφωθεί ο κατάλληλος χώρος.
Αντίθετα, η αξιοποίηση υπάρχουσας επιφάνειας σε καταστήματα συνεργατών δίνει άμεση πρόσβαση σε νέες περιοχές, όπως το Daytona Beach ή το Lakeland στη Φλόριντα.
Το μέλλον του λιανεμπορίου
Η ΙΚΕΑ αποτελεί μια από τις λίγες αλυσίδες που συνεχίζουν να επεκτείνονται δυναμικά, εκμεταλλευόμενη τα μεγάλα καταστήματά της και ως κέντρα διανομής για online παραγγελίες.
Σε μια εποχή που πολλοί λιανέμποροι δυσκολεύονται να προσελκύσουν επισκέπτες, η συνεργασία με την ΙΚΕΑ μπορεί να αποτελέσει σανίδα σωτηρίας για άλλες αλυσίδες.
Η τάση είναι ξεκάθαρη: το μέλλον του λιανεμπορίου δεν είναι μόνο οι τεράστιες αποθήκες, αλλά η έξυπνη παρουσία εκεί που ήδη κινείται ο καταναλωτής.