Οι ουρανοί της Ισπανίας μπαίνουν σε αναταράξεις: η Ryanair, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης σε επιβάτες, απειλεί να κόψει άλλο ένα εκατομμύριο θέσεις πτήσεων το καλοκαίρι του 2025, πυροδοτώντας νέα σύγκρουση με την κρατική Aena για τα αυξημένα τέλη.
H σύγκρουση Ryanair και Aena
Η ιρλανδική χαμηλού κόστους αεροπορική έχει ήδη ακυρώσει περίπου 2 εκατομμύρια θέσεις τον φετινό χειμώνα και το καλοκαίρι που πέρασε, αρνούμενη να αποδεχθεί την αύξηση 6,5% στα τέλη που επέβαλε η Aena, αναφέρει ρεπορτάζ του Reuters.
Ο Ο’Λίρι κατηγόρησε τον ισπανικό οργανισμό για «μονοπωλιακή» πρακτική, τονίζοντας ότι «όλοι πληρώνουν τα ίδια τέλη στη Βαρκελώνη όπως και στα περιφερειακά αεροδρόμια που παραμένουν άδεια».
«Αν είναι ακριβά, θα πετάμε αλλού»
«Αν τα κόστη σε περιφερειακά αεροδρόμια της Ισπανίας παραμένουν τόσο υψηλά, θα μεταφέρουμε τις πτήσεις μας σε άλλους προορισμούς», είπε χαρακτηριστικά, αναφέροντας ότι ήδη μισό εκατομμύριο θέσεις μεταφέρθηκαν στη Μάλαγα και την Πάλμα, ενώ άλλες κατευθύνθηκαν προς την Ιταλία.
Το ισπανικό κράτος και η κόντρα με την κυβέρνηση
Η Aena, στην οποία το ισπανικό δημόσιο κατέχει ποσοστό 51%, υπερασπίστηκε την πολιτική της, τονίζοντας ότι η αύξηση αντιστοιχεί μόλις σε 0,68 ευρώ ανά επιβάτη και κατηγόρησε τη Ryanair για «εκβιασμό».
Ο πρόεδρός της, Μαουρίτσι Λουθένα, χαρακτήρισε την εταιρεία «αυθάδη» και με «ολιγαρχική αντίληψη για την πολιτική».
«Ολιγαρχική η αντίληψη της εταιρείας»
Ο Ισπανός υπουργός Μεταφορών, Όσκαρ Πουέντε, στήριξε ανοιχτά την Aena, καταγγέλλοντας «εκβιαστικές τακτικές» από πλευράς Ryanair.
Ακυρώσεις και κενά στις περιφέρειες
Η Ryanair έχει ήδη ανακοινώσει ότι δεν θα πραγματοποιήσει καθόλου δρομολόγια τον χειμώνα σε αεροδρόμια όπως το Σαντιάγο ντε Κομποστέλα, το Βίγο, το Βαγιαδολίδ, το Χέρες και την Τενερίφη.
Η εξέλιξη προκαλεί ανησυχία στις τοπικές κοινωνίες που στηρίζουν μεγάλο μέρος της οικονομίας τους στον τουρισμό.
Δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για τη Ryanair
Η Ισπανία αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για την εταιρεία μετά την Ιταλία, αποφέροντας το 18% των συνολικών εσόδων της στη χρήση που έληξε τον Μάρτιο του 2025.
Ο Ο’Λίρι, ωστόσο, υποστηρίζει ότι ο θόρυβος γύρω από τη σύγκρουση τελικά ευνόησε τη Ryanair, καθώς οι κρατήσεις αυξήθηκαν 8% μέσα σε μία εβδομάδα.
Προοπτικές και στόχοι
Παρά τα προβλήματα με τις καθυστερήσεις παραδόσεων νέων αεροσκαφών από τη Boeing νωρίτερα φέτος, η Ryanair αναμένει να παραλάβει 25 αεροσκάφη εντός του 2025 και άλλα τέσσερα στις αρχές του επόμενου έτους.
Το μεγάλο ερώτημα, ωστόσο, παραμένει: θα υποχωρήσει η Aena ή θα μείνουν οι ισπανικοί αιθέρες πιο «άδειοι» το καλοκαίρι που έρχεται;