Αυτό το φθινόπωρο, ο Sotheby’s θα ανοίξει τη νέα του ναυαρχίδα στο μοντερνιστικό κτίριο Breuer του Μανχάταν, πουλώντας δύο ανεκτίμητες συλλογές: έναν θησαυρό που εκτιμάται ότι έχει συγκεντρώσει ο Λέοναρντ Λόντερ, ομότιμος πρόεδρος της Estée Lauder, και μια συλλογή που εκτιμάται ότι θα κοστίσει 80 εκατομμύρια δολάρια από την οικογένεια δισεκατομμυριούχων Πρίτζκερ του Σικάγο που θεσμοθέτησαν το Βραβείο Αρχιτεκτονικής Pritzker, σημειώνει η Wall Street Journal.
Η δημοπρασία της 18ης Νοεμβρίου θα θα δημοπρατήσει το «Πορτρέτο της Ελίζαμπεθ Λέντερερ», του Γκούσταβ Κλιμτ του 1914-1916, από την συλλογή Λόντερ, αξίας περίπου 150 εκατομμυρίων δολαρίων. Ο Λόντερ, ο οποίος πέθανε τον Ιούνιο, δάνεισε πρόσφατα το έργο στην Εθνική Πινακοθήκη του Καναδά.
Δύο άλλα έργα του Κλιμτ από τον Λόντερ θα συμμετάσχουν επίσης στην επερχόμενη δημοπρασία, συμπεριλαμβανομένου του «Ανθισμένο Λιβάδι», του 1908 που εκτιμάται ότι θα πωληθεί για τουλάχιστον 80 εκατομμύρια δολάρια, και του «Πλαγιά του Δάσους στο Ούντεραχ» του 1916, ενός τοπίου που εκτιμάται ότι θα πωληθεί για τουλάχιστον 70 εκατομμύρια δολάρια.
Εκτός από την πώληση Λόντερ, ο οίκος δήλωσε τη Δευτέρα ότι απέστειλε επίσης μια ομάδα έργων τέχνης αξίας περίπου 80 εκατομμυρίων δολαρίων από την περιουσία του ιδρυτή του Hyatt, Τζέι Πρίτζκερ, ο οποίος πέθανε το 1999, και της συζύγου του Μάριαν «Σίντι» Πρίτζκερ, η οποία πέθανε τον Μάρτιο. Το στολίδι αυτού του σετ είναι το έργο του Βαν Γκογκ από το 1887 «Παριζιάνικα Μυθιστορήματα (Τα Κίτρινα Βιβλία)». Τιμή πώλησης: 40 εκατομμύρια δολάρια ή περισσότερο.

Το νέο κτίριο του Sotheby’s
Και οι συλλογές θα προσφέρουν μια νέα δοκιμασία στα ανώτερα επίπεδα της υποτονικής αγοράς τέχνης, η οποία έχει υποστεί μια σειρά από κλεισίματα γκαλερί και ακυρώσεις εκθέσεων τέχνης. Η επερχόμενη σειρά θα αξιολογήσει επίσης την εμπορική απήχηση της απόφασης του Sotheby’s για την αγορά του μπρουταλιστικού κτιρίου του Marcel Breuer του 1966, έναντι περίπου 100 εκατομμυρίων δολαρίων, πέρυσι. Το γκρι, ανεστραμμένο ζιγκουράτ στέγαζε το Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney μέχρι το 2014.
Ο Sotheby’s αξιοποίησε την είσοδό του στο μοντερνιστικό σύμβολο για να κερδίσει και τα δύο ακίνητα, ανέφερε ο οίκος. Ο Λόντερ ήταν πρόεδρος του Whitney για πολλά χρόνια, ο οποίος το 2008 έδωσε 131 εκατομμύρια δολάρια στο μουσείο, τη μεγαλύτερη δωρεά του εκείνη την εποχή. Οι Πρίτζκερ ήταν ξενοδόχοι του Σικάγο, γνωστοί στους παγκόσμιους πολιτιστικούς κύκλους για τη δημιουργία του ομώνυμου βραβείου τους το 1979 για να τιμήσουν καινοτόμους αρχιτέκτονες.
Ο ανιψιός των Πρίτζκερ, κυβερνήτης του Ιλινόις Τζ. Μπ. Πρίτζκερ, προκάλεσε πρόσφατα αναταραχή αντιδρώντας στο σχέδιο του Προέδρου Trump να αναπτύξει στρατεύματα της Εθνοφρουράς στο Σικάγο.
Οι ξενοδόχοι άρχισαν να συγκεντρώνουν έργα τέχνης στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και, σε μια συνεργιστική ανατροπή, οι Ελβετοί αρχιτέκτονες, των οποίων το γραφείο επέβλεψε τη μετατροπή του μοντερνιστικού εμβλήματος σε οίκο δημοπρασιών, οι Ζακ Χέρζογκ και Πιέρ ντε Μουρόν, έχουν βραβευτεί βραβείου Pritzker.
Η Χέλενα Νιούμαν, παγκόσμια πρόεδρος του ιμπρεσιονιστικού και μοντέρνου χώρου τέχνης του Sotheby’s, δήλωσε ότι η ομάδα της κυνήγησε δύσκολες συλλογές αυτή τη σεζόν επειδή οι επιφυλακτικοί συλλέκτες καθησυχάζονται από τις «παλιές προελεύσεις» και τους δοκιμασμένους και αληθινούς καλλιτέχνες όπως ο Κλιμτ και ο Βαν Γκογκ, είπε. Ο οίκος αισθάνεται επίσης την πίεση να αποδώσει μετά την αποτυχία του Μαΐου να πουλήσει μια προτομή έργο του Αλμπέρτο Τζιακομέτι για περίπου 70 εκατομμύρια δολάρια. Η Newman δήλωσε ότι τα κομμάτια στις φθινοπωρινές προσφορές του αντανακλούν τις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς. «Είμαστε ρεαλιστές», είπε.

Κλιμτ, Βαν Γκογκ, Γκωγκέν και Ματίς
Η οικογένεια του Λόντερ έχει ιστορικούς δεσμούς με τον Κλιμτ, αν και μέχρι τώρα η μεγαλύτερη προσοχή έχει στραφεί στον νεότερο αδελφό του στελέχους καλλυντικών, τον Ρόναλντ Λόντερ, ο οποίος συλλέγει αυστριακή και γερμανική τέχνη και ίδρυσε την Neue Galerie της Νέας Υόρκης το 2001, σε μεγάλο βαθμό για να παρουσιάσει τέτοια τέχνη. Το 2006, ο νεότερος Λόντερ πλήρωσε 135 εκατομμύρια δολάρια για το χρυσό «Πορτρέτο της Αντέλ Μπλοχ-Μπάουερ Α΄» του Κλιμτ, τότε η υψηλότερη τιμή που είχε καταβληθεί ποτέ για πίνακα, και τον έδωσε στο μουσείο.
Ο Βαν Γκογκ είναι ένας άλλος στυλοβάτης της αγοράς. Πριν από τρία χρόνια, καθώς η αγορά κορυφωνόταν, η περιουσία του συνιδρυτή της Microsoft, Πολ Άλεν, πούλησε πίνακα με οπωρώνα του Βαν Γκογκ για το ποσό ρεκόρ των 117,2 εκατομμυρίων δολαρίων. Το τραπέζι των με τα σκορπισμένα βιβλία δεν αναμένεται να ξεπεράσει αυτό το υψηλό, αλλά ο οίκος Sotheby’s πιστεύει ότι η αξία του έχει αυξηθεί σημαντικά από την τελευταία φορά που πουλήθηκε σε δημοπρασία το 1988 για 12,2 εκατομμύρια δολάρια.
Οι Πρίτζκερ το αγόρασαν στη συνέχεια ιδιωτικά και το έχουν δανείσει μόνο μερικές φορές από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 για εκθέσεις σε μουσεία. Το αποτέλεσμα είναι ένα έργο του οποίου η αξία πιθανότατα έχει ενισχυθεί από την αξιοπιστία του μουσείου.
Ο πίνακας ήταν επίσης ένας από τους μόνο τρεις που επέλεξε ο ίδιος ο καλλιτέχνης για την πρώτη του δημόσια έκθεση στο Salon des Independants του Παρισιού το 1888.
Τα επίπεδα τιμών έργων Ματίς θα μπορούσαν επίσης να υποστούν αναπροσαρμογή αυτή τη σεζόν. Η συλλογή του Λόντερ περιλαμβάνει έξι χάλκινα έργα του Ματίς, τα οποία εκτιμάται ότι θα πωληθούν συνολικά για περίπου 30 εκατομμύρια δολάρια, ανέφερε ο οίκος.
Η Σίντι Πρίτζκερ έλκεται εξίσου από τη ζωντανή ζωγραφική παλέτα του Ματίς, και η πώληση θα περιλαμβάνει το αρχιτεκτονικό τρίπτυχο του καλλιτέχνη του 1944-1946, «Η Λήδα και ο Κύκνος», για τουλάχιστον 7 εκατομμύρια δολάρια. Αν ξεπεράσει την προσδοκία, θα μπορούσε να είναι ένα σημάδι ότι οι συλλέκτες νιώθουν πιο τολμηροί. Αν αποτύχει, οι πωλητές μπορεί να είναι ακόμη λιγότερο πρόθυμοι να θέσουν σε δημοπρασία τα έργα τους.
Ένα άλλο έργο του Πρίτσκερ που θα μπει στη δημοπρασία θα είναι το «Το Σπίτι του Πεν του Βοσκού» του Πολ Γκωγκέν του 1889. Το 1955, ένας συλλέκτης γνωστός για τη βοήθεια προς τους Εβραίους πρόσφυγες, ο Τσαρλς Λίμπμαν, έβγαλε το έργο σε δημοπρασία για 25.000 δολάρια. Οι Πρίτσκερ, οι οποίοι αργότερα αγόρασαν το έργο για ένα άγνωστο ποσό το 1997, ζητούν τουλάχιστον 6 εκατομμύρια δολάρια.
Άλλα έργα που θα τεθούν σε πώληση θα περιλαμβάνουν το γλυπτό του Χοάν Μιρό του 1975, «Mother Ubu», το οποίο εκτιμάται στα 4 εκατομμύρια δολάρια και το «Catfish» του Μαξ Μπέκμαν του 1929, το οποίο εκτιμάται ότι θα πουληθεί για τουλάχιστον 5 εκατομμύρια δολάρια. Το αστικό τοπίο του 1913 του Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ, «Berlin (Halle Gate, Berlin)», συμπληρώνει την αναμενόμενη κορυφαία συλλογή με εκτιμώμενη τιμή τα 3 εκατομμύρια δολάρια ή και περισσότερο.