Μεταξύ δυστοπικής και ουτοπικής φιλολογίας περί Τεχνητής Νοημοσύνης υπάρχει καλύτερος τρόπος να την σκεφτόμαστε και να πράττουμε. Ως επανάσταση στην αλληλεπίδραση ανθρώπινης νοημοσύνης με την τεχνολογία, εκθετικά εξελισσόμενη, προς αξιοποίηση για την αύξηση των δυνατοτήτων της ανθρώπινης σκέψης, εργασίας, δημιουργίας, παραγωγικότητας και ευημερίας.
Θεωρία και εμπειρία δείχνουν ότι η ΤΝ αυτοματοποιεί εργασίες, βελτιστοποιεί διαδικασίες και κατανομή πόρων, επιτρέπει ανάπτυξη νέων προϊόντων, υπηρεσιών και επιχειρηματικών μοντέλων, διευκολύνει την καινοτομία, οδηγώντας σε αυξημένη παραγωγικότητα σε διάφορους τομείς της οικονομίας. Με πρωτεύοντες τους τομείς διεθνώς εμπορευσίμων, όπου η παραγωγικότητα είναι υψηλότερη και ταχύτερα αναπτυσσόμενη. Παρέχει επίσης δυνατότητες βελτιώσεων σε ποιότητα ζωής και συνολική ευημερία, με προόδους στην υγειονομική περίθαλψη, τις μεταφορές, την εκπαίδευση, την περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Εφαρμογές ΤΝ αξιοποιούνται σε διαφορετικούς βαθμούς από οικονομίες και επιχειρήσεις. Στην ΕΕ το 2024 κατά μέσο όρο από το 13,5%, περισσότερο σε Δανία (27,6%) Σουηδία (25,1%), λιγότερο σε Ρουμανία (3,1%), Πολωνία (5,9%), Ελλάδα (10%). Κατά τον «Σφυγμό τού Επιχειρείν 2024-25» 6,1% εφάρμοζαν ΤΝ, 12% ήταν σε πρώτα στάδια αξιοποίησής της, 55,1% δεν είχαν σχέδια ενασχόλησης με ΤΝ. Διαφέρει και ο βαθμός ενσωμάτωσης εφαρμογών ΤΝ μεταξύ μεγάλων και μικρών επιχειρήσεων.
Στην ΕΕ 41,2% από τις μεγάλες αξιοποιούν ΤΝ. Μεγάλη εταιρεία τηλεπικοινωνιών στην Ευρώπη αξιοποιεί πάνω από 300 εφαρμογές ΤΝ. Μεσαίες επιχειρήσεις αξιοποιούν μία, δύο ή λίγες, π.χ. σε παραγωγική διαδικασία, εξοπλισμό, υποδομές, σε διαχείριση αποθεμάτων και προμηθειών, σε πωλήσεις και διαχείριση πελατών, σε οικονομική διαχείριση, στο HR, ή στην κυβερνοασφάλεια. Παραδείγματα εφαρμογών στην Ελλάδα στο Συνέδριο ΣΕΒ «AI στην Πράξη», στο Διαδίκτυο.
Παρά τον γενικό θόρυβο περί ΤΝ – Παραγωγικής ΤΝ, υπό δημοσίευση στοιχεία (EWCS, 2024) δείχνουν ότι στην ΕΕ μόνο το 12% των εργαζομένων χρησιμοποιούν εφαρμογές ΤΝ στην εργασία τους, με διαφορές μεταξύ χωρών, όπως και στις επιχειρήσεις. Σκανδιναβοί, Ολλανδοί, Γερμανοί σε υψηλά 20%, Βαλκάνιοι και Νοτιοευρωπαίοι (Ελλάδα, Πορτογαλία, Ιταλία) λιγότερο από 5%. Η χρήση ΤΝ προκαλεί και αφαίρεση και δημιουργία εργασιών-καθηκόντων. Διευκολύνει την αυξημένη αλληλεπίδραση μεταξύ εργαζομένων (το 48% των ερωτηθέντων το αναφέρουν σε μεγάλο και κάποιον βαθμό), δεν οδηγεί σε μεγαλύτερη απομόνωση ή αποξένωση στην εργασία.
Εφαρμογές αλγοριθμικής διοίκησης (ΑΔ) αξιολογούνται θετικά από τα διευθυντικά στελέχη για τη λήψη αποφάσεων, λόγω αυξημένης πληροφόρησης, ταχύτητας και αυτονομίας (ΟΟΣΑ, 2024). Αν και (EWCS 2024) η χρήση αλγοριθμικής διοίκησης για την κατανομή εργασιών, την παρακολούθηση απόδοσης και τον προσδιορισμό χρόνου ολοκλήρωσης της εργασίας είναι ακόμη περιορισμένη στην ΕΕ. Αυξανόμενη ψηφιοποίηση παραγωγικών-εργασιακών διαδικασιών οδηγεί σε παραγωγή δεδομένων, που είναι προϋπόθεση-πρόδρομος της ΑΔ.
Η αξιοποίηση της ΤΝ από τις επιχειρήσεις προϋποθέτει κατ’ αρχάς αξιόπιστα δεδομένα και επένδυση σε εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό, ανθρώπινη νοημοσύνη. Η υστερούσα και χαμηλής παραγωγικότητας Ελλάδα χρειάζεται γρήγορες προσαρμογές αποτελεσματικής υιοθέτησης τεχνολογικών καινοτομιών στους παραγωγικούς τομείς εμπορευσίμων και ψηφιακές υποδομές.
Ο κ. Χρήστος Α. Ιωάννου είναι οικονομολόγος
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ (OT) – ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ