Ευρωπαϊκό μαχητικό (FCAS): Η απάντηση της Dassault στην γερμανική πλευρά

H κόντρα ανάμεσα στη γαλλική Dassault και την Airbus (Γερμανία και Ισπανία) υπονομεύει και καθυστερεί το πρόγραμμα του FCAS

Ευρωπαϊκό μαχητικό (FCAS): Η απάντηση της Dassault στην γερμανική πλευρά

Σε τεντωμένο σχοινί ισορροπεί η ομάδα των τριών (Γερμανία, Γαλλία και Ισπανία) που είχε συμφωνήσει – πριν απο οκτώ χρόνια- στην ανάπτυξη του ευρωπαϊκού μαχητικού αεροσκάφους νέας γενιάς (Future Combat Air System -FCAS).

Λίγα μόλις 24ωρα μετά το δημοσίευμα του Politico που «μετέφερε» τη δυσαρέσκεια της γερμανικής πλευράς για τις απαιτήσεις των εταιρών της γαλλικής βιομηχανίας και τις σκέψεις που διατυπώνονται για την αντικατάστασή τους απο τη Σουηδία ή ακόμα και τη Βρετανία, το αφεντικό της γαλλικής Dassault δήλωσε ότι η γαλλική αεροπορική εταιρεία θα μπορούσε να αναπτύξει ανεξάρτητα την επόμενη γενιά των ευρωπαϊκών μαχητικών αεροσκαφών.

Μια δήλωση όπως αυτη υπονομεύει και «ναρκοθετεί» το κοινό ευρωπαικό project, το οποίο φαίνεται ότι είχε απασχολήσει για μια ακόμη φορά, τη συνάντηση του Γάλλου προέδρου με τον καγκελάριο της Γερμανίας- αυτή τη φορά ανάμεσα στον Εμανουέλ Μακρόν και τον Φρίντριχ Μέρτς – στα τέλη Αυγούστου.

Η δήλωση του CEO της Dassault, Ερικ Τραπιέ

Ο επικεφαλής της Dassault Aviation υποστηριξε με νόημα την Τρίτη – κατα τη διάρκεια των εγκαινίων του νέου εργοστασίου της Dasault, λίγο έξω απο το Cergy, βορειοδυτικά του Παρισιού – ότι «η Γαλλία διαθέτει μοναδική τεχνογνωσία, την οποία πρέπει να διατηρήσουμε και να αναπτύξουμε στο εθνικό μας έδαφος. Πρόκειται για ζήτημα κυριαρχίας, το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό στο τρέχον πλαίσιο».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Dassault Ερίκ Τραπιέ (με τα γυαλιά) στα εγκαίνια της νέας μονάδας παραγωγής της  Dassault Aviation, 23/9/2025.

Ωστόσο, ερωτηθείς για τα μαχητικά αεροσκάφη Rafale της τρέχουσας γενιάς σχετικά με τη διαμάχη με την γερμανική Airbus για τον επόμενο γύρο μαχητικών αεροσκαφών, ο διευθύνων σύμβουλος της Dassault, δήλωσε: «Οι Γερμανοί μπορούν να διαμαρτύρονται, αλλά εδώ ξέρουμε πώς να το κάνουμε. Αν θέλουν να ενεργήσουν μόνοι τους, ας το κάνουν».

Η δήλωση του Ερικ Τραπιέ, για την ικανότητα της Dassault να αναπτύξει ανεξάρτητα την επόμενη γενιά ευρωπαϊκών μαχητικών αεροσκαφών, όπως είναι φυσικό  κλιμακώνει την ένταση με τη Γερμανία σχετικά με την ηγεσία σε ένα κοινό αμυντικό έργο αξίας 100 δισεκατομμυρίων ευρώ (118 δισεκατομμύρια δολάρια) και μάλιστα τη στιγμή που υπάρχουν αντίρροπες κινήσεις στη Γερμανία, οι οποίες εκδηλώθηκαν ήδη και στους κόλπους της γερμανικής Βουλής, της Budestang.

Γερμανο-γαλλικό μπρά ντε φερ

Ένα εξέχον μέλος της επιτροπής άμυνας του γερμανικού κοινοβουλίου έθεσε τον περασμένο μήνα το ενδεχόμενο να αποχωρήσει το Βερολίνο από το FCAS και δήλωσε στο Reuters ότι η κυβέρνηση πρέπει να αποφασίσει γρήγορα.

Απο την άλλη πλευρά, ο διευθύνων σύμβουλος της Dassault, ερωτηθείς αν η Dassault έχει τη δυνατότητα να κατασκευάσει ανεξάρτητα ένα μαχητικό αεροσκάφος της λεγόμενης έκτης γενιάς, ο Τραπιέ απάντησε «ναι», αλλά πρόσθεσε ότι αυτή θα είναι απόφαση της γαλλικής κυβέρνησης.
«Ξέρουμε πώς να τα κάνουμε όλα από το Α έως το Ω. Το έχουμε αποδείξει για περισσότερα από 70 χρόνια», δήλωσε ο Τραπιέ  στους δημοσιογράφους, μιλώντας στο εργοστάσιο που κατασκευάζει επίσης ανταλλακτικά για τα επιχειρηματικά αεροσκάφη Falcon.

Γερμανικές πηγές, ωστόσο, κατηγόρησαν την Dassault ότι προσπαθεί να κυριαρχήσει στο πρόγραμμα και να κρατήσει τις πιο ενδιαφέρουσες εργασίες στη Γαλλία, διαταράσσοντας τις προσπάθειες για την ισότιμη κατανομή των εργασιών.

Το Politico και οι Financial Times ανέφεραν την περασμένη εβδομάδα ότι η Γερμανία διερευνούσε εναλλακτικές λύσεις με τη Βρετανία, που συμμετέχει στο ανταγωνιστικό πρόγραμμα μαχητικών GCAP, και τη Σουηδία.

Ο υπουργός Άμυνας της Γερμανίας αρνήθηκε αργά την Τρίτη την ύπαρξη τέτοιων κυβερνητικών συνομιλιών, αλλά δήλωσε ότι οι αποφάσεις για το πρόγραμμα FCAS με τη Γαλλία και την Ισπανία πρέπει να ληφθούν φέτος.

Ο Μπόρις Πιστόριους είχε μιλήσει εμφατικά για την ανάγκη οριστικών αποφάσεων και πριν απο λίγους μήνες όταν είχε συναντηθεί με την Ισπανίδα ομόλογό του Μαργκαρίτα Ρόμπλες .

Οι υπουργοι Αμυνας της Ισπανίας και της Γερμανίας, Μ.Ρόμπλες και Μπ.Πιστόριους, αντίστοιχα.

Η «αερομαχία» Dassault-Airbus

Ο Τραπιέ δήλωσε ότι η Dassault υποστηρίζει τον σαφέστερο έλεγχο του βασικού στοιχείου του προγράμματος που αφορά τα επανδρωμένα μαχητικά αεροσκάφη, ενώ παράλληλα παρέχει στην Airbus παρόμοιο περιθώριο ελιγμών στα τμήματα του ευρύτερου συστήματος μάχης για τα οποία είναι υπεύθυνη.
«Είμαστε απολύτως ανοιχτοί στη συνεργασία, συμπεριλαμβανομένης της συνεργασίας με τους Γερμανούς, αλλά ζητάμε μόνο ένα μικρό πράγμα: να μας δοθεί η δυνατότητα να καθοδηγήσουμε το πρόγραμμα», είπε.

«Δεν θα δεχτώ να καθόμαστε οι τρεις μας γύρω από το τραπέζι και να αποφασίζουμε για όλα τα τεχνικά ζητήματα της ανάπτυξης ενός αεροσκάφους υψηλού επιπέδου. Θέλω να αποφασίζει ο «καλύτερος αθλητής». Αυτό δεν σημαίνει ότι θα διευθύνουμε τα πάντα, κάθε άλλο», είπε ο Τραπιέ.

Ο CEO της Dassault, είπε ακόμα ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με τον επικεφαλής του τομέα άμυνας της Airbus, αλλά δεν έχει επιτευχθεί συμβιβασμός. Αρνήθηκε να θέσει προθεσμία για τις συνομιλίες, σημειώνει το Reuters.
Απο την άλλη πλευρά , η γερμανική Airbus δήλωσε ότι παραμένει προσηλωμένη στην επιτυχία του προγράμματος FCAS/SCAF και σε όλες τις συμφωνίες που έχουν επιτευχθεί μέχρι στιγμής.

Rafale και Neuron σε πτήση κοντα στο αεροπλανοφόρο Σαρλ ντε Γκόλ

Ενα νέο εμπόδιο

Αναλυτές αναφέρουν ότι η Γαλλία, η οποία αντιμετωπίζει ένα βαρύ χρέος, ενδέχεται να δυσκολευτεί να χρηματοδοτήσει μόνη της ένα μαχητικό αεροσκάφος νέας γενιάς, ενώ η Γερμανία δεν διαθέτει πρόσφατο ιστορικό σε ορισμένες από τις απαιτούμενες τεχνολογίες.

Επιπλέον, οι Γάλλοι έχουν ήδη μια κεκτημένη ταχύτητα καθώς κάτω απο τη δική τους διεύθυνση ολοκληρώθηκε το έργο του ευρωπαικού Drone, του nEUROn , ενα αμυντικό πρόγραμμα για την ανάπτυξη ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους μάχης (UCAV) ως τεχνολογικού προτύπου στο οποίο συμμετέχουν έξι κράτη :  Γαλλία, Ιταλία, Σουηδία, Ισπανία, Ελλάδα και Ελβετία.

OT Originals
Περισσότερα από World

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο