Επενδύσεις υψηλής τάσης… από τον ΑΔΜΗΕ που αφορούν στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα καθώς κι εκείνη του καλωδίου Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ αποτυπώνονται στο πρώτο εξάμηνο του έτους.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του ΑΔΜΗΕ, οι επενδύσεις ανήλθαν στο ποσό των 300 εκατ. ευρώ κατευθυνόμενες κυρίως στις εργασίες διασύνδεσης Κρήτης
Αττικής (94,1 εκατ. ευρώ), στις εργασίες διασύνδεσης των Κυκλάδων (45,9 εκατ. ευρώ) και στις εργασίες διασύνδεσης Ελλάδας- Κύπρου Ισραήλ (50,1 εκατ. ευρώ).
Τα οικονομικά αποτελέσματα εξαμήνου
Τα οικονομικά αποτελέσματα του ΑΔΜΗΕ για το πρώτο εξάμηνο του έτους χαρακτηρίζονται από ανθεκτικότητα.
Ειδικότερα, τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα στο α΄ εξάμηνο 2025 ανήλθαν στα 220 εκατ. ευρώ, έναντι 225,4 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Για την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. διαμορφώθηκαν σε 217,9 εκατ. ευρώ, έναντι 223,3 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2024. Τα ενοποιημένα συνολικά έξοδα αυξήθηκαν για τον Όμιλο κατά 7,1% σε 125,9 εκατ. ευρώ περίπου το α’ εξάμηνο 2025 έναντι 117,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024, ενώ για την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. μειώθηκαν κατά 10% σε 103,2 εκατ. ευρώ από 114,7 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2024.

Τα ενοποιημένα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) για τον Όμιλο ανήλθαν στα 152,7 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο 2025, σημειώνοντας μείωση κατά 7,5% έναντι 165,1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο το 2024. Το συγκρίσιμο EBITDA του Ομίλου διαμορφώθηκε στα 154,4 εκατ. ευρώ, έναντι 167,3 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο 2024 με το περιθώριο EBITDA να ανέρχεται σε 70,2% έναντι 74,2% το α’ εξάμηνο 2024. Το ενοποιημένο EBIT ανήλθε σε 94 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο 2025, έναντι 107,9 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2024, μειωμένο κατά 12,8% με τις αποσβέσεις να αυξάνονται κατά 2,5% στα 58,7 εκατ. ευρώ. Το ενοποιημένο συγκρίσιμο EBIT διαμορφώθηκε στα 95,7 εκατ. ευρώ έναντι 110 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο 2024.
Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 89,3 εκατ. ευρώ για το α’ εξάμηνο 2025, έναντι 101 εκατ. ευρώ για το α’ εξάμηνο 2024. Τα καθαρά κέρδη περιόδου διαμορφώθηκαν στα 67,6 εκατ. ευρώ έναντι 77,2 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 12,4%.
Η πορεία των σημαντικότερων έργων που υλοποιεί o Διαχειριστής, έχει ως εξής:
Ηλεκτρική Διασύνδεση Κρήτης – Αττικής
Αναφορικά με την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, έχουν ολοκληρωθεί οι δοκιμές αποδοχής συστήματος για το σύνολο της διασύνδεσης (καλωδιακά συστήματα, Σταθμοί Μετατροπής, Υ/Σ GIS, Σταθμοί Ηλεκτροδίων) σε συνεργασία με την Διεύθυνση Λειτουργίας του ΑΔΜΗΕ και η διασύνδεση έχει τεθεί σε συνεχή λειτουργία, ενώ έχει ξεκινήσει η περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας της διασύνδεσης.

Η διασύνδεση της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ Φάση ΙΙ χρηματοδοτήθηκε με ποσό 300,2 εκατ. ευρώ από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014 -2020 «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» για τις εργασίες του 1ου σταδίου του έργου (μέχρι 31/12/2023), αντλώντας έτσι σημαντικούς πόρους και μειώνοντας, κατά ένα πολύ μεγάλο βαθμό, το κόστος του έργου μείζονος σημασίας για τον Έλληνα καταναλωτή. Το 2ο στάδιο του έργου εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2021 – 2027 «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή» σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (Α.Π.: 103448/17.07.2024) και θα χρηματοδοτηθεί με ποσό έως 222,3 εκατ. ευρώ.
Ηλεκτρική Διασύνδεση Κυκλάδων
Η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου.
Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2025. Το καλοκαίρι του 2022 ολοκληρώθηκε η πόντιση του καλωδίου υψηλής τάσης μεταξύ των δύο νησιών ενώ προχωρούν οι εργασίες για την ανέγερση του Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην υπό διασύνδεση Σαντορίνη.
Τον Νοέμβριο του 2022 ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία και τον Φεβρουάριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις των καλωδιακών τμημάτων και για τα υπόλοιπα τρία νησιά των νοτιοδυτικών Κυκλάδων (Φολέγανδρος, Μήλος, Σέριφος) που θα ενσωματώσουν το σύνολο του νησιωτικού συμπλέγματος στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2026.

Τον Σεπτέμβριο του 2023 υπογράφηκαν οι συμβάσεις και για τους Υποσταθμούς Υψηλής Τάσης στη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο, θέτοντας το σύνολο του έργου σε φάση κατασκευής.
Τον Φεβρουάριο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης Λαύριο – Σέριφος ενώ τον Μάιο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση και της διασύνδεσης Σέριφος – Μήλος. Η προστασία και των δύο υποβρυχίων διασυνδέσεων ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2024.
Τον Φεβρουάριο του 2025 ολοκληρώθηκαν οι ποντίσεις των υποβρυχίων καλωδίων υψηλής τάσης των διασυνδέσεων Μήλος – Φολέγανδρος και Φολέγανδρος – Θήρα. Η προστασία και των δύο υποβρυχίων ολοκληρώθηκε εντός του Ιουνίου του 2025.
Η ολοκλήρωση του έργου ΚΥΤ Κορίνθου – ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026
Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα.
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ τ΄Δ 494 4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.
Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου
Το υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που συνδέει το υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου ολοκληρώθηκε και τέθηκε σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2022. Τον Δεκέμβριο 2023 υπογράφτηκε η σύμβαση για το υποέργο της νέας Γραμμής μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, θέτοντας το δεύτερο τμήμα του έργου σε φάση κατασκευής.
Mε την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο, και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις
Η ολοκλήρωση του υπόψη υποέργου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026. Το έργο της Γραμμής Μεταφοράς «ΚΥΤ Κουμουνδούρου-ΚΥΤ Κορίνθου» συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU και με το ΦΕΚ Δ 494 4/8/2022 χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.
Αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου
Οι εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ως τμήμα της Γραμμής Μεταφοράς Μεγαλόπολη – Κόρινθος – ΚΥΤ Κουμουνδούρου.

Η πλευρά των 400KV (Φάση Α) ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2024 και η δοκιμαστική ηλέκτριση επιτεύχθηκε τον Αύγουστο του 2024. Η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ
Κουμουνδούρου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Next Generation EU.
Ηλεκτρικές διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και Βορειοανατολικού Αιγαίου
Mε την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο, και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων συμπεριλαμβάνεται στη σύμβαση του αρμόδιου Υπουργείου για συγχρηματοδότηση από το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών. Οι θαλάσσιες έρευνες και για τις δύο διασυνδέσεις, Δωδεκανήσων και Βορειοανατολικού Αιγαίου, ολοκληρώθηκαν τον Δεκέμβριο του 2024.
Τον Απρίλιο του 2024 αναρτήθηκε η Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της Α’ Φάσης της Συμφωνίας Πλαίσιο, που αφορά την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής για τις καλωδιακές διασυνδέσεις των δύο έργων η οποία ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο. Η Β’ φάση, η οποία αφορά την υποβολή των τεχνικών και οικονομικών προσφορών από τους υποψηφίους
αναδόχους που εγκρίθηκαν κατά την Α’ φάση, αναρτήθηκε τον Οκτώβριο του 2024 και η διαγωνιστική διαδικασία είναι σε εξέλιξη.
O διαγωνισμός για το τμήμα του έργου της Διασύνδεσης Δωδεκανήσων που αφορά τους Σταθμούς Μετατροπής Κορίνθου και Κω, καθώς και τη καλωδιακή διασύνδεση Συνεχούς Ρεύματος Κόρινθος – Κως δημοσιεύτηκε στο τέλος του 2024.

Η διαγωνιστική διαδικασία που αφορά τους Σταθμούς Μετατροπής είναι σε εξέλιξη ενώ ο διαγωνισμός για τη καλωδιακή διασύνδεση Συνεχούς Ρεύματος Κόρινθος -Κως κηρύχθηκε άγονος λόγω μη υποβολής προσφορών και θα επαναπροκηρυχθεί.
Η ανάπτυξη του νέου ΚΥΤ Ρουφ στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας θα συμβάλει αποφασιστικά στην τροφοδότηση του λεκανοπεδίου Αττικής
Παράλληλα η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων υποβλήθηκε στο ΥΠΕΝ τον Δεκέμβριο του 2023 και αναμένεται η ΑΕΠΟ. Για τη διασύνδεση του Βορειοανατολικού Αιγαίου, η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για το τμήμα ΚΥΤ Ν. Σάντας – Υ/Σ Δυτικής Λέσβου, αναρτήθηκε προς διαβούλευση στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (ΗΠΜ) τον Δεκέμβριο του 2024, ενώ η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, για την εναέρια γραμμή εντός της Λέσβου που περιλαμβάνει και τον Υ/Σ της Μυτιλήνης, αναμένεται να υποβληθεί το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Ταυτόχρονα με την διαδικασία της αδειοδότησης, έχει εκκινήσει και είναι σε εξέλιξη η συλλογή όλων των απαιτούμενων κτηματολογικών στοιχείων των εκτάσεων από τις κατά τόπους υπηρεσίες, οι οποίες πρόκειται να απαλλοτριωθούν για τις ανάγκες κατασκευής των έργων.
ΚΥΤ Ρουφ
Η ανάπτυξη του νέου ΚΥΤ Ρουφ στην περιοχή του κέντρου της Αθήνας θα συμβάλει αποφασιστικά στην τροφοδότηση του λεκανοπεδίου Αττικής. Το νέο ΚΥΤ Ρουφ προβλέπεται να συνδεθεί με το Σύστημα 400 kV με τα ΚΥΤ Κουμουνδούρου και Αχαρνών με υπόγεια καλώδια.
Για τη σύνδεση στο Σύστημα 150 kV προβλέπεται ότι όλες οι υπόγειες γραμμές 150 kV οι οποίες συνδέονται έως και σήμερα στον υφιστάμενο Υ/Σ Ρουφ, θα συνδεθούν στην πλευρά 150 kV του ΚΥΤ Ρουφ έπειτα από την ολοκλήρωσή του.
Ο τρόπος σύνδεσης του ΚΥΤ Ρουφ θα παρέχει τη δυνατότητα αποξήλωσης των εναερίων Γ.Μ. 150 kV από το ΚΥΤ Κουμουνδούρου προς το Ρουφ (3 διπλά κυκλώματα), καθώς και την εκτροπή της Γ.Μ. 2Β/150 Ρουφ – Σχηματάρι προς το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, με ταυτόχρονη αποξήλωση του τμήματος της εν λόγω Γ.Μ.
Βρίσκονται σε εξέλιξη οι τεχνικές μελέτες των υπογείων γραμμών σε συνεργασία με τους εμπλεκομένους Δήμους και λοιπούς φορείς. Παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη τόσο η εκκένωση των κτηρίων στον περιβάλλοντα χώρο του υφιστάμενου Υ/Σ όσο και οι απαραίτητες κατεδαφίσεις.