Οι κατασκευαστές πολυτελών αυτοκινήτων δυσκολεύονται να πείσουν πλουσιότερους πελάτες να στραφούν σε ηλεκτρικά οχήματα, καθώς πολλοί εξ αυτών προτιμούν τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης για τον ήχο και τον χαρακτήρα τους.
Σε πιο προσιτές κατηγορίες τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημειώνουν κέρδη, με τις πωλήσεις πιο προσιτών μοντέλων με μπαταρία από μάρκες μαζικής αγοράς να αυξάνονται σε Ευρώπη και Κίνα.
Όταν η Porsche προετοίμαζε τους επενδυτές για το ντεμπούτο της στο χρηματιστήριο πριν τρία χρόνια, ο οικονομικός της διευθυντής ορκίστηκε ότι τα EV της εταιρείας σύντομα θα ξεπερνούσαν τα βενζινοκίνητα.
Τώρα, με μειωμένη ζήτηση για το Taycan EV και αυξανόμενο κόστος παραγωγής, η Porsche έχει αναβάλει τα σχέδια για ένα πολυτελές SUV με μπαταρία, έχει καθυστερήσει πολλά άλλα ηλεκτρικά μοντέλα και έχει ανακοινώσει σχέδια για την προσθήκη περισσότερων υβριδικών και οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης για την ενίσχυση της γκάμας της.
Τα προβλήματα της Porsche είναι συμπτώματα μιας ανησυχητικής τάσης για την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς οι πλουσιότεροι πελάτες δεν προτιμούν τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα, ακόμη και αφού έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια στην ανάπτυξή τους.
Η Mercedes-Benz αγωνίζεται να πουλήσει το κορυφαίο EV EQS αξίας 110.000 ευρώ, ενώ η ζήτηση για Audi στην Κίνα έχει καταρρεύσει καθώς η BYD Co. και η Xiaomi Corp. λανσάρουν πλήρως ηλεκτροκίνητα οχήματα σε χαμηλές τιμές. Η Maserati της Stellantis στα τέλη του περασμένου έτους εγκατέλειψε τα σχέδια για ανάπτυξη ενός EV supercar, λέγοντας ότι δεν βλέπει πλέον αγορά για το μοντέλο. Οι νεοσύστατες επιχειρήσεις EVπου επικεντρώνονται στην πολυτέλεια, όπως η Polestar Automotive Holding UK Plc και η Lucid Group Inc., παραμένουν ασύμφορες, καθώς οι εύποροι οδηγοί επιλέγουν τους βενζινοκινητήρες.

Porsche Taycan
Βενζινοκίνηση για ήχο και απόδοση
«Πολλοί πελάτες είναι λάτρεις της βενζίνης — θέλουν τον ήχο και τον χαρακτήρα ενός V8, V12 ή ενός V6 με υψηλές στροφές», δήλωσε στο Bloomberg ο Τομ Τζακονέλι, διευθυντής της βρετανικής αντιπροσωπείας Romans International.
Ο σκεπτικισμός σχετικά με τα ακριβότερα ηλεκτρικά οχήματα έχει πολλαπλασιαστεί για λόγους όπως: ανομοιογενής υποδομή φόρτισης, προβλήματα λογισμικού σε πρώιμα μοντέλα και χαμηλές τιμές μεταπώλησης.
Η μειωμένη ζήτηση για ακριβά ηλεκτρικά οχήματα πλήττει τις αυτοκινητοβιομηχανίες που ήδη αντιμετωπίζουν τον εντεινόμενο ανταγωνισμό στην Κίνα και τους δασμούς στις ΗΠΑ, με πολλές να αλλάζουν σχέδια για EV.
Ωστόσο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γενικότερα σημειώνουν κέρδη στην αγορά, με τις πωλήσεις στην Ευρώπη να αυξάνονται χάρη στην ισχυρή ζήτηση για πιο προσιτά hatchback και SUV με μπαταρία από μάρκες μαζικής αγοράς όπως η Skoda, η VW και η Renault. Στην Κίνα, ένας σκληρός πόλεμος τιμών έχει επιβαρύνει τα περιθώρια κέρδους των αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά οδήγησε σε εξαιρετικές προσφορές για τους αγοραστές.
Στην premium κατηγορία, η BMW τα πάει καλύτερα, αυξάνοντας τις παγκόσμιες παραδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων κατά 16% το πρώτο εξάμηνο. Η στρατηγική του Διευθύνοντος Συμβούλου Όλιβερ Ζίπσε για την κατασκευή οχημάτων εσωτερικής καύσης, υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων στην ίδια γραμμή παραγωγής γλίτωσε την BMW από τις δαπανηρές επιλογές των αντιπάλων. Και η Ferrari, η οποία απολαμβάνει κορυφαία περιθώρια κέρδους στον κλάδο, πιστεύει ότι μπορεί να αντισταθεί στην τάση με το πρώτο της πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο, το οποίο η ιταλική εταιρεία θα παρουσιάσει τον επόμενο μήνα.
Ακόμα κι έτσι, εμφανίζονται ρωγμές. Στην Ευρώπη, η BMW αναγκάζεται να κάνει εκπτώσεις σε κορυφαία EV για να αυξήσει τις πωλήσεις πριν από την κυκλοφορία των μοντέλων Neue Klasse επόμενης γενιάς. Και ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα εισαγωγικού επιπέδου της εταιρείας, όπως το iX1, έχουν σημειώσει καλές πωλήσεις στην Κίνα, η ζήτηση για ακριβότερα μοντέλα μειώνεται.
«Η αγορά στην Κίνα δεν ευνοεί τα premium ηλεκτρικά οχήματα», δήλωσε στο Bloomberg ο αναλυτής της Bernstein, Στίβεν Ράιτμαν. «Αν είσαι πλούσιος στην Κίνα, δείχνεις τον πλούτο σου οδηγώντας βενζινοκίνητο».

Mercedes EQS
Οι κατασκευαστές πολυτελών αυτοκινήτων υπερεκτίμησαν την ζήτηση
Αρχικά, υπήρξαν κάποιες επιτυχίες. Η Taycan της Porsche ξεπέρασε σε πωλήσεις την εξαιρετικά κερδοφόρα σπορ 911 το 2021. Αλλά η ζήτηση για το μοντέλο των 102.600 ευρώ έχει μειωθεί έκτοτε εν μέσω προβλημάτων στην αλυσίδα εφοδιασμού, μειώσεων στην αυτονομία της μπαταρίας και σφαλμάτων λογισμικού.
Η Porsche αλλάζει τώρα πορεία, διατηρώντας δημοφιλή μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Επίσης, καθυστερεί τις ηλεκτρικές εκδόσεις των 718 Boxster και Cayman και επιδιώκει να επεκτείνει την παραγωγή εξατομικευμένων μοντέλων για να ενισχύσει τα περιθώρια κέρδους. Η Mercedes έχει σημειώσει επιτυχία προωθώντας τα κορυφαία μοντέλα υψηλών επιδόσεων AMG για να υπερασπιστεί τα κέρδη της, καθώς τα κορυφαία ηλεκτρικά της οχήματα δυσκολεύονται.
Η BMW στοιχηματίζει ότι η σειρά Neue Klasse αξίας 10 δισεκατομμυρίων ευρώ, η οποία υπόσχεται μπαταρίες μεγαλύτερης αυτονομίας και ταχύτερη φόρτιση, μπορεί να αποσπάσει λάτρεις της βενζίνης. Οι παραδόσεις του πρώτου μοντέλου, του SUV iX3 των 68.900 ευρώ, θα ξεκινήσουν τον επόμενο χρόνο.
Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν προκλήσεις σε πολλά μέτωπα – συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών εντάσεων και του αυξανόμενου κόστους – και με τους Κινέζους ανταγωνιστές να επεκτείνονται στην Ευρώπη, η ικανότητά τους να χρεώνουν υψηλότερα χρήματα για ηλεκτρικά μοντέλα μπορεί να μειωθεί περαιτέρω.