Η ιαπωνική κυβέρνηση και ορισμένοι από τους κορυφαίους κατασκευαστές της χώρας προειδοποίησαν το Βιετνάμ ότι η σχεδιαζόμενη απαγόρευση των βενζινοκίνητων μοτοσικλετών στο Ανόι θα μπορούσε να προκαλέσει απώλειες θέσεων εργασίας και να διαταράξει μια αγορά 4,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων που κυριαρχείται από την Honda, σύμφωνα με έγγραφα που εξέτασε το Reuters και επτά άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
Η αγορά δικύκλων του Βιετνάμ είναι μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο – αξίας περίπου 4,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων φέτος
Τον Ιούλιο, ο πρωθυπουργός του Βιετνάμ, Φαμ Μινχ Τσινχ, εξέδωσε οδηγία που απαγορεύει την είσοδο βενζινοκίνητων μοτοσικλετών στο κέντρο της πρωτεύουσας από τα μέσα του 2026, καθώς η χώρα επιδιώκει να μειώσει τα υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Ευρύτεροι περιορισμοί αναμένονται το 2028 και οι απαγορεύσεις αναμένεται να εξαπλωθούν και σε άλλα μέρη της χώρας.
Σε απάντηση, η ιαπωνική πρεσβεία στο Ανόι απέστειλε επιστολή στις βιετναμέζικες αρχές λέγοντας ότι μια ξαφνική απαγόρευση θα μπορούσε να «επηρεάσει την απασχόληση σε υποστηρικτικούς κλάδους» όπως οι έμποροι μοτοσικλετών και οι προμηθευτές ανταλλακτικών, σύμφωνα με ανακοίνωση της πρεσβείας που συνοψίζει την επιστολή της. Η πρεσβεία αρνήθηκε να δημοσιοποιήσει το πλήρες περιεχόμενο της επιστολής, το οποίο αναφέρεται για πρώτη φορά.
Η πρεσβεία προέτρεψε επίσης τις αρχές του Βιετνάμ να εξετάσουν ένα «κατάλληλο οδικό χάρτη» για την ηλεκτροκίνηση, που θα περιλαμβάνει μια περίοδο προετοιμασίας και σταδιακή εφαρμογή των κανονισμών.
Η πρεσβεία αρνήθηκε να αποκαλύψει πότε στάλθηκε η επιστολή, αν και ένας αξιωματούχος της ιαπωνικής κυβέρνησης δήλωσε ότι διαβιβάστηκε τον Σεπτέμβριο.
Η αγορά δικύκλων του Βιετνάμ είναι μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο – αξίας περίπου 4,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων φέτος, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς Mordor Intelligence – με τον αριθμό των καταχωρημένων μοτοσικλετών πέρυσι να πλησιάζει το 80% του πληθυσμού της χώρας των 100 εκατομμυρίων, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά ιδιοκτησίας παγκοσμίως.
Οι κατασκευαστές προειδοποιούν για πιθανές πτωχεύσεις
Ο κύριος εμπορικός όμιλος για ξένους κατασκευαστές μοτοσικλετών στο Βιετνάμ, με επικεφαλής την Honda και συμπεριλαμβανομένης της Yamaha και της Suzuki, έστειλε τη δική της επιστολή στην κυβέρνηση τον Ιούλιο προειδοποιώντας ότι η απαγόρευση θα μπορούσε να οδηγήσει σε «διακοπές στην παραγωγή και κίνδυνο πτώχευσης» για εταιρείες στην αλυσίδα εφοδιασμού, σύμφωνα με αντίγραφο της επιστολής που εξέτασε το Reuters.
Οι κατασκευαστές δήλωσαν ότι η απαγόρευση θα μπορούσε να έχει «επιπτώσεις» σε εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους και επικαλέστηκαν πιθανές διαταραχές για σχεδόν 2.000 αντιπροσώπους και περίπου 200 προμηθευτές εξαρτημάτων.
Προέτρεψαν την εφαρμογή μιας μεταβατικής περιόδου «με ελάχιστο χρόνο προετοιμασίας δύο έως τριών ετών» για να τους δοθεί χρόνος να προσαρμόσουν τις γραμμές παραγωγής, ενώ παράλληλα επεκτείνεται ένα δίκτυο σταθμών φόρτισης και τα πρότυπα ασφαλείας.
Οι Βιετναμέζοι αξιωματούχοι έχουν μέχρι στιγμής αρνηθεί να ανταποκριθούν στα αιτήματα της ιαπωνικής κυβέρνησης και των κατασκευαστών, σύμφωνα με τρία άτομα που γνωρίζουν τις συζητήσεις.
Η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι η απαγόρευση είναι απαραίτητη για την αντιμετώπιση των υψηλών επιπέδων ατμοσφαιρικής ρύπανσης στο Ανόι. Οι αρχές στην πόλη Χο Τσι Μινχ, τη μεγαλύτερη μητρόπολη του Βιετνάμ, έχουν επίσης σηματοδοτήσει σχέδια για τον περιορισμό των βενζινοκίνητων οχημάτων.
Αντιμετωπίζοντας τις ανησυχίες σχετικά με τη μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια, ο πρωθυπουργός Chinh δήλωσε σε Ιάπωνες αξιωματούχους τον Αύγουστο ότι η μείωση των εκπομπών είναι ένα παγκόσμιο ζήτημα που απαιτεί κοινές προσπάθειες «για την επιλογή της βέλτιστης λύσης με έναν κατάλληλο οδικό χάρτη», σύμφωνα με την ηλεκτρονική πύλη της κυβέρνησης.
Η Honda, η οποία ελέγχει το 80% της αγοράς δικύκλων στο Βιετνάμ με 2,6 εκατομμύρια οχήματα που πωλήθηκαν πέρυσι, ηγήθηκε της προσπάθειας να αναθεωρηθεί η οδηγία από τις αρχές, σύμφωνα με τρία από τα άτομα, τα οποία όλα παρακολούθησαν ή ενημερώθηκαν για συναντήσεις με την κυβέρνηση του Βιετνάμ και άλλους αξιωματούχους τους τελευταίους μήνες.
Σε κατ’ ιδίαν συζήτηση, ένας εκπρόσωπος της Honda ανέφερε την πιθανότητα η εταιρεία να εξετάσει το ενδεχόμενο μείωσης της παραγωγής της στο Βιετνάμ ως απάντηση, σύμφωνα με μία από τις πηγές.
Η Honda δήλωσε ότι παρακολουθεί στενά την κατάσταση, αλλά δεν έχει κανένα σχέδιο να κλείσει εργοστάσια.
Ο Ιάπωνας κατασκευαστής διαθέτει τέσσερα εργοστάσια στο Βιετνάμ, όπου είναι τόσο κυρίαρχος που το εμπορικό του όνομα έχει γίνει συντομογραφία της λέξης «μοτοσικλέτα» στα βιετναμέζικα.
Σχεδόν όλες οι μοτοσικλέτες που πουλάει στο Βιετνάμ και αλλού κινούνται με βενζίνη. Προσφέρει όμως και τα μοντέλα CUV e: και ICON e: με μπαταρία στη χώρα.
Οι πωλήσεις της Honda στο Βιετνάμ μειώθηκαν κατά σχεδόν 22% τον Αύγουστο σε σχέση με τον Ιούλιο, τον μήνα που ανακοινώθηκε η απαγόρευση, πριν ανακάμψουν ελαφρώς τον Σεπτέμβριο.
Η εταιρεία κατέγραψε διψήφια πτώση πωλήσεων σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο.
Καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία της Honda έχει συμπιεστεί από τον αυξημένο ανταγωνισμό λόγω της παγκόσμιας στροφής προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχει γίνει όλο και πιο εξαρτημένη από τον κλάδο μοτοσικλετών ως κινητήρια δύναμη για την κερδοφορία της.
Οι πωλήσεις της VinFast απογειώνονται
Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις ηλεκτρικών μοτοσικλετών και ηλεκτρικών ποδηλάτων που πραγματοποιήθηκαν από την εισηγμένη στο Nasdaq βιετναμέζικη εταιρεία VinFast ααυξήθηκε κατά 55% σε σχεδόν 70.000 το δεύτερο τρίμηνο του 2025 από το πρώτο τρίμηνο.
Αναμένεται να αυξηθούν ραγδαία μετά την απαγόρευση, σύμφωνα με έρευνα καταναλωτών που διεξήχθη τον Σεπτέμβριο από την εταιρεία έρευνας αγοράς Asia Plus.
Τα προτεινόμενα περιβαλλοντικά μέτρα είχαν επίσης αντίκτυπο στις πωλήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων στο Βιετνάμ, οι οποίες μειώθηκαν κατά 18% τον Σεπτέμβριο σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα για τα μέλη της VAMA, της μεγαλύτερης ένωσης αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας, η οποία περιλαμβάνει αρκετές ιαπωνικές μάρκες.
Τον περασμένο μήνα, η VAMA ανακοίνωσε ότι δεν αναμένει άμεσο αντίκτυπο από την απαγόρευση των μοτοσικλετών, αλλά αναγνώρισε ότι «ορισμένοι πελάτες διστάζουν να αγοράσουν καινούργια αυτοκίνητα» μετά τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης.