Reuters Brakingviews
Ο αλβανικός στρατός του Netflix έχει κατακτήσει τον κόσμο. Ο γίγαντας του streaming, του οποίου οι πιθανότητες κυριαρχίας κάποτε παρομοιάζονταν με το μικροσκοπικό ευρωπαϊκό έθνος από τον επικεφαλής της Time Warner, Τζεφ Μπιουκς, τώρα υπερτερεί έναντι των ανταγωνιστών του στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης. Τα ισχυρά αποτελέσματα που δημοσιεύθηκαν την Τρίτη επιβεβαιώνουν τη θέση του. Ωστόσο, οι συν-διευθύνοντες σύμβουλοι Τεντ Σαράντος και Γκρεγκ Πίτερς αντιμετωπίζουν μια νέα, ακόμη πιο απίθανη απειλή: τα βίντεο σύντομης διάρκειας.
Σύμφωνα με όλες τις αναφορές, η εταιρεία πίσω από το “KPop Demon Hunters” συνεχίζει να παράγει επιτυχίες. Το Netflix ανέφερε ότι τα έσοδα για το τρίτο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 17% σε ετήσια βάση, φτάνοντας σχεδόν τα 12 δισεκατομμύρια δολάρια. Ομολογουμένως, το λειτουργικό της περιθώριο κέρδους, ύψους 28%, δέχτηκε ένα απροσδόκητο πλήγμα από τις βραζιλιάνικες φορολογικές αρχές. Αφαιρώντας, όμως ,το περίεργο κόστος, τα νούμερα ξεπέρασαν την πρόβλεψη της εταιρείας για 31,5%. Η ελεύθερη ταμειακή ροή για το έτος προβλέπεται να φτάσει τα 9 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η μετοχή της Netflix διαπραγματεύεται πλέον 47 φορές τα αναμενόμενα κέρδη του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με το Visible Alpha, πολύ πάνω από τις 35 φορές της Microsoft, της κορυφαίας εταιρείας στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης. Η υψηλή αποτίμηση αποτελεί ένδειξη της ικανότητας της εταιρείας να βλέπει το μέλλον να έρχεται. Αντιμετώπισε το Blockbuster με DVD μέσω ταχυδρομικών παραγγελιών, οδηγώντας τελικά την αλυσίδα ενοικίασης ταινιών σε πτώχευση. Το Netflix δεν έμεινε άπραγο: μεταμορφώθηκε ξανά σε streaming περιεχομένου, πιέζοντας εταιρείες όπως η Walt Disney και η Warner Bros Discovery για να παίξει ένα επώδυνο και δαπανηρό παιχνίδι κάλυψης της διαφοράς.
Ακόμα και όταν ο πρόεδρος Reed Hastings δήλωσε ότι η εταιρεία είχε αναπτυχθεί τόσο πολύ που άρχισε να ανταγωνίζεται την ανθρώπινη ανάγκη για ύπνο, ήταν πάντα λίγο-πολύ περιορισμένη σε παραδοσιακές μορφές: σειρές και ταινίες. Οι νεότεροι θεατές είναι πολύ πιο παμφάγοι.
Πάρτε για παράδειγμα το YouTube.
Η πλατφόρμα βίντεο που ανήκει στην Alphabet έχει ξεπεράσει το Netflix όσον αφορά το μερίδιό της στο περιεχόμενο που προβάλλεται μέσω τηλεοράσεων συνδεδεμένων στο διαδίκτυο. Τον Σεπτέμβριο, το μερίδιο του YouTube -χωρίς να υπολογίζεται η υπηρεσία ζωντανής τηλεοπτικής μετάδοσης- ήταν 13%, πέντε ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερο από το Netflix, σύμφωνα με την ανάλυση των δεδομένων της Nielsen από τον MoffettNathanson. Τρία χρόνια νωρίτερα, το Netflix είχε το μεγαλύτερο μερίδιο θέασης.

Το YouTube δεν γνωρίζει όρια. Είναι η κυρίαρχη πλατφόρμα podcast, με ποσοστό 33% στους εβδομαδιαίους ακροατές στις ΗΠΑ, μπροστά από το Spotify και την Apple σύμφωνα με την Edison Research. Και, το πιο σημαντικό, φιλοξενεί ένα τεράστιο σύμπαν περιεχομένου που δημιουργείται από χρήστες, από κλιπ δευτερολέπτων έως προβολές ωρών, που δεν έχουν κάτι ανάλογο στον κατάλογο του Netflix.
Είναι αλήθεια ότι το YouTube είναι πιθανώς λιγότερο κερδοφόρο, με το λειτουργικό του περιθώριο φέτος να εκτιμάται στο 16% από τον MoffettNathanson. Αλλά η επιτυχία των γρήγορων δοκιμών περιεχομένου -που αποδεικνύεται επίσης από την άνοδο του TikTok- δείχνει ότι οι άνθρωποι είναι λιγότερο διατεθειμένοι να επικεντρώνονται για παρατεταμένες χρονικές περιόδους. Αυτή είναι μια τρομερή απειλή για ολόκληρο το μοντέλο του Netflix, το οποίο προσφέρει ελάχιστα σε σχέση με την απαραίτητη μορφή της εποχής των smartphone. Ο παλιός κόσμος έχει κατακτηθεί, αλλά ένας νέος διαμορφώνεται.