Έτοιμη να ανοίξει ένα εργοστάσιο τελικής συναρμολόγησης στην Ουκρανία, είναι η Saab. Όπως ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλος της σουηδικής αμυντικής εταιρείας, η εξέλιξη αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο μιας προτεινόμενης συμφωνίας με το Κίεβο να αγοράσει έως και 150 μαχητικά αεροσκάφη Gripen.
Ο Μίκαελ Γιοχάνσεν δήλωσε στους Financial Times ότι μια σύμβαση με την Ουκρανία για 100 έως 150 μαχητικά θα διπλασίαζε τις ανάγκες παραγωγής Gripen για τη Saab.
«Δεν είναι τόσο εύκολο κατά τη διάρκεια ενός πολέμου, αλλά θα ήταν υπέροχο να δημιουργηθεί μια δυναμικότητα τουλάχιστον για τελική συναρμολόγηση και δοκιμές και ίσως μερική παραγωγή στην Ουκρανία», δήλωσε ο επικεφαλής της Saab.
Πρόσθεσε ότι η Saab θα επιδιώξει να αυξήσει την δυναμικότητα στη Βραζιλία, καθώς και πιθανώς στον Καναδά και αλλού στην Ευρώπη.
Ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι και ο πρωθυπουργός της Σουηδίας Ουλφ Κρίστερσον υπέγραψαν επιστολή προθέσεων την περασμένη εβδομάδα για την αγορά των μαχητικών Gripen, αλλά η χρηματοδότηση δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί.
Now boarding pic.twitter.com/gPvRSk0ZZS
— Ulf Kristersson (@SwedishPM) October 22, 2025
Η Ουκρανία έχει παραλάβει ορισμένα αμερικανικά μαχητικά F-16, αλλά τα Gripen θεωρούνται καταλληλότερα για τις ανάγκες της, επειδή σχεδιάστηκαν για να πολεμούν τη Ρωσία, μπορούν να προσγειώνονται και να απογειώνονται από δρόμους και έχουν πιο ευέλικτες και χαμηλότερες απαιτήσεις συντήρησης από τα αμερικανικά αεριωθούμενα.
Ο Κρίστερσον έχει δηλώσει ότι θα χρειαστούν περίπου τρία χρόνια για να φτάσουν τα νεότευκτα Gripen Es στην Ουκρανία. Με την επείγουσα ανάγκη για μαχητικά, ο Ζελένσκι δήλωσε σήμερα ότι θα ήθελε να δει τα Gripen να παραδίδονται από το 2026. Αυτό σχεδόν σίγουρα θα περιλαμβάνει μεταχειρισμένα Gripen C/D.
Τεράστια ώθηση για την Saab
Μια οριστικοποιημένη σύμβαση θα αποτελούσε τεράστια ώθηση για τη Saab, η οποία έχει πουλήσει 60 από τα νεότερα μαχητικά Gripen στη Σουηδία, καθώς και 36 στη Βραζιλία και τέσσερα στην Ταϊλάνδη. Οι Σουηδικές Ένοπλες Δυνάμεις απέκτησαν πολύ πρόσφατα το πρώτο τους επιχειρησιακό μαχητικό πολλαπλών ρόλων Saab Gripen E. Το πρώτο από τα 60 νέα αεροσκάφη σηματοδοτεί ένα σημαντικό βήμα στον εκσυγχρονισμό της Σουηδικής Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία αναδιαμορφώνει τη στάση της για να αντιμετωπίσει καλύτερα την αναδυόμενη απειλή από τη Ρωσία.

Ο Γιόχανσον δήλωσε ότι μια ουκρανική συμφωνία θα «διπλασιάσει λίγο πολύ τις ανάγκες παραγωγήςς», ακόμη και καθώς η Saab επένδυσε για να μπορεί να παράγει περίπου 20 έως 30 Gripen ετησίως στη Βραζιλία.
🇺🇦🇸🇪 Ukraine and Sweden signed the first agreement to bring a fleet of Swedish-made Gripen jets to Ukraine – powerful aircraft ready for a wide range of missions! We look forward to the future contract, which is expected to bring at least 100 of these fighter jets to Ukraine.
— MFA of Ukraine 🇺🇦 (@MFA_Ukraine) October 22, 2025
Ο Κρίστερσον έχει συζητήσει πιθανή χρηματοδότηση για τη συμφωνία με άλλους ηγέτες της ΕΕ. Ο Γιόχανσον δήλωσε ότι μια πιθανότητα ήταν να χρησιμοποιηθούν ορισμένα από τα παγωμένα περιουσιακά στοιχεία της Ρωσίας, εάν οι αξιωματούχοι κατάφερναν να καταλήξουν σε συμφωνία γι’ αυτά. Οι ηγέτες της ΕΕ αντιμετωπίζουν την αντίθεση του Βελγίου σχετικά με την πρόσβαση στα κεφάλαια.
«Αυτό που πρέπει να εφαρμοστεί είναι αυτή η λύση χρηματοδότησης που συζητείται τώρα σε πολιτικό επίπεδο: πόσο βάρος θα αναλάβει η Σουηδία όσον αφορά τη χρηματοδότηση και τον κίνδυνο, και πόσο μπορεί να μοιραστεί χωρίς τις χώρες, και πόσο μπορεί να χρησιμοποιηθεί όσον αφορά τα ρωσικά κατασχεμένα περιουσιακά στοιχεία. Αυτό δεν είναι ακόμη 100% σαφές», πρόσθεσε ο Γιόχανσον.
Ο Σας Τούσα, αναλυτής αεροδιαστημικής και άμυνας στην Agency Partners, δήλωσε ότι η Saab είχε «καλύτερες πιθανότητες να κάνει αυτή την αύξηση από ό,τι πολλοί». Πρόσθεσε ότι η μέγιστη παραγωγή του Gripen ήταν περίπου 18 ετησίως και ότι η Saab βρισκόταν επί του παρόντος σε «λίγο πάνω από το μισό αυτής».
«Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι να ξεπεράσεις το ιστορικό σου σημείο παραγωγής», είπε.
Ο διπλασιασμός της παραγωγής θα οδηγούσε τον κατασκευαστή αεροσκαφών πέρα από αυτό το ιστορικό μέγιστο, αλλά το μαχητικό είχε μια «διαφοροποιημένη αλυσίδα εφοδιασμού», πρόσθεσε ο Τούσα.






































