Σε μια κοινή επιστολή που φέρνει τον δικό της τόνο συναγερμού στη διαμόρφωση της οικονομικής πολιτικής, οι πιο ισχυροί παίκτες της λιανικής τροφίμων στη Βρετανία υψώνουν την κόκκινη σημαία: νέες φορολογικές επιβαρύνσεις στις μεγάλες αλυσίδες θα καταλήξουν στους καταναλωτές μέσω αυξημένων τιμών στα ράφια.
Η επιστολή προς την Υπουργό Οικονομικών της Βρετανίας Ρέιτσελ Ριβς προειδοποιεί για τον κίνδυνο να ανατραπούν οι πρόσφατες προσπάθειες σταθεροποίησης των τιμών και να διαταραχθεί η επένδυση στον κλάδο, αναφέρει το Retail Gazette.
Βρετανικά σούπερ μάρκετ: «Θα υπονομευτεί η προσπάθεια συγκράτησης των τιμών»
Οι Tesco, Sainsbury’s, Asda και Morrisons – που καλύπτουν το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς των βρετανικών σούπερ μάρκετ – προειδοποιούν ότι η σχεδιαζόμενη αύξηση των «business rates» ή η επιβολή έκτακτου φόρου στις μεγάλες εταιρείες θα καταλήξει να επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή.
Η προσπάθεια ενίσχυσης των εσόδων μέσω τέτοιων μέτρων, σύμφωνα με τις εταιρείες, θα υπονομεύσει την προσπάθεια συγκράτησης των τιμών.
Οι λιανεμπόροι επισημαίνουν ότι οι επιχειρήσεις στο χώρο των τροφίμων ήδη αντιμετωπίζουν υψηλό κόστος – ενέργεια, αυξήσεις μισθών και διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα – και σε πολλές περιπτώσεις απορροφούν ένα σημαντικό μέρος της πίεσης, μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους, προκειμένου να προστατεύσουν την αγοραστική δυνατότητα των νοικοκυριών.
Ο φορολογικός «συμπιεστής» και οι συνέπειες
Οι Tesco, Sainsbury’s, Asda και Morrisons – που καλύπτουν το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς των βρετανικών σούπερ μάρκετ – προειδοποιούν ότι η σχεδιαζόμενη αύξηση των «business rates» ή η επιβολή έκτακτου φόρου στις μεγάλες εταιρείες θα καταλήξει να επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή. Η προσπάθεια ενίσχυσης των εσόδων μέσω τέτοιων μέτρων, σύμφωνα με τις εταιρείες, θα υπονομεύσει την προσπάθεια συγκράτησης των τιμών.
Οι λιανεμπόροι επισημαίνουν ότι οι επιχειρήσεις στο χώρο των τροφίμων ήδη αντιμετωπίζουν υψηλό κόστος – ενέργεια, αυξήσεις μισθών και διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα – και σε πολλές περιπτώσεις απορροφούν ένα σημαντικό μέρος της πίεσης, μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους, προκειμένου να προστατεύσουν την αγοραστική δυνατότητα των νοικοκυριών.
«Ανάπηρη» επενδυτική δυνατότητα
Σε μια περίοδο που οι αλυσίδες προσπαθούν να καινοτομήσουν — επενδύοντας σε ψηφιακές τεχνολογίες, βελτιώσεις στα καταστήματα και δημιουργία θέσεων εργασίας — οι πρόσθετοι φόροι θα περιορίσουν αυτές τις δυνατότητες. Οι εταιρείες εκτιμούν ότι περικοπές επενδύσεων θα είναι αναπόφευκτες, κάτι που ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά την ποιότητα των υπηρεσιών και τη βιωσιμότητα του κλάδου μακροπρόθεσμα.
Η επιστολή που συντονίστηκε από το British Retail Consortium (BRC) χαρακτηρίζει την αγορά πως βρίσκεται «σε κρίσιμο σημείο» και καλεί το υπουργείο Οικονομικών να στραφεί σε πολιτικές ενίσχυσης της επένδυσης και της ανταγωνιστικότητας παρά σε μέτρα επιπλέον φορολόγησης.
Οι αλυσίδες που υπογράφουν την επιστολή είναι οι ακόλουθες: Aldi UK και Aldi Ireland, Asda, Iceland, Lidl, Marks & Spencer, Morrisons, Sainsbury’s, Tesco και Waitrose.



































