ΙΕΛΚΑ: Πτώση τιμών σε φρούτα και καθαριστικά – Άνοδος σε σοκολάτες και κρέατα

Aπό πτώση 8% στα φρούτα μέχρι άνοδο 12% στα γλυκά έδειξε η νέα έρευνα του ΙΕΛΚΑ για τα σούπερ μάρκετ τον Οκτώβριο

ΙΕΛΚΑ: Πτώση τιμών σε φρούτα και καθαριστικά – Άνοδος σε σοκολάτες και κρέατα

Η «μάχη του καλαθιού» στα σούπερ μάρκετ συνεχίζεται, και ο Οκτώβριος του 2025 έφερε μια ανάσα αλλά και κάποιες… γλυκόπικρες εκπλήξεις.

Ενώ στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά οι τιμές έχουν σημειώσει εντυπωσιακή μείωση, στα ράφια με σοκολάτες, μπισκότα και κρέατα οι τιμές αυξάνονται.

Η νέα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφει έναν πληθωρισμό μόλις 1,08%, πίσω όμως από τον μέσο όρο κρύβεται ένα παζλ αντιθέσεων που δείχνει πόσο πολυεπίπεδη παραμένει η καθημερινότητα του καταναλωτή.

ΙΕΛΚΑ: Οριακός πληθωρισμός – αλλά με μεγάλες διαφορές ανά προϊόν

Σύμφωνα με τα στοιχεία της στοχευμένης έρευνας του ΙΕΛΚΑ, ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε στο +1,08% τον Οκτώβριο 2025 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024.

Το κυλιόμενο 12μηνο (Νοέμβριος 2024 – Οκτώβριος 2025) παρουσίασε αύξηση +0,85%, επιβεβαιώνοντας μια γενική τάση σταθεροποίησης των τιμών μετά την έντονη περίοδο ανατιμήσεων των προηγούμενων ετών.

Οι κατηγορίες με τις μεγαλύτερες μειώσεις και αυξήσεις

Σημαντική ανάσα για τους καταναλωτές δόθηκε σε ορισμένα βασικά είδη καθημερινής κατανάλωσης.

Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφηκαν σε:

  • Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: -8,06%
  • Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -5,10%
  • Τρόφιμα παντοπωλείου: -4,77%
  • Χαρτικά, καλλυντικά & είδη προσωπικής υγιεινής: -2,51%
  • Είδη μιας χρήσης & οικιακά: -1,24%

Οι μειώσεις αυτές αποδίδονται στη μείωση των τιμών παραγωγού, στη βελτίωση των καιρικών συνθηκών που ευνόησαν τα λαχανικά και στη σταθεροποίηση των τιμών στο ελαιόλαδο, το οποίο επηρέασε θετικά την κατηγορία των τροφίμων παντοπωλείου.

Αντίθετα, ορισμένες κατηγορίες προϊόντων συνέχισαν την ανοδική τους πορεία, επηρεασμένες από διεθνείς αυξήσεις πρώτων υλών και παράγοντες παραγωγής.

Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εντοπίζονται σε:

  • Μπισκότα, σοκολάτες & ζαχαρώδη: +12,23%
  • Φρέσκα κρέατα: +10,54%
  • Είδη πρωινού & ροφήματα: +5,53%
  • Γαλακτοκομικά & χυμοί ψυγείου: +4,91%
  • Φρέσκα ψάρια & θαλασσινά: +3,98%

Η άνοδος στα κρέατα σχετίζεται με τις αυξήσεις των διεθνών τιμών εισαγωγής, και ειδικά του μοσχαριού εξαιτίας της μείωσης του ζωικού κεφαλαίου. Υπενθυμίζεται ότι η πλειοψηφία του μοσχαριού και του χοιρινού που καταναλώνεται στη χώρα μας είναι εισαγωγής.

Οι αυξήσεις στο κρέας αποδίδονται ακόμα στις ασθένειες ζώων που έπληξαν πολλές περιοχές εκτροφής στην Ελλάδα και ειδικά τα αμνοερίφια. Οι ασθένειες και η μείωση στο ζωικό κεφάλαιο πλέον επηρεάζει και την κατηγορία των γαλακτοκομικών και ιδιαίτερα των τυροκομικών προϊόντων, καθώς αυξάνεται το κόστος παραγωγής τους.

Οι ασθένειες και η μείωση στο ζωικό κεφάλαιο πλέον επηρεάζει και την κατηγορία των γαλακτοκομικών

Οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ επηρεάζουν τις κατηγορίες των γλυκών, και του πρωινού και των ροφημάτων, αλλά και των κατεψυγμένων (π.χ. παγωτά, γλυκά).

Σε σχέση με την τιμή του κακάο, οι αυξήσεις στις τιμές πρώτων υλών διεθνώς τις τελευταίας 2ετίας λόγω των κλιματικών συνθηκών ήταν πολύ υψηλές.

Σημειώνεται ότι λόγω της φύσης των προϊόντων που χρησιμοποιούν κακάο, τα υποπροϊόντα (σοκολάτα) αλλά και τα τελικά προϊόντα (γλυκά) παράγονται σε μετέπειτα χρόνο και προκαλούν σοβαρές ανατιμήσεις στα ράφια.

Γιατί συγκρατούνται οι τιμές στα σούπερ μάρκετ

Παρά τις ανατιμήσεις σε επιμέρους κατηγορίες, το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει ότι η ευρύτερη συγκράτηση των τιμών οφείλεται σε τρεις βασικούς λόγους: Στην αποκλιμάκωση του γενικόυ πληθωρισμού, στην υψηλή κυκλοφορία αποθεμάτων στα μεγάλα καταστήματα και στην αύξηση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, που λειτουργούν ως αντίβαρο στις αυξήσεις.

Ειδικότερα και αναφορικά με την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει ότι οι τιμές παρουσιάζουν συγκράτηση το τελευταίο δεκαοχτάμηνο στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής-τεχνολογικής ετοιμότητας τους και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο γρήγορα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.

Όσον αφορά τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, το ΙΕΛΚΑ επισημαίνει ότι είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.

Εδώ πρέπει να επισημανθεί ότι η επίδραση της νέας κυβερνητικής πρωτοβουλίας για μείωση τιμών δεν έχει ακόμη αποτυπωθεί στα στοιχεία της έρευνας, καθώς εφαρμόστηκε μόνο στο τέλος του Οκτωβρίου.

Η αγορά τροφίμων δείχνει σημάδια σταθερότητας, αλλά οι καταναλωτές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν έντονες διακυμάνσεις ανά κατηγορία.

Τα επόμενα στοιχεία του ΙΕΛΚΑ αναμένεται να δείξουν αν η πρωτοβουλία για μείωση τιμών θα ενισχύσει περαιτέρω την αποκλιμάκωση.

OT FORUM - Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

6 και 7 Νοεμβρίου 2025 | Μικρό Χρηματιστήριο

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΜΙΛΗΤΕΣ
OT Originals
Περισσότερα από Τρόφιμα – ποτά

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Μέτοχος: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο