Την αναβίωση της 26ετούς συμμαχίας τους συζητούν η Renault και η Nissan, καθώς οι πρόσφατες αλλαγές στην ηγεσία και των δύο εταιρειών και η οικονομική κρίση στον ιαπωνικό όμιλο έχουν πυροδοτήσει μια νέα αναθεώρηση της συχνά ταραχώδους συνεργασίας τους.
Σύμφωνα με πηγές που επικαλούνται οι Financial Times, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Renault, Λούκα ντε Μέο, είχε ταχθεί υπέρ της πώλησης του μεριδίου του γαλλικού ομίλου στη Nissan, μετά την επιδείνωση της σχέσης τους μετά τη σύλληψη του πρώην προέδρου του ιαπωνικού ομίλου, Κάρλος Γκοσν, το 2018. Ωστόσο, η αποχώρηση του ντε Μέο οδήγησε σε συνομιλίες για την αναβίωση της συμφωνίας συμμαχίας, ανέφεραν τα ίδια άτομα.
Οι συνομιλίες αποτελούν το τελευταίο κεφάλαιο σε μια ασταθή συνεργασία μετά την αναδιάρθρωση της συμμαχίας το 2023, βάσει της οποίας η Renault συμφώνησε να μειώσει σταδιακά το μερίδιό της στη Nissan, που κάποτε έφτανε το 43%, στο 10%.
Ο ντε Μέο ήθελε να επανεπενδύσει τα έσοδα της Renault από την πώληση του μεριδίου της στη Nissan για να ενισχύσει την ανάπτυξη της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Ο γαλλικός όμιλος κατέχει σχεδόν το 36% της Nissan, συμπεριλαμβανομένου ενός μεριδίου 18,7% σε ένα γαλλικό trust που θέλει να πουλήσει. Τα δικαιώματα ψήφου του περιορίζονται στο 15%.
Η πτώση της μετοχής
Η πώληση είχε περιπλακεί από την πτώση της τιμής της μετοχής της Nissan και το ισχυρό premium που επιδίωκε ο ντε Μέο για την πώληση των μετοχών. Η Renault αναγκάστηκε να διαγράψει 9,5 δισεκατομμύρια ευρώ από το μερίδιό της στη Nissan νωρίτερα φέτος.
Η τιμή της μετοχής της Nissan έχει καταρρεύσει κατά 25% τον τελευταίο χρόνο, καθώς η εταιρεία υφίσταται δραστική αναδιάρθρωση που περιλαμβάνει πολλαπλά κλεισίματα εργοστασίων και 20.000 περικοπές θέσεων εργασίας.
Η αποχώρηση του ντε Μέο για να διευθύνει τον γαλλικό όμιλο ειδών πολυτελείας Kering άλλαξε τα δεδομένα, ανοίγοντας την πόρτα στον νέο διευθύνοντα σύμβουλο Φρανσουά Προβό να επαναξιολογήσει τη συμμαχία και τα οφέλη της, ανέφεραν άτομα που γνωρίζουν την εταιρεία.
Σε μια εκδήλωση στο Παρίσι αυτόν τον μήνα, ο Πρόβοστ δήλωσε ότι οι συνεργασίες ήταν μια βασική λύση για τη μικρή κλίμακα της Renault σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Peugeot και η ιδιοκτήτρια της Fiat, Stellantis, ή η Mercedes-Benz.
«Είκοσι χρόνια με τη Nissan μας έχουν διδάξει… ότι έχουμε την ικανότητα όχι μόνο να διαπραγματευόμαστε συνεργασίες αλλά πάνω απ’ όλα να τις εκτελούμε προς όφελος της Renault. Έτσι αντιμετωπίζουμε το θέμα της κλίμακας», είπε.
Ένας εκπρόσωπος της Renault δήλωσε ότι ο Προβόστ και ο νέος διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Ιβάν Εσπινόζα, συζητούσαν τακτικά για το πώς η κάθε εταιρεία θα μπορούσε να υποστηρίξει η μία την άλλη, λέγοντας ότι αυτό ήταν ένα «καλό σημάδι» για το μέλλον της σχέσης.
Στον προηγούμενο ρόλο του, ο Προβόστ ήταν υπεύθυνος για τις συνεργασίες της Renault με άλλους ομίλους και η εταιρεία ανακοίνωσε αυτόν τον μήνα την επέκταση της συνεργασίας της με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία Geely στη Βραζιλία.
«Η αποχώρηση του Ντε Μέο άνοιξε μια νέα δυνατότητα για τη συμμαχία… Ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος τάσσεται πολύ περισσότερο υπέρ της ανάληψης δράσης με τη συμμαχία», δήλωσε ένα άτομο με γνώση του θέματος. «Είναι άνθρωπος των συνεργασιών», πρόσθεσε ένα άλλο άτομο.
Καταλύτης η Ινδία
Νωρίτερα φέτος, η Renault ανακοίνωσε σχέδια για την απόκτηση του πλήρους ελέγχου της κοινοπραξίας της στην Ινδία με τη Nissan, κάτι που βοήθησε τον Ιάπωνα συνεργάτη της να συγκεντρώσει κεφάλαια, ενισχύοντας παράλληλα την παρουσία του γαλλικού ομίλου σε μια βασική αγορά. Η Nissan θα συνεχίσει να παράγει στο εργοστάσιο.
Εν τω μεταξύ, ο ιαπωνικός όμιλος κατασκευάζει τη δική του έκδοση του πλήρως ηλεκτρικού Twingo της Renault χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα της γαλλικής εταιρείας στο εργοστάσιό του στο Douai στη βόρεια Γαλλία. Οι δύο όμιλοι έχουν επίσης συμμαχία με τον μικρότερο ανταγωνιστή τους, την Mitsubishi Motors.
Ένα άλλο άτομο με γνώση των συζητήσεων ανέφερε στους FT ότι θα ανακοινωθούν περισσότερα έργα μεταξύ της Nissan και της Renault. Με την απόδοση της Nissan να βρίσκεται υπό πίεση, η εταιρεία αναζητά επίσης περισσότερες ευκαιρίες για την από κοινού κατασκευή των οχημάτων της με διάφορους συνεργάτες.
«Η συμμαχία αποτελεί βασικό πυλώνα της επιχείρησής μας», δήλωσε η Nissan, προσθέτοντας ότι οι δύο ομάδες εργάζονται σε «αρκετά στρατηγικά έργα υψηλής αξίας».
Η Renault άλλαξε επίσης τους εκπροσώπους της στο διοικητικό συμβούλιο της Nissan, με τον πρόεδρο του γαλλικού ομίλου Jean-Dominique Senard να αποχωρεί τον Απρίλιο, ενώ τοποθέτησε μέλη του διοικητικού συμβουλίου που ήταν επιφορτισμένα με την υποστήριξη της οικονομικής ανάκαμψης της Nissan.
Οι ίδιοι άνθρωποι δήλωσαν ότι είναι πολύ νωρίς για να συζητήσουν συγκεκριμένα έργα που θα μπορούσαν να αναλάβουν οι δύο εταιρείες, αλλά ότι η Renault θα μπορούσε να επωφεληθεί από τη γεωγραφική εμβέλεια της Nissan σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, όπου ο γαλλικός όμιλος δεν έχει παρουσία. Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Nikkei, ο Εσπινόζα δήλωσε ότι συζητά επίσης την κοινή ανάπτυξη προϊόντων με την Honda στις ΗΠΑ, παρά την κατάρρευση των συνομιλιών συγχώνευσης νωρίτερα φέτος.
Ο γαλλικός όμιλος είχε απορρίψει μια πρόταση συγχώνευσης μεταξύ της Honda και της Nissan νωρίτερα μέσα στο έτος, εν μέρει επειδή «δεν περιελάμβανε κανένα ασφάλιστρο».






























