Σε ένα κρίσιμο στάδιο μεταμόρφωσης έχει μπει το retail διεθνώς, καθώς τα αυξανόμενα ενοίκια επηρεάζουν τα ακίνητα και τις επιλογές των brands με αποτέλεσμα να κάνουν την εμφάνισή τους οι πιο οξύμωρες εικόνες.
Στους πιο«καυτούς» εμπορικούς δρόμους του κόσμου, από τη νέα παγκόσμια «βασίλισσα», την New Bond Street του Λονδίνου μέχρι τη Via Montenapoleone του Μιλάνου όσο και την Fifth Avenue της Νέας Υόρκης, οίκοι με πολυτελή είδη, όπως η Cartier, γειτνιάζουν με ανερχόμενες δυνάμεις όπως η Skims, συνθέτοντας ένα παράτερο σκηνικό αισθητικής, με ένα σημαντικό κοινό στοιχείο: τα ενοίκια που βρίσκονται στα ύψη, προκειμένου να αποκτήσουν μια θέση στο δικό τους «ήλιο».
Τα ενοίκια για εμπορικά ακίνητα αυξήθηκαν παγκοσμίως κατά 4,2% το περασμένο έτος
Στα ύψη η ζήτηση για ακίνητα
Μέσα από την 35η έκδοση της έκθεσης «Main Streets Across the World» της Cushman & Wakefield, που είδε το φως της δημοσιότητας, αναδεικνύεται η διαρκής δυναμική του λιανικού εμπορίου. Οι πληροφορίες που βασίζονται σε δεδομένα και στη σταθερή ζήτηση για αγορές από το φυσικό κατάστημα, δείχνουν ξεκάθαρα ότι ο κλάδος υφίσταται σημαντική μεταμόρφωση.
Βσικές συνιστώσες, η ανθεκτικότητα των κεντρικών εμπορικών οδών, οι οικονομικοί παράγοντες που επηρεάζουν την αξία τους και ο βασικός ρόλος που διαδραματίζουν στις παγκόσμιες στρατηγικές retail και τις επιλογές των brands για τα ακίνητα που αναζητούν.
Σύμφωνα με την έρευνα, «παρά την υψηλή αβεβαιότητα και τις γεωπολιτικές εντάσεις, το retail δείχνει αξιοσημείωτη δύναμη. Τα ενοίκια των καταστημάτων αυξήθηκαν παγκοσμίως κατά 4,2% το περασμένο έτος, ένα σημάδι σταθερής δυναμικής, ακόμη και όταν οι κεντρικές τράπεζες αντιμετωπίζουν ανταγωνιστικές οικονομικές πιέσεις.
Ο ανταγωνισμός για ακίνητα σε προνομιακές τοποθεσίες είναι έντονος, ωθώντας τις μάρκες να γίνουν δημιουργικές με τα χαρτοφυλάκιά τους και να χρησιμοποιήσουν προηγμένα δεδομένα για να εντοπίσουν τις καλύτερες τοποθεσίες.

Μάχη για το location
Μέσα σε όλες αυτές τις αλλαγές, ένα πράγμα παραμένει σταθερό: η τοποθεσία. Η ζήτηση για φυσικά καταστήματα σε κορυφαίες εμπορικές οδούς δεν ήταν ποτέ ισχυρότερη. Αυτές οι εμβληματικές οδοί αποτελούν την καρδιά του παγκόσμιου retail, γι’ αυτό και η παρουσία μιας μάρκας εκεί αποτελεί στρατηγική κίνηση, απαραίτητη για την απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και μακροπρόθεσμης επιτυχίας.
Η αλλαγή φαίνεται και στη λίστα των εμπορικότερων δρόμων. Χαρακτηριστικό είναι πως η New Bond Street του Λονδίνου ανέβηκε δύο θέσεις και έγινε ο πιο ακριβός προορισμός για αγορές στον κόσμο, ξεπερνώντας τόσο τη Via Montenapoleone του Μιλάνου όσο και την Fifth Avenue της Νέας Υόρκης. Αυτή η άνοδος οφείλεται στην αύξηση των ενοικίων κατά 22% κατά το τελευταίο έτος, με αποτέλεσμα τα μέσα ενοίκια να φτάσουν τα 2.231 δολάρια ανά τετραγωνικό πόδι, ενώ τα ενοίκια στο Μιλάνο και τη Νέα Υόρκη παρέμειναν σταθερά.
Οι υπόλοιπες θέσεις στην πρώτη πεντάδα παραμένουν σταθερές, με την Tsim Sha Tsui του Χονγκ Κονγκ και την Avenue des Champs-Élysées του Παρισιού να διατηρούν την τέταρτη και την πέμπτη θέση, αντίστοιχα.
Ωστόσο, η διαφορά μεταξύ του Παρισιού και της έκτης θέσης, της Ginza του Τόκιο, έχει μειωθεί σημαντικά. Η ισχυρή αύξηση των ενοικίων κατά 10% στη Ginza υπογραμμίζει τη διαρκή σημασία της στον παγκόσμιο χάρτη του λιανικού εμπορίου.

Η σταθερότητα της Ερμού
Με άνοδο 7% στα ενοίκια το 2025, ενισχυμένη παρουσία διεθνών brands και αυξανόμενη ζήτηση, η Ερμού βρίσκεται στη 15η θέση της διεθνούς κατάταξης των ακριβότερων εμπορικών δρόμων, σύμφωνα με την Cushman & Wakefield.
Η έκδοση που αφορά την ελληνική πραγματικότητα κάνει λόγο για μια λιανική αγορά που παρά τις προκλήσεις, παρέμεινε ισορροπημένη το τρίτο τρίμηνο του 2025, υποστηριζόμενη από την περιορισμένη νέα προσφορά και τη σταθερή ζήτηση που τροφοδοτήθηκε από τον τουρισμό και τη βελτίωση του καταναλωτικού κλίματος.
Η δυναμική αυτή αντανακλάται σε μια σειρά από ανοίγματα νέων καταστημάτων σε περιζήτητα ακίνητα: η Public άνοιξε ένα κατάστημα 1.155 τ.μ. στο Smart Park, η KFC άνοιξε στη Λάρισα και εισήγαγε ένα drive-thru στον Αλίμο, η CrediaBank εγκαινίασε το πρώτο της κατάστημα στην οδό Σκουφά 3, σηματοδοτώντας τη συγχώνευση Αττικής-Πανκρήτου, η Michael Kors, σε συνεργασία με τον Όμιλο Fais, άνοιξε το δεύτερο κατάστημά της στη Θεσσαλονίκη, η Nike παρουσίασε το 10ο κατάστημά της στο ιστορικό μέγαρο Αρσακείου στην Ομόνοια. Η Foot Locker έκανε το ντεμπούτο της στη Λάρισα με ένα κατάστημα 300 τ.μ. Η Mango επεκτάθηκε στον Πειραιά, η Inglot άνοιξε κατάστημα στην οδό Ερμού και η H&M πρόσθεσε μια νέα τοποθεσία στη Θεσσαλονίκη.







































