Η Nestlé, ο πολυεθνικός κολοσσός των τροφίμων, φαίνεται πως ετοιμάζεται να τραβήξει το χαρτί της αποεπένδυσης σε μια περίοδο εντατικής αναδιάρθρωσης. Σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ του Reuters, η εταιρεία εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο πώλησης της Blue Bottle Coffee, της premium αλυσίδας που απέκτησε το 2017, σηματοδοτώντας μια αλλαγή πορείας που ευθυγραμμίζεται με ένα ευρύτερο κύμα αποχώρησης εταιρειών από τη φυσική λιανική.
Στροφή στρατηγικής υπό τον νέο CEO της Nestlé
Ο νέος διευθύνων σύμβουλος Φιλίπ Ναβρατίλ έχει εγκαινιάσει μια συνολική επανεξέταση του επιχειρηματικού χαρτοφυλακίου της Nestlé. Η λογική πίσω από αυτή τη διαδικασία είναι ξεκάθαρη: περιορισμός της παρουσίας σε φυσικά καταστήματα και ενίσχυση των πιο κερδοφόρων, καθαρά καταναλωτικών κατηγοριών.
Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία έχει αναθέσει στη Morgan Stanley τη διερεύνηση πιθανών σεναρίων, με την πώληση της Blue Bottle να αποτελεί το επικρατέστερο. Πηγές που γνωρίζουν τη διαδικασία αναφέρουν στο Reuters ότι η αποτίμηση θα κινηθεί χαμηλότερα από τα 700 εκατ. δολάρια που αντικατόπτριζε η εξαγορά του 2017.
Το παράδειγμα της Coca-Cola και η τάση της αγοράς
Η Nestlé δεν είναι η μόνη που εξετάζει αποεπένδυση από τον χώρο των καφέ-αλυσίδων.
Η Coca-Cola, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, κινείται στην ίδια κατεύθυνση για την Costa Coffee. Η αποχώρηση μεγάλων πολυεθνικών από το μοντέλο των φυσικών καταστημάτων επιβεβαιώνει ότι ο κλάδος βρίσκεται σε φάση αναπροσαρμογής, με τις εταιρείες να στρέφονται σε δραστηριότητες υψηλότερης απόδοσης.
Η Blue Bottle: Από το Όκλαντ στην κορυφή του specialty coffee
Η Blue Bottle ιδρύθηκε το 2002 από τον James Freeman στο Όκλαντ της Καλιφόρνια, με την πρώτη boutique καφετέρια να ανοίγει τρία χρόνια αργότερα στο Σαν Φρανσίσκο. Ο μινιμαλισμός, η ποιότητα στο drip coffee και η premium αισθητική της την κατέστησαν ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα brands στον χώρο του specialty coffee.
Σήμερα η αλυσίδα διαθέτει περίπου 100 καταστήματα σε ΗΠΑ και Ασία, ενώ η Nestlé έχει επεκτείνει το brand και σε προϊόντα λιανικής όπως συσκευασμένους καφέδες, αξεσουάρ και κούπες.
Πώληση των καταστημάτων… αλλά όχι του brand;
Ένα από τα σενάρια που εξετάζονται, σύμφωνα με πηγή που παρακολουθεί τις διεργασίες, αφορά την πώληση μόνο των φυσικών καταστημάτων, αλλά και τη διατήρηση της πνευματικής ιδιοκτησίας και του brand.
Αυτό θα επέτρεπε στη Nestlé να συνεχίσει να εκμεταλλεύεται την ισχυρή αναγνωρισιμότητα της Blue Bottle στα προϊόντα λιανικής, χωρίς να διατηρεί το κόστος λειτουργίας καταστημάτων.
Το υπόλοιπο χαρτοφυλάκιο σε τροχιά εξορθολογισμού
Η ανασκόπηση της Blue Bottle εντάσσεται σε μια αλυσίδα κινήσεων: Τον Ιούλιο, η Nestlé άνοιξε στρατηγικό διάλογο και για μάρκες βιταμινών όπως για παράδειγμα είναι οι Nature’s Bounty, Osteo Bi-Flex και Puritan’s Pride.
Παράλληλα, έχει ανακοινώσει σχέδια αποεπένδυσης από το επιχειρηματικό της κομμάτι στο εμφιαλωμένο νερό, όπου ανήκουν τα Perrier και S.Pellegrino.
Ο καφές παραμένει βασικός πυλώνας
Παρά την πιθανή πώληση της Blue Bottle, ο τομέας καφέ παραμένει κομβικός για τη Nestlé, με τα Nescafé και Nespresso να αποτελούν ισχυρά, παγκόσμια brands με υψηλά περιθώρια κέρδους.
Η τελική απόφαση δεν έχει ληφθεί, ωστόσο η κατεύθυνση είναι σαφής: η Nestlé αναμορφώνει τον χάρτη της, εστιάζοντας σε κατηγορίες όπου υπάρχει σαφές στρατηγικό πλεονέκτημα.































