Η εποχή της ψηφιοποίησης είναι ήδη εδώ. Η επανάσταση της AI είναι σε εξέλιξη και ουδείς είναι σε θέση να προβλέψει την κατάληξη της.
Οι επιχειρήσεις προσαρμόζονται σε αυτά τα δεδομένα. Ενσωματώνουν τις ψηφιακές τεχνολογίες και κερδίζουν τόσο σε χρόνο όσο και σε κόστος λειτουργίας ή παραγωγής, ανάλογα με το είδος της επιχειρήσεις.
Αποτέλεσμα αυτής της ψηφιοποίησης ήταν και οι τραπεζικές επιχειρήσεις να κλείσουν πολλά υποκαταστήματα τους, να περιορίσουν τις ώρες υποδοχής του κοινού ή και να απαιτούν ραντεβού, να ψαλιδίσουν δραστικά τις συναλλαγές στο γκισέ.
Ακόμη και τα παραδοσιακά ΕΛΤΑ που δεν ακολούθησαν την τεχνολογία σε σχέση με άλλες αντίστοιχες ευρωπαϊκές εταιρείες ζημιώθηκαν. Αν και βέβαια δεν είναι ο μόνος λόγος, αλλά δεν είναι της παρούσης να το αναλύσουμε. Η εταιρεία προχωρά τώρα σε ένα «βίαιο», όπως πολλοί το χαρακτήρισαν, πρόγραμμα αναδιάρθρωσης με το κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων εντός των αστικών κέντρων αλλά και στην επαρχία.
Τα σημεία παροχής τραπεζικών και ταχυδρομικών υπηρεσιών περιορίστηκαν δραματικά. Κι έχουμε τα εξής οξύμωρα γεγονότα:
- Οι τράπεζες να πωλούν χρηματοπιστωτικά προϊόντα, π.χ. πιστωτικές κάρτες αλλά την ίδια στιγμή ένας ηλικιωμένος που αδυνατεί να έχει ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή να έχει και να χειριστεί ένα e-banking να μην μπορεί να πληρώσει με δόσεις τα τέλη κυκλοφορίας σε ένα κατάστημα. Κι αυτό γιατί τράπεζες δεν επιτρέπουν πια αυτή τη συναλλαγή με τη βοήθεια ενός υπαλλήλου εντός καταστήματος. Συμβαίνει, σε τουλάχιστον μία μεγάλη συστημική τράπεζα.
- Τα ταχυδρομεία να κλείνουν, συγχωνεύοντας τα καταστήματα χωρίς να παραδίδουν για τουλάχιστον ένα μήνα την αλληλογραφία (λογαριασμοί ρεύματος και νερού) σε ολόκληρες περιοχές. Συμβαίνει εντός του Λεκανοπεδίου της Αττικής μάλιστα. Και μπορεί οι παραλήπτες αυτών των λογαριασμών εφόσον είναι νεότερης ηλικίας να μπορούν να προχωρήσουν στην ενεργοποίηση της ηλεκτρονικής αποστολής του λογαριασμού αλλά σίγουρα όχι οι μεγαλύτερες ηλικίες. Ή επίσης το άλλο παράλογο είναι οι κλήσεις της τροχαίας για παραβάσεις να πληρώνονται μόνο μέσω καταστημάτων των ΕΛΤΑ…, τα οποία για να τα εντοπίσεις θα πρέπει να οδηγήσεις κάποια χιλιόμετρα…
- Εκατοντάδες χιλιάδες κάτοικοι της επαρχίας είτε χωρίς μόρφωση είτε ηλικιωμένοι να μην έχουν πρόσβαση στους υπαλλήλους του ΕΛΤΑ, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις θα τους βοηθούσαν στη συμπλήρωση μίας αίτησης αλλά ακόμα και στην επεξήγηση ενός λογαριασμού ΔΕΚΟ.
Ο επιχειρησιακός σχεδιασμός των τραπεζών και των ΕΛΤΑ που ψηφιοποιεί τα πάντα, δεν έχει λάβει καμία πρόνοια για την προσβασιμότητα στις υπηρεσίες τους των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού. Αγνοεί παντελώς τις έννοιες του «κοινωνικού αποκλεισμού» και του «ψηφιακού αναλφαβητισμού».
Οι ηλικιωμένοι, που είναι αναγκαστικά πελάτες των τραπεζών και των ΕΛΤΑ, οδηγούνται στο περιθώριο, μπροστά στο κέρδος, μπροστά στην εξοικονόμηση δαπανών.
Και αυτή είναι η χειρότερη επίπτωση από το κλείσιμο ενός τραπεζικού ή ταχυδρομικού καταστήματος.
Και είναι εξωφρενικό όταν τράπεζες και ΕΛΤΑ που υποχρεώνονται να εφαρμόζουν τα προγράμματα και τους κανόνες του ESG, έχουν αφήσει εκτός αυτών τις ευάλωτες ομάδες. Αντίθετα δαπανούν τεράστια κονδύλια σε συμβολικές περιβαλλοντικές ή και κοινωνικές δράσεις όπως τον καθαρισμό των παραλιών ή την παροχή δωρεάν γευμάτων, αντίστοιχα.
Απαραίτητες και χρήσιμες δράσεις αλλά αυτές πραγματοποιούνται άπαξ το χρόνο. Κι ενώ η εφαρμογή και χρηματοδότηση προγραμμάτων στοιχειώδους ψηφιακής επιμόρφωσης θα άφηνε ένα μόνιμο κοινωνικό αποτύπωμα και κυρίως θα περιόριζε σημαντικά την κοινωνική ανισότητα…


































![Ελβετικό φράγκο: Κατατέθηκε η τροπολογία – Τα κριτήρια [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/09/ot_elvetiko_fragko2.jpg)

![Βουλή: Τα ΕΛΤΑ στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας [Live]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/10/ELTA3.jpg)


