Λίγες μέρες πριν την ανακοίνωση των ευρωπαϊκών κυρώσεων το σούπερ γιοτ που ανήκει στον Μουρτάζα Λακχανί αναχώρησε από τη Γαλλική Ριβιέρα στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, σύμφωνα με ανώνυμες πηγές και τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Η κ. L, όπως είναι γνωστό το πολυτελές σκάφος μήκους 51 μέτρων (167 ποδιών), ήταν αγκυροβολημένο στις Κάννες για αρκετές εβδομάδες, αλλά αναχώρησε για την παράκτια πόλη Μπιζέρτα της Τυνησίας στις 11 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με δεδομένα παρακολούθησης.
Τέσσερις ημέρες αργότερα, η ΕΕ πρόσθεσε τον Λακχάνι στον κατάλογο κυρώσεων της ένωσης για τον φερόμενο ρόλο του στο ρωσικό εμπόριο πετρελαίου, παγώνοντας τα περιουσιακά του στοιχεία εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών Cetracore Jetoil ανακοίνωσε την ροσωρινή αναστολή εργασιών της λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων στον Λακχανί, ο οποίος φέρεται να είναι ο πραγματικός δικαιούχος της εταιρείας.
Τι γίνονται τα γιοτ μετά τις κυρώσεις;
Μετά την ολοκληρωτική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, γιοτ που ανήκουν σε επιχειρηματίες που έχουν υποστεί κυρώσεις έχουν ακινητοποιηθεί σε λιμάνια ή ναυπηγεία σε όλη την Ευρώπη, προκαλώντας μια σειρά από νομικές μάχες. Μερικά στη συνέχεια τέθηκαν σε πλειστηριασμό.
Η επανατοποθέτηση της κας L θα μπορούσε να περιπλέξει τυχόν προσπάθειες των αρχών να την μπλοκάρουν ή να την κατασχέσουν. Χώρες εκτός μπλοκ, όπως η Τυνησία, δεν υποχρεούνται να παγώσουν ή να κατασχέσουν γιοτ που ανήκουν σε άτομα που έχουν υποστεί κυρώσεις, πράγμα που σημαίνει ότι το σκάφος μπορεί να παραμείνει χρησιμοποιήσιμο ακόμη και μετά την κήρυξη. Το ίδιο το σκάφος δεν έχει υποστεί κυρώσεις και δεν είναι εγγεγραμμένο στην ΕΕ.
Λακχανί: ο «Άνθρωπος στη Βαγδάτη»
Αρχικά κατασκευασμένο το 2009, το Mrs L μπορεί να φιλοξενήσει άνετα δώδεκα άτομα με χώρο για 10 επαγγελματικά μέλη πληρώματος, σύμφωνα με την SuperYacht Times. Έχει υποστεί αρκετές σημαντικές αναβαθμίσεις τα τελευταία χρόνια, ανέφερε το δημοσίευμα.
Ο Λακχανί είναι από καιρό ένας από τους αγαπημένους traders σε ορισμένες από τις πιο απαιτητικές δικαιοδοσίες της αγοράς πετρελαίου, ξεκινώντας από τον πρώτο Πόλεμο του Κόλπου στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν ήταν γνωστός ως ο «άνθρωπος στη Βαγδάτη» της Glencore.
Η σχέση του με τον επικεφαλής της Rosneft PJSC, Igor Sechin, εμβαθύνθηκε μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία το 2022, καθώς καθοδηγούσε την παγκόσμια επιχείρηση πετρελαίου της Ρωσίας γύρω από τις δυτικές κυρώσεις, ανέφερε το Bloomberg.
Ο Λακχανί χρησιμοποίησε ένα δίκτυο κυρίως νεοσύστατων εταιρειών, πολλές από τις οποίες εδρεύουν στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, για να διατηρήσει το εμπόριο με χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία. Ο ίδιος ωστόσο έχει αρνηθεί προηγουμένως οποιαδήποτε εμπλοκή στο εμπόριο.

































