Ήδη υπό πίεση βρισκόταν ο κόσμος του retail όταν ξεκίνησε το 2025. Στη συνέχεια, οι δασμοί έπληξαν τον τομέα σαν γροθιά στο στομάχι, δημιουργώντας κενά στις αλυσίδες εφοδιασμού και αναγκάζοντας τις μάρκες και τους λιανοπωλητές να λάβουν γρήγορα δύσκολες αποφάσεις, όπως για παράδειγμα αν θα αυξήσουν -ξανά- τις τιμές.
Από εκεί και πέρα, κάθε μήνας που περνούσε αποκάλυπτε τις μικρές ή μεγάλες ρωγμές που έπληξαν το retail και τις μάρκες ξεχωριστά.
Οι ανεξάρτητες μπουτίκ και μάρκες κερδίζουν σιγά-σιγά έδαφος, καθώς είναι πιο ευέλικτες και πιο κοντά στους πελάτες τους
Οι ρωγμές του 2025 στο retail
Οι παίκτες που βασίζονταν διαχρονικά σε multi-brand concept, βρέθηκαν μπροστά σε αδιέξοδο, όπως επισημαίνει και το Business of Fashion.
Χαρακτηριστικότερη όλων, η προσπάθεια της Saks αμέσως μετά την εξαγορά της Neiman Marcus Group, να επαναπροσδιορίσει τη σχέση της με τις μάρκες, η οποία απέτυχε και μάλιστα δημοσίως, υπογραμμίζοντας την ολοένα και πιο τεταμένη φύση των συνεργασιών χονδρικής. Αποτέλεσμα, η παραδοχή προ ημερών πως εξετάζει και το ενδεχόμενο υποβολής αίτησης βάσει του Κεφαλαίου 11 «ως έσχατη λύση».
Από την άλλη, η ανταγωνίστρια Bloomingdale’s μπήκε σε διαδικασία… ηρωικής εξόδου, καθώς η μητρική Macy’s, η οποία έχει δει μειωμένες πωλήσεις, βρίσκεται σε διαδικασία κλεισίματος 150 καταστημάτων μέχρι το τέλος του 2026.
Οι πτωχεύσεις των Ssense και Luisaviaroma στην αμερικανική αγορά προκάλεσαν επιπλέον σοκ, υπογραμμίζοντας για άλλη μια φορά πόσο εύθραυστο έχει γίνει το πολυεπίπεδο ηλεκτρονικό εμπόριο πολυτελών προϊόντων.
Όλα αυτά συνέβησαν σε ένα κλίμα βαθιάς αβεβαιότητας των καταναλωτών. Οι αγοραστές υποχωρούν, θέτοντας δύσκολα ερωτήματα σχετικά με την τιμή και την αξία. Για πολλούς λιανοπωλητές, η κατάσταση μοιάζει με αγώνα επιβίωσης. Για άλλους όμως, η αναταραχή άνοιξε νέες ευκαιρίες.
Οι ευκαιρίες
Παρά τη διάχυτη ανησυχία για τους δασμούς και την ασταθή οικονομία, οι αμερικανοί καταναλωτές δεν σταματούν να αγοράζουν. Αδιάψευστος μάρτυρας τα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα μεγάλων αλυσίδων λιανικής, όπως Walmart, Gap, T.J. Maxx η μητρική της T.J. Maxx, TJX, και άλλων αλυσίδων.
Οι δαπάνες υποδηλώνουν μια σταθερή περίοδο αγορών ενόψει των γιορτών, στην οποία πολλοί λιανοπωλητές βασίζονται για ένα σημαντικό μέρος των ετήσιων πωλήσεων και κερδών τους.
Ομοίως οι ανεξάρτητες μπουτίκ κερδίζουν σιγά-σιγά έδαφος, καθώς είναι πιο ευέλικτες και πιο κοντά στους πελάτες τους. Οι μάρκες DTC σταμάτησαν να επιδιώκουν ατέρμονη ανάπτυξη και επικεντρώθηκαν περισσότερο στο να καθορίσουν ποιοι είναι και τι τους διαφοροποιεί σε μια πολυσύχναστη αγορά.
Οι αναδυόμενες μάρκες έγιναν επίσης πιο εφευρετικές, δημιουργώντας επιχειρήσεις που δεν βασίζονται εξ ολοκλήρου στο παλιό μοντέλο χονδρικής πώλησης. Και στον τομέα των πολυτελών προϊόντων, μια σειρά από πιο προσιτές αλλά εξακολουθούσες να είναι premium μάρκες έχουν κερδίσει σημαντικό μερίδιο αγοράς κάνοντας κάτι ριζοσπαστικό: δημιουργώντας υψηλής ποιότητας ρούχα που οι γυναίκες πραγματικά θέλουν να φορούν.
Κοιτώντας προς το 2026, οι προοπτικές είναι ασαφείς: χαμηλή εμπιστοσύνη των καταναλωτών, αυξανόμενα κόστη και μεγαλύτερη αβεβαιότητα όσον αφορά τους δασμούς. Ωστόσο, τέτοιες περιόδους τείνουν να αναδιατάσσουν το πεδίο. Καθώς οι αγοραστές επαναπροσδιορίζουν τις προσδοκίες τους όσον αφορά την αξία, οι εταιρείες που ανταποκρίνονται ταχύτερα μπορούν να αναδειχθούν ισχυρότερες.































![Καταστήματα: Έκρηξη ενοικίων – Οι περιοχές [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/12/retail.png)

