Από ό,τι έχει διαφανεί μέχρι στον έναν και πλέον χρόνο της πανδημίας, η επιδημιολογική αυτή κρίση, εκτός από τα μείζονα άλλα θέματα που έχει προκαλέσει, μετασχηματίζει τα οικονομικά και παραγωγικά δεδομένα των χωρών .
Θα μπορούσε να πει κανείς, ότι επιταχύνει τις εξελίξεις όσον αφορά της διάδοση νέων τεχνολογιών, διευρύνει ταχύτατα τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και αγορές και την εξ’ αποστάσεως εργασία, ενώ παράλληλα ωθεί τις επενδύσεις στην πράσινη οικονομία .
Δεν είναι τυχαίο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει την πράσινη ανάπτυξη ως κορωνίδα του Ταμείου Ανάκαμψης.
Μάλιστα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά έως τώρα αναφορικά με τα Σχέδια Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης που έχουν καταθέσει τα κράτη-μέλη, πολλά από αυτά περιλαμβάνουν επενδύσεις που αφορούν στην προστασία του περιβάλλοντος και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής σε ποσοστό υψηλότερο από το 37% του συνολικού ποσοστού που έχει θέσει ως κατώτατο όριο η Κομισιόν.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι σε κάποιες περιπτώσεις το ποσοστό ξεπερνά ακόμα το 50%.
Με τους εμβολιασμούς να επιταχύνονται , την οικονομία σταδιακά να ανοίγει και την ανάπτυξη να βρίσκεται σε τροχιά, το θέμα της κλιματικής αλλαγής αναδεικνύεται βασικό στην ατζέντα τόσο της πολιτικής όσο και τις οικονομίας, επηρεάζοντας περισσότερους τομείς από ό,τι αρχικά είχε εκτιμηθεί.
Κλιματική αλλαγή, τιμές και νομισματική πολιτική
Την Παρασκευή, η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε ότι η κλιματική αλλαγή επηρεάζει ήδη τη σταθερότητα στις τιμές και θα έχει επίδραση στη νομισματική πολιτική.
«Είναι αρκετά προφανές, ότι η κλιματική αλλαγή θα έχει, έχει ήδη, αντίκτυπο στη σταθερότητα των τιμών».
Ο κ. Λαγκάρντ εκτιμά επίσης, ότι τα περιθώρια στη χάραξη της οικονομικής πολιτικής θα καθοριστούν επίσης εν μέρει, από την κλιματική αλλαγή.
«Παρόλο που οι αγορές εταιρικών περιουσιακών στοιχείων αντιπροσωπεύουν μόνο ένα πολύ μικρό μέρος του συνολικού χαρτοφυλακίου των μέσων της νομισματικής μας πολιτικής , είναι ένα μέρος σημαντικό και πρέπει να αναρωτηθούμε: τιμολογούμε σωστά τους κινδύνους, εφαρμόζουμε τις σωστές περικοπές, εξετάζουμε το τι θα ακολουθήσει, αξιολογούμε τη μεταβατική πορεία και τις χρηματοδοτικές ανάγκες που θα υπάρξουν;» διερωτήθη η Λαγκάρντ.
Περιβάλλον και τράπεζες
Ανάλογη άποψη έχει διατυπώσει προ ημερών και η επικεφαλής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα, η οποία μιλώντας στο CNBC είχε πει ότι η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τη γεωργία, τη βιομηχανία, ακόμη και τα ίδια τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Οι φυσικές καταστροφές θα μπορούσαν να φέρουν προβλήματα στους ιδιοκτήτες ενυπόθηκων δανείων και να μειώσουν το εισόδημα που λαμβάνουν οι τράπεζες σε τακτική βάση, οδηγώντας τελικά σε προβλήματα στον τραπεζικό τομέα.
Υπάρχουν ανησυχίες για το πώς μια μετάβαση σε μια οικονομία χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μπορεί να επηρεάσει επίσης τις χρηματοπιστωτικές αγορές.
«Όταν μεταβαίνουμε από υψηλή σε χαμηλή ένταση άνθρακα, οι βιομηχανίες που βρίσκονται σε αυτήν την περιοχή υψηλής έντασης γίνονται λιγότερο πολύτιμες, η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων αλλάζει και αυτή η μετατόπιση, εάν είναι απότομη, μπορεί να είναι αρκετά δύσκολη για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα», δήλωσε η Γκεοργκίεβα.
Ο Μπιλ Γκέιτς για το κλίμα
Τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνέπειες από την κλιματική κρούει και ο Μπιλ Γκέιτς, ο οποίος σε πρόσφατες δηλώσεις του τις χαρακτήρισε πιο επικίνδυνες ακόμη και από την πανδημία του κορωνοϊού.
Κατά την άποψή του, οι συνέπειες αυτές «δυστυχώς δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν τόσο εύκολα, όπως με ένα εμβόλιο». Πρέπει, πρόσθεσε, να ληφθεί εδώ υπ’όψιν όλη η οικονομία. Απαιτείται τεράστια αλλαγή, αλλά ακόμη δεν υπάρχει για αυτό σχέδιο, τόνισε.
Η ΕΚΤ και η κλιματική αλλαγή
Η αντιμετώπιση των προκλήσεων τις οποίες συνεπάγεται η κλιματική αλλαγή αποτελεί πλέον κεντρική προτεραιότητα των ανά τον κόσμο φορέων χάραξης πολιτικής – συμπεριλαμβανομένων των κεντρικών τραπεζών. Οι δυνητικές συνέπειες των φυσικών κινδύνων και των κινδύνων μετάβασης που πηγάζουν από την κλιματική αλλαγή έχουν μεγάλο εύρος και ως εκ τούτου επηρεάζουν πολλούς και ποικίλους τομείς εργασίας, συμπεριλαμβανομένων και τομέων εντός της ΕΚΤ και της Τραπεζικής Εποπτείας της ΕΚΤ. Η ΕΚΤ διερευνά όλους τους πιθανούς τρόπους με τους οποίους μπορεί να συμβάλει στον περιορισμό των κινδύνων της κλιματικής αλλαγής, ενεργώντας εντός των ορίων του καταστατικού της. Στο πλαίσιο αυτό, προσφάτως δημιούργησε ένα κέντρο κλιματικής αλλαγής, το οποίο θα είναι υπεύθυνο να διαμορφώνει και να συντονίζει το κλιματικό πρόγραμμα της ΕΚΤ, σε συνάρτηση με όλες τις πτυχές που θεωρούνται σημαντικές για τις κεντρικές τράπεζες.
Latest News
Έρχεται ο συνθετικός καφές: Φθηνός και ... «πράσινος»
Ο ψευδοκαφές μπορεί να παραχθεί με την επεξεργασία μιας σειράς συστατικών, από τα ρεβίθια και τα κουκούτσια των χουρμάδων έως τους σπόρους Ramon
Υβριδικά vs ηλεκτρικά οχήματα - Ποια πουλάνε περισσότερο;
Εταιρείες όπως οι General Motors, Nissan, Hyundai, Volkswagen και Ford δηλώνουν πως θέτουν σαν πρώτη προτεραιότητα την κάλυψη της ζήτησης για υβριδικά
Σωληνουργεία Κορίνθου: Με «πράσινο» χάλυβα ο νέος αγωγός που ανέλαβε στη Β. Θάλασσα
Σωλήνες χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2 για την τελευταία ανάθεση έργου στη Σωληνουργεία Κορίνθου
Απειλή για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία τα κινεζικά ηλεκτρικά
Ένα μικρό, καλοφτιαγμένο κινέζικο ηλεκτρικό όχημα κάνει τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες… να τρέμουν
Αυτοψία Αλεξοπούλου στο έργο σταθμού φόρτισης των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Σταυρούπολη
Οι 55 ειδικοί φορτιστές, που τοποθετούνται στο σημείο θα εξυπηρετούν τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, που έχουν, ήδη, ολοκληρώσει τις δοκιμαστικές διαδρομές.
Αλεξοπούλου: 45.000 οχήματα υψηλής τάσης κινούνται στους ελληνικούς δρόμους
Τα προγράμματα εκπαίδευσης δημιουργούν καταρτισμένο προσωπικό απαραίτητο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, σημείωσε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Στο μικροσκόπιο της ΕΕ οι «πράσινες διαφημίσεις» των αεροπορικών
Η Επιτροπή έδωσε σε 20 αεροπορικές εταιρείες τελεσίγραφο 30 ημερών για να διορθώσουν τους ισχυρισμούς τους
Κινέζικα ηλεκτρικά λεωφορεία - Η νέα «απειλή» για την ΕΕ
'Ηδη οι κινεζικές εταιρείες κατέχουν το ένα τρίτο της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων
Εχασε έδαφος η Tesla στην Κίνα - Πόσο υποχώρησαν οι πωλήσεις της
Τα στατιστικά στοιχεία της Κίνας προστίθενται στις μυριάδες προκλήσεις της Tesla στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.
Ετοιμάζεται «πράσινο» τέλος στα φωτοβολταϊκά – Ποιους αφορά και πώς θα επιβάλλεται
Έρχεται και ρύθμιση οφειλών για τα ιστορικά απόβλητα των παλαιών φωτοβολταϊκών πάρκων