Με το ποσό των 3,6 δισεκατομμυρίων ευρώ αναμένει να ζεσταθεί η αγορά τις φετινές γιορτές, με το λιανεμπόριο να ελπίζει ότι το δώρο των Χριστουγέννων αλλά και με το επίδομα των 250 ευρώ σε 2,3 εκατ. δικαιούχους που αντιμετωπίζουν άμεσες ανάγκες θα είναι η ένεση που αναμένουν για να γεμίσουν τα ταμεία τους.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, αν και ο πληθωρισμός παρουσιάζει κάμψη τον Νοέμβριο στο 8,5%, η ακρίβεια επιμένει και αναζητούνται τρόποι για τον περιορισμό των αυξήσεων στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Σε αυτό το πλαίσιο είναι δεδομένο ότι τα νοικοκυριά προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στις αυξημένες τιμές των τροφίμων και της ενέργειας και φυσικά η προσπάθεια αυτή έχει αντίκτυπο στις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά το γεγονός ότι η πλειοψηφία των νοικοκυριών στην Ελλάδα θα ήθελε να γιορτάσει τα Χριστούγεννα, όπως και τα προηγούμενα χρόνια.
Διαβάστε επίσης: Φορολοταρία: Έρχεται η σούπερ χριστουγεννιάτικη κλήρωση
Η πρόσφατη μελέτη της NielsenIQ δείχνει ότι φέτος, αν και σχεδόν οι επτά στους δέκα καταναλωτές στην Ελλάδα (66% αγαπούν τις γιορτές και ό, τι τις συνοδεύει, όπως τα δώρα) φέτος θα είναι περισσότερο επιφυλακτικοί και προσεκτικοί ως αγοραστές.
Διαβάστε επίσης: Επιτροπή Ανταγωνισμού: Επιτόπιοι έλεγχοι στην αγορά παιδικών παιχνιδιών
Για το τραπέζι
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, το τυρί (81% του δείγματος απάντησε ότι θα αγοράσει), το φρέσκο κρέας (74%) και τα χριστουγεννιάτικα γλυκά (64%) είναι οι τρεις πιο δημοφιλείς κατηγορίες τροφίμων που οι καταναλωτές προγραμματίζουν να αγοράσουν τα Χριστούγεννα, ενώ μεταξύ των κατηγοριών των ποτών αναμένεται να έχουν θέση στη λίστα με τα ψώνια οι μπίρες (61%) και το κρασί (60%). Σημειώνεται ότι το ερωτηματολόγιο της έρευνας δεχόταν πολλαπλές απαντήσεις (π.χ. ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει και τυρί και κρέας και μπίρες).
Οσο για τα δώρα σε συγγενείς και φίλους ανάμεσα στα χριστουγεννιάτικα δώρα, οι έλληνες καταναλωτές δηλώνουν ότι θα επιλέξουν φέτος κυρίως ρούχα και παπούτσια (55%), παιχνίδια (43%), ενώ ακολουθούν στις προτιμήσεις τα προϊόντα τεχνολογίας (28%), ομορφιάς (37%) καθώς και δώρα που θα χαρίσουν «εμπειρία» (27%) βρίσκονται επίσης στη λίστα αγορών.
Πάντως στις φετινές γιορτές σχεδόν τέσσερις στους δέκα καταναλωτές (35%) είναι πολύ πιθανό φέτος να μειώσουν τις αγορές σε σχέση με προηγούμενα χρόνια καθώς η αύξηση των τιμών των καυσίμων, του πετρελαίου και της ενέργειας τους έχει πλήξει. Η πλειονότητα των καταναλωτών αναμένεται να διατηρήσει τον προϋπολογισμό των Χριστουγέννων όπως άλλοτε, καθώς η αναμενόμενη δαπάνη για φέτος τα Χριστούγεννα είναι ίση ή μεγαλύτερη από πέρυσι. Το 45% των νοικοκυριών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι ο προϋπολογισμός τους για τρόφιμα και ποτά στο σπίτι ή για κατανάλωση εκτός σπιτιού, δώρα και ταξίδια θα είναι ίδιος με αυτόν του 2021. Επίσης το 40% θα ήθελε να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε αυτές τις κατηγορίες φέτος, ενώ το 15% των αγοραστών δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τον προϋπολογισμό τους την ερχόμενη εορταστική περίοδο.
Πάντως, ο εμπορικός κόσμος της χώρας αισιοδοξεί ότι η φετινή εορταστική περίοδος μπορεί να «συμπληρώσει» σε τζίρο μέρος των απωλειών 2 δισ. ευρώ, των δύο προηγούμενων ετών της πανδημίας. Ο Δεκέμβριος είναι παραδοσιακά ο καλύτερος μήνας για την αγορά και εύλογα οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις προσδοκούν για γεμάτα ταμεία.
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Τα Νέα Βιβλία του Ομ. Καθηγητή Οικονομικών Παναγιώτη Πετράκη
Τα βιβλία κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Παπαζήση
Πώς θα σηκωθεί η ελληνική οικονομία; - Ο κώδωνας κινδύνου για το 2032
Οι συστάσεις Χαρδούβελη, Καραβία, Μυτιληναίου και Βέττα
Wood: Τα «ψιλά γράμματα» της ανάκαμψης της Ελλάδας, τι δεν λένε οι αριθμοί
Η πραγματικότητα της περιορισμένης αγοραστικής δύναμης και των συνεχών ανησυχιών για την κατεύθυνση της οικονομίας
Πόσα χρόνια πρέπει να δουλεύουμε για να αγοράσουμε διαμέρισμα 60 τ.μ. [γραφήματα]
Τι αποκαλύπτει έρευνα της CPS
Πώς θα «πάρουν μπροστά» οι δημόσιες επενδύσεις - Τι αλλάζει
Θα αρχίσει να υλοποιείται σταδιακά περίπου 8-10 μήνες από την ψήφισή και θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή από τις αρχές του 2026
Αύξηση 1,3% παρουσίασε ο γενικός δείκτης τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία
Ο δείκτης τιμών εισαγωγών από χώρες εκτός ευρωζώνης αυξήθηκε κατά 2,3%
Στο 3,1% ο πληθωρισμός τον Απρίλιο - Νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα [γραφήματα]
Πώς εξελίσσονται οι τιμές στο «ράφι» των σούπερ μάρκετ - Ποια προϊόντα κατέγραψαν μείωση
Σε εξέλιξη οι ηλεκτρονικές δημοπρασίες για τις παραλίες – Γιατί διαμαρτύρονται οι επιχειρηματίες
«Τσουχτερά» πρόστιμα για τους παραβάτες
Έρχεται το πρώτο επενδυτικό προϊόν του ΤΕΚΑ - Τι αποκαλύπτει στον ΟΤ ο Τσακλόγλου
Τι αποκάλυψε στο ένθετο του ΟΤ, στον One Channel, ο υφυπουργός Κοινωνικής ασφάλισης, Πάνος Τσακλόγλου
Γιατί τράπεζες και funds απορρίπτουν τις αιτήσεις για τον εξωδικαστικό [γραφήματα]
Τι δείχνουν τα στοιχεία για τον εξωδικαστικό μηχανισμό