Η προσάραξη του γιγαντιαίου φορτηγού πλοίου Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ προκάλεσε μεγάλη αναταραχή στην παγκόσμια ναυτιλία και ίσως χρειαστούν εβδομάδες ή και μήνες για να αποκατασταθούν πλήρως τα προβλήματα που έχουν ανακύψει, προειδοποιούν κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
«Ακόμα κι αφότου ανοίξει και πάλι η διώρυγα, οι αλυσιδωτές επιπτώσεις είναι σημαντικές», ανέφερε σήμερα σε ενημερωτικό σημείωμα προς τους πελάτες της η Maersk, μια από τις μεγαλύτερες στον κόσμο ναυτιλιακές εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Στη διώρυγα έχουν εγκλωβιστεί τρία σκάφη της, ανέφερε η Maersk, άλλα 29 περιμένουν να μπουν στο κανάλι, ενώ έως τώρα 15 σκάφη της έχουν αλλάξει ρότα, κατευθυνόμενα νοτίως της Αφρικής. «Αξιολογώντας το αριθμό των σκαφών που έχει σήμερα συσσωρευτεί, μπορεί να χρειαστεί έξι ή και περισσότερες ημέρες για να περάσει ολόκληρη η σειρά των πλοίων», τονίζει η εταιρεία.
Σχεδόν 450 πλοία περιμένουν εκατέρωθεν της διώρυγας για την αποκατάσταση της λειτουργίας της, γράφει το πρακτορείο Bloomberg. Χονδρικά, αναφέρει, υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον μία εβδομάδα για να αποσυμφορηθεί η κατάσταση στην περιοχή.
Τελευταία εκτίμηση της Hayfin Capital Management κάνει λόγο για 12 ημέρες.
Μακροπρόθεσμες συνέπειες
Σύμφωνα με την ελβετική εταιρία MSC, η κατάσταση στη Διώρυγα του Σουέζ «θα οδηγήσει σε μια από τις μεγαλύτερες διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο τα τελευταία χρόνια».
«Δυστυχώς, ακόμα κι όταν ανοίξει η διώρυγα για τον τεράστιο αριθμό πλοίων που έχουν συσσωρευτεί και που περιμένουν αγκυροβολημένα, αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση αφίξεων σε ορισμένα λιμάνια και ίσως αντιμετωπίσουμε νέα προβλήματα συμφόρησης», ανέφερε σε ανακοίνωση η Καρολίν Μπεκάρ, αντιπρόεδρος της MSC.
«Προβλέπουμε ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2021 θα αντιμετωπίσει μεγαλύτερη αναστάτωση απ’ ό,τι κατά τους τρεις πρώτους μήνες, και ίσως να είναι δυσκολότερο απ’ ό,τι ήταν στα τέλη του περασμένου έτους», επισημαίνει.
Οι εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται εδώ και μήνες αντιμέτωπος με τα προβλήματα που έχει προκαλέσει η πανδημία του κοροναϊού, υπογραμμίζει το πρακτορείο Reuters.
Επιπλέον, όπως επισημαίνει ο οργανισμός Επιχειρήσεων Θαλάσσιου Εμπορίου του Ηνωμένου Βασίλειου (UKMTO), η εκτροπή πλοίων για να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής μπορεί να σημαίνει ότι περισσότερα σκάφη περνούν από περιοχές υψηλού κινδύνου.
«Αν και η απειλή της πειρατείας, με έδρα τη Σομαλία, είναι αυτή τη στιγμή σε ύφεση, μέσω ενός συνδυασμού στρατιωτικών επιχειρήσεων, εφαρμογής του BMP 5 (μέτρα προστασίας πλοίων) και της παρουσίας ένοπλων φρουρών εν πλω, η αύξηση της ναυσιπλοΐας στην περιοχή ίσως προσφέρει ευκαιρίες για να επιτεθούν ομάδες Σομαλών πειρατών», ανέφερε η UKMTO.
Βαρύ πλήγμα
Ανεξάρτητα από το πότε θα αρχίσει ξανά κανονικά η λειτουργία της Διώρυγας του Σουέζ, η προσάραξη του Ever Given «δεν θα μπορούσε να έχει φτάσει σε χειρότερη στιγμή στο παγκόσμιο εμπόριο», δηλώνει στο Bloomberg η Σάνε Μάντερς, διευθύνων σύμβουλος της Flexport.
«Ο αποκλεισμός της Διώρυγας θα επιδεινώσει τις υπάρχουσες παγκόσμιες ελλείψεις σε εξοπλισμό, τη συμφόρηση στα λιμάνια και τα προβλήματα στον προγραμματισμό», παρατηρεί.
Υπολογίζει, δε, ότι ο αποκλεισμός της τελευταίας εβδομάδας ισοδυναμεί σχεδόν με το να βρεθούν εκτός αγοράς 500.000 εμπορευματοκιβωτίων 20 ποδών.
Latest News
Πώς είναι πραγματικά η τετραήμερη εργασία
Η πανδημία, άλλαξε την νοοτροπία της εργασίας καθώς οι άνθρωποι ένιωθαν τόσο ταλαιπωρημένοι, αγχωμένοι και εξαντλημένοι
Τι ψάχνει η Campari στην Ασία - Το επιθετικό πλάνο του νέου CEO
Τα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια η Ασία θα αντιπροσωπεύει το 15% έως 20% των παγκόσμιων πωλήσεών
Ποιο είναι το καλύτερο αεροδρόμιο του κόσμου - Η θέση του Ελ. Βενιζέλος
Το Changi της Σιγκαπούρης έχασε την δωδεκαετή του πρωτοκαθεδρία σαν το καλύτερο αεροδρόμιο στα Skytrax World Airport Awards 2024
Το κινεζικό «χτύπημα» στον κολοσσό της Louis Vuitton – Πού ελπίζει σε αναχώματα
Η εταιρεία συμβούλων Bain αναμένει ότι η αγορά των προσωπικών ειδών πολυτελείας θα αυξηθεί κατά 1-4% το 2024, από 8-10% που εκτιμούσαν ότι θα αυξηθεί το 2023
Οι πέντε κρίσιμοι δείκτες για την ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας
Μπορεί η βιομηχανική παραγωγή να αυξήθηκε, αλλά οι εξαγωγές και η εγχώρια κατανάλωση παραμένουν ασταθείς
Τρεις δημοφιλείς πλατφόρμες ερωτικού περιεχομένου... στριμώχνονται από νέο νόμο της ΕΕ
Καλούνται άμεσα να συντάξουν εκθέσεις αξιολόγησης κινδύνου και να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση συστημικών κινδύνων που συνδέονται με τις υπηρεσίες τους
Διπλή μάστιγα τα χρέη και οι ανισότητες - Η επισφαλής ανθεκτικότητα της παγκόσμιας οικονομίας
Ο γεωπολιτικός και οικονομικός κατακερματισμός του πλανήτη αποκλείει όλο και περισσότερους από το μέρισμα της ευημερίας
Ο Τζάστιν Τριντό φορολογεί τους πλούσιους Καναδούς
Στόχος του να μεταφερθούν σε μια πενταετία 20 δισ. δολάρια από τα πιο ευκατάστατα στα πιο φτωχά νοικοκυριά
Από γεράκι περιστέρι ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας
Οι traders τιμολογούν μειώσεις των βρετανικών επιτοκίων επιτοκίων κατά δύο τρίμηνα ως το τέλος του έτους
Η TAQA των ΗΑΕ θέλει να αποκτήσει την ισπανική εταιρεία φυσικού αερίου Naturgy
Η ισπανική κυβέρνηση δήλωσε ότι θα υπερασπιστεί τα στρατηγικά της συμφέροντα αλλα αυτό δεν σημαίνει ότι θα μπλοκάρει τη συμφωνία