Θέσεις μάχης για τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης λαμβάνουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας. Εχοντας περάσει περισσότερο από μία δεκαετία χαμηλών προσδοκιών και ένδειας νέων έργων, λόγω της οικονομικής κρίσης, ο κλάδος των κατασκευών βρίσκεται σε αναμονή για τη νέα γενιά έργων υποδομών, ενέργειας και βιώσιμης ανάπτυξης. Οι πόροι που αναμένεται να εισρεύσουν στη χώρα, από το RRF, το νέο ΕΣΠΑ και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία, συνθέτουν ένα συνολικό πακέτο που προσεγγίζει τα 72 δισ. ευρώ.

Μπροστά σε αυτή την επενδυτική καταιγίδα, όλοι οι μεγάλοι παίκτες των κατασκευών προσπαθούν να αναδιατάξουν τις δυνάμεις τους για να ανταποκριθούν στις ιδιαίτερες απαιτήσεις για πιο σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους υλοποίησης και παραγωγής έργων. Σε συνδυασμό με την ανάγκη να ανταποκριθούν σε στενά χρονοδιαγράμματα, θα απαιτηθεί να έχουν δύναμη πυρός σε όρους οικονομικούς, αλλά και σε όρους ανθρώπινου δυναμικού για να ανταποκριθούν.

Στο ίδιο πλαίσιο, εντάσσονται και οι κινήσεις θεσμικής θωράκισης που έχουν γίνει από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να πατήσουν γκάζι τα έργα νέας γενιάς. Οι πρόσφατες αλλαγές στον Ν. 4412 στόχευσαν στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών προετοιμασίας, ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, καθώς και στην αποφυγή διαχρονικών στρεβλώσεων, όπως μεγάλες καθυστερήσεις, δικαστικές εμπλοκές, υπερβάσεις προϋπολογισμών.

Μεγάλα έργα, όπως το Ελληνικό, η Γραμμή 4 του μετρό, ο αυτοκινητόδρομος Ε65 και ο ΒΟΑΚ, που έμεναν κολλημένα για χρόνια, βρίσκονται στη γραμμή της εκκίνησης.

Ενα μεγάλο πλάνο, ύψους 13 δισ. ευρώ, έχει ήδη αρχίσει να ξεδιπλώνεται από το υπουργείο Υποδομών, με την αξιοποίηση και νέων εργαλείων που επιταχύνουν τις επενδύσεις. Ηδη, τρέχει για παράδειγμα ένα πακέτο έργων ΣΔΙΤ (έργα οδικά, κτιριακά, ύδρευσης κ.ά.), συνολικού προϋπολογισμού 3,5 δισ. ευρώ, που προχωρά με ταχείς ρυθμούς. Ενώ, τεράστια δεξαμενή αποτελούν και τα έργα «πράσινης» ενέργειας.

Αναθέρμανση του κλάδου & της οικονομίας

Η αναθέρμανση του κατασκευαστικού κλάδου και συνακόλουθα της ελληνικής οικονομίας είναι το μεγάλο στοίχημα. Σε άλλη περίπτωση, η χώρα θα χάσει μια ακόμα τεράστια ευκαιρία να καλύψει το έλλειμμα επενδύσεων που δημιουργήθηκε μέσα στην κρίση. Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έρευνα της PwC για τις υποδομές στην Ελλάδα, το επενδυτικό κενό σε έργα υποδομών ανέρχεται σε 0,8% του ΑΕΠ και αντιστοιχεί σε σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ ετησίως τα τελευταία 10 χρόνια. Κατά τη δεκαετία 2009-2019, η μείωση των επενδύσεων για υποδομές στη χώρα μας οδήγησε σε μόνιμο έλλειμμα, ύψους 13 δισ. ευρώ έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Και όλα αυτά, όταν ο οικονομικός πολλαπλασιαστής τέτοιων έργων στην Ελλάδα είναι της τάξεως του 1,8. Σήμερα, όμως, ο κλάδος μπορεί να γυρίσει σελίδα. Οι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας στοιχηματίζουν πολλά στην επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας μετά την πανδημία και ο ανταγωνισμός αναμένεται σκληρός.

MYTILINEOS: Επιδεικνύοντας ανθεκτικότητα και ευελιξία, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η MYTILINEOS Α.Ε. κατέγραψε το 2020 κύκλο εργασιών 1,89 δισ. ευρώ, ενώ η λειτουργική της κερδοφορία (ΕΒΙΤDA) ανήλθε σε 315 εκατ. ευρώ, παραμένοντας αμετάβλητη σε σχέση με το 2019. Παράλληλα, η εταιρεία επιτάχυνε τη διαδικασία μετασχηματισμού της, προκειμένου να δημιουργήσει ένα ευέλικτο σχήμα το οποίο ευνοεί τις συνέργειες μεταξύ των διαφορετικών τομέων και την προσαρμοστικότητα στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ο τομέας έργων EPC – METKA μετασχηματίστηκε σε μια σύγχρονη επιχειρηματική μονάδα Εργων Βιώσιμης Ανάπτυξης, η οποία από το τέταρτο τρίμηνο του 2020 άρχισε να αποδίδει θετικά αποτελέσματα. Κλείνοντας το πρώτο τρίμηνο του 2021, το ανεκτέλεστο του τομέα ανήλθε σε 923 εκατ. ευρώ, με τη συνολική δεξαμενή έργων να προσεγγίζει πλέον το 1,5 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 80% κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας στα 306,3 εκατ. ευρώ κατέγραψε, παρά την επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών λόγω Covid-19, o Ομιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το 2020, με τον κύκλο εργασιών να διαμορφώνεται σε 971 εκατ. ευρώ. Το υπογεγραμμένο κατασκευαστικό ανεκτέλεστο στις 31.12.2020 ανήλθε σε 1,6 δισ. ευρώ, διατηρώντας τις προοπτικές μιας υγιούς κατασκευαστικής δραστηριότητας την επόμενη περίοδο. Συνυπολογίζοντας τις υπογεγραμμένες και προς υπογραφή νέες συμβάσεις, αυτό ανεβαίνει στα 2,2 δισ. ευρώ, ενώ αναμένεται να προσεγγίσει το επίπεδο των 3 δισ. ευρώ μόλις ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ανάθεσης σημαντικών έργων, όπως το Integrated Casino Resort στο Ελληνικό.

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Οι αρνητικές επιδόσεις του κλάδου της κατασκευής και η κάμψη των εσόδων των παραχωρήσεων λόγω πανδημίας «στοίχισαν» στον Ομιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, του οποίου το EBITDA περιορίστηκε στα 30 εκατ. ευρώ το 2020. Τα έσοδα του Ομίλου διαμορφώθηκαν σε 892 εκατ. ευρώ. Σε μια χρονιά κατά την οποία ο Ομιλος βρισκόταν σε εσωτερικό αναβρασμό, με μια σειρά μετοχικών ανακατατάξεων σε εξέλιξη, που διαμόρφωσαν και το περιβάλλον για τη διοικητική αλλαγή που ήρθε το 2021, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο διαμορφώθηκε σε 1,6 δισ. ευρώ. Για την άμεση κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών της θυγατρικής Ακτωρ, που εμφανίζει μηνιαίο έλλειμμα 4 εκατ. ευρώ, ο Ομιλος προχώρησε στην έκδοση ομολογιακού δανείου 50 εκατ. ευρώ ως ενδιάμεση χρηματοδότηση, εν όψει και της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου 120,5 εκατ. ευρώ.

ΑΒΑΞ: Ο Ομιλος ΑΒΑΞ μέσα στο 2020 επέστρεψε σε κερδοφορία, διατηρώντας σταθερό κύκλο εργασιών στα 576,6 εκατ. ευρώ. Το EBITDA βελτιώθηκε ελαφρώς φτάνοντας στα 61 εκατ. ευρώ. Αυτό που χαρακτήρισε όμως την περασμένη χρονιά ήταν ο οργανωτικός μετασχηματισμός σε διοικητικό επίπεδο με στόχο να αντιμετωπιστούν οι νέες προκλήσεις. Το ανεκτέλεστο του Ομίλου με τις εξασφαλισμένες προς υπογραφή συμβάσεις, κυρίως για το έργο της Γραμμής 4 του μετρό, αγγίζει τα 2 δισ. ευρώ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές