Φαίνεται ότι η διεθνής κοινότητα κινείται προς αυτό που πολλοί αποκαλούν ως ιστορική συμφωνία για τον καθορισμό ενός παγκόσμιου ελάχιστου φορολογικού συντελεστή σε πολυεθνικές εταιρείες (MNCs). Είναι ώρα – αλλά μπορεί αυτό να μην είναι αρκετό. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, οι εταιρείες μπορούν να ξεφύγουν από την καταβολή του δίκαιου μεριδίου των φόρων τους, καταγράφοντας το εισόδημά τους σε χώρες χαμηλού φόρου. Σε ορισμένες περιπτώσεις, εάν ο νόμος δεν τους επιτρέπει να προσποιούνται ότι αρκετά από τα κέρδη τους προέρχονται από κάποιο φορολογικό παράδεισο, έχουν μεταφέρει ορισμένα τμήματα της επιχείρησής τους σε αυτές τις δικαιοδοσίες και ξεφεύγουν.
Μια συμφωνία για τη θέσπιση ενός παγκόσμιου ελάχιστου φόρου τουλάχιστον κατά 15% είναι ένα σημαντικό βήμα προόδου. Αλλά ο διάβολος είναι στις λεπτομέρειες. Η τρέχουσα μέση επίσημη τιμή είναι σημαντικά υψηλότερη. Είναι επομένως πιθανό, ακόμη και πολύ πιθανό, ότι το παγκόσμιο ελάχιστο αυτό ποσοστό θα γίνει και το μέγιστο ποσοστό. Μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε ως μια προσπάθεια να αναγκάσει τις πολυεθνικές να συνεισφέρουν στο δίκαιο μερίδιο των φόρων τους θα μπορούσε να αποφέρει πολύ περιορισμένα πρόσθετα έσοδα, πολύ χαμηλότερα από τα 240 δισεκατομμύρια δολάρια που πληρώνονται ετησίως.
Ιδιαίτερα προβληματικός στις προτάσεις που υπέβαλε ο ΟΟΣΑ είναι ο Πρώτος Πυλώνας, που προορίζεται να αντιμετωπίσει τα φορολογικά δικαιώματα και να ισχύει μόνο για τις πολύ μεγαλύτερες πολυεθνικές. Το παλαιό σύστημα προφανώς δεν ανταποκρίνεται στις προκλήσεις της παγκοσμιοποίησης του 21ου αιώνα. Οι πολυεθνικές είχαν μάθει πώς να χειρίζονται το σύστημα για να καταγράφουν τα κέρδη σε δικαιοδοσίες χαμηλού φόρου. Δεν έχει νόημα για τις χώρες να παραιτηθούν από τα φορολογικά τους δικαιώματα για τον Πρώτο Πυλώνα. Ανεξάρτητα από το τελικό ποσοστό του φόρου που διαπραγματεύονται αυτήν τη στιγμή τη μεταρρύθμιση, θα ήταν καλύτερα εάν τουλάχιστον μερικές χώρες εισήγαγαν υψηλότερο ποσοστό, μονομερώς ή ως ομάδα.
Οι ΗΠΑ, για παράδειγμα, σχεδιάζουν ποσοστό 21%. Είναι ζωτικής σημασίας να αντιμετωπιστεί το πλήθος των λεπτομερών ζητημάτων που απαιτούνται για μια παγκόσμια φορολογική συμφωνία, και είναι ιδιαίτερα σημαντικό να συνεργαστούμε με τις αναπτυσσόμενες χώρες και τις αναδυόμενες αγορές, των οποίων η φωνή δεν ακούγεται πάντα τόσο καθαρά όσο θα έπρεπε. Πάνω απ’ όλα, θα είναι σημαντικό να επανεξετάσουμε το ζήτημα σε πέντε χρόνια και όχι σε επτά, όπως προτείνεται σήμερα. Εάν τα φορολογικά έσοδα δεν αυξηθούν και εάν οι αναπτυσσόμενες και οι αναδυόμενες αγορές αποτύχουν να συγκεντρώσουν μεγαλύτερο μερίδιο αυτών των εσόδων, θα πρέπει να αυξηθεί ο ελάχιστος φόρος και να αναπροσαρμοστεί ο τύπος κατανομής των «φορολογικών δικαιωμάτων».
Ο Joseph E. Stiglitz είναι νομπελίστας στα οικονομικά, καθηγητής στο Columbia University, πρώην επικεφαλής οικονομολόγος της Παγκόσμιας Τράπεζας και πρόεδρος του οικονομικού συμβουλίου του προέδρου των ΗΠΑ.
Latest News
Η ποιοτική δημοσιογραφία είναι πιο σημαντική από ποτέ
Η δημοσιογραφία υψηλής ποιότητας εξακολουθεί να είναι πιο αποτελεσματική από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όσον αφορά τη διάδοση ακριβών και αξιόπιστων ειδήσεων
ΕΝΦΙΑ: Πότε και πώς εξοφλείται ο φόρος – Τα συχνότερα λάθη
Τι πρέπει να προσέξουμε - Πώς γίνεται η διόρθωση
Μια δεύτερη ευκαιρία για τη δίκαιη παραγωγή ενέργειας στην Ελλάδα
Το γαϊτανάκι των λαθών ξεκινάει πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία
Κατά κεφαλήν ΑΕΠ και αγοραστική δύναμη των μισθών στην Ελλάδα
Σε τιμές αγοραστικής δύναμης η Ελλάδα είναι προτελευταία στην ΕΕ με τιμή 67%, υπερβαίνοντας μόνο τη τελευταία Βουλγαρία
Η δημογραφική κρίση και η ελληνική ανάπτυξη
Δεκαέξι σημεία από την παρουσίαση στη «Μεγάλη Συζήτηση» για τη Δημογραφική Κρίση στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών
Στην τραπεζική ισχύουν και κακοί κανόνες
Η αδυναμία των δημοκρατιών μας να αντισταθούν στην επιρροή των ισχυρών εταιρειών και των ηγετών τους είναι ανησυχητική
Ηλεκτρονική τιμολόγηση δημοσίου (B2G)
Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής – Τι πρέπει να προσέξουν οι επιχειρήσεις
Απαιτείται αύξηση παραγωγικότητας
Οι βασικοί μοχλοί της οικονομικής ανάπτυξης περιλαμβάνουν την εργασία, το κεφάλαιο και το πόσο αποτελεσματικά χρησιμοποιούνται αυτοί οι δύο πόροι, μια έννοια γνωστή ως συνολική παραγωγικότητα
Πώς μπορεί η Κίνα να πιάσει τον στόχο για ανάπτυξη 5%
Η κυβέρνηση της Κίνας θα πρέπει να συνεχίσει να προωθεί την κατανάλωση, κυρίως για να κάνει την κατανομή του εισοδήματος πιο δίκαιη
Διοικητικές κυρώσεις για τη διαβίβαση δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA
Τι πρέπει να γνωρίζετε