Μετά από 36 χρόνια ένας Έλληνας εφοπλιστής κάνει πράξη αυτό που πολλοί –επαΐοντες και μη – ζητούσαν πολλά χρόνια τώρα. Να ενδιαφερθούν οι Έλληνες εφοπλιστές που διαφεντεύουν τη θάλασσα να επενδύσουν στη στεριά στα «δικά μας» ναυπηγεία.
Αν και οι γνωρίζοντες κατανοούν ότι άλλο ναυτιλία και άλλο ναυπηγεία, ο κ. Γιώργος Προκοπίου, το τόλμησε και αιφνιδιάζοντας πολλούς, καθώς δεν είχε διαρρεύσει σχετικά τίποτα πέραν των δυο τριών τελευταίων ημερών, επένδυσε συνολικά 62,5 εκατ. ευρώ συνολικά και απέκτησε τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά τα οποία ίδρυσε ο Σταύρος Νιάρχος το 1958 και κρατικοποιήθηκαν το 1985. Έκτοτε πέρασαν πολλές περιπέτειες καθώς πολλά πειράματα και «πατέντες» σχεδιάσθηκαν από τους κατά καιρούς αρμόδιους με θύματα τους εργαζόμενους στα ναυπηγεία και τον έλληνα φορολογούμενο.
Ο Γιώργος Προκοπίου που είναι ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές με περισσότερα από 120 πλοία στον στόλο του και εκατοντάδες -άλλοι μιλάνε για χιλιάδες- ακίνητα στην ιδιοκτησία του, ανέλαβε να ξαναστήσει την ελληνικήν ναυπηγική βιομηχανία.
Όπως σημειώνουν παράγοντες του ναυτιλιακού χώρου, αν τα ναυπηγεία ορθοποδήσουν πολλοί θα είναι οι έλληνες εφοπλιστές που θα τα προτιμούν για την επισκευή των πλοίων τους. Επίσης το πέρασμα των ναυπηγείων σε μια ισχυρή οικονομική οντότητα όπως είναι ο όμιλος Προκοπίου, διευκολύνει την κυβέρνηση και στις διαπραγματεύσεις της για το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού.
Η απόκτηση των ναυπηγείων είναι ένα ακόμη βήμα στην πολύ ενδιαφέρουσα επιχειρηματική πορεία του κ. Προκοπίου που ξεκίνησε σχεδόν από την εφηβική του ηλικία.
Who is who
Ο Γιώργος Προκοπίου, που είναι παντρεμένος με την Αλεξάνδρα Μαμαλίγκα, και έχει τέσσερις κόρες και πολλά εγγόνια, γεννήθηκε στις 8 Ιουνίου 1946 στην Αθήνα. Και οι δυο γονείς του ήταν πρόσφυγες, ο πατέρας του από την Σμύρνη, η μητέρα του από την Οδησσό. Ο πατέρας του ασχολήθηκε με το real estate. Η οικογένεια της μητέρας του ήταν σφουγγαράδες.
Ο Γιώργος Προκοπίου έζησε με την οικογένειά του στην περιοχή της Γλυφάδας όπου ερωτεύτηκε για πρώτη φορά τη θάλασσα, όπως λέει. Σε ηλικία έξι ετών έφτιαξε το πρώτο ιστιοφόρο βαρκάκι και το 1953, σε ηλικία επτά ετών, ενώ ήταν σε μια μικρή λέμβο πλησίασε την θαλαμηγό «Χριστίνα» του Αριστοτέλη Ωνάση και είδε στην πρύμνη του σκάφους τον Τσώρτσιλ να καπνίζει το πούρο του. Αυτή η εικόνα του έμεινε για πάντα στη μνήμη του και έτσι απέκτησε το όνειρο της δημιουργίας ενός μεγάλου σκάφους
Αποφοίτησε από το Γυμνάσιο Χατζικωνσταντίνου στο Παλαιό Φάληρο το 1964 και στη συνέχεια φοίτησε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών από το οποίο αποφοίτησε το 1971. Από το δεύτερο έτος στο Πολυτεχνείο είχε αρχίσει να αναπτύσσει τις δικές του επιχειρήσεις και συγκεκριμένα ξεκίνησε με δύο ακίνητα στο κέντρο της Αθήνας, ένα εκ των οποίων αργότερα έγινε το κεντρικό ταχυδρομείο και το άλλο στέγαζε την Νομαρχία Αττικής. Τη δραστηριότητα στο real estate την συνεχίζει μέχρι σήμερα και λέγεται ότι είναι ιδιοκτήτης εκατοντάδων ακινήτων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το 1972, ξεκίνησε την ενασχόληση του με τη ναυτιλία επενδύοντας στο 1/3 ενός παλαιού δεξαμενοπλοίου 55.000 dwt το «MT Pennsylvania» που αγοράστηκε από την Getty Oil, με 2 ακόμη συνεργάτες.
Το 1974 ίδρυσε την Sea Traders S.A. Το 1988 μαζί με τον αδελφό του Δημήτρη Προκοπίου είχαν 30 πλοία χωρίς χρέη και για καθαρούς οικογενειακούς λόγους αποφάσισαν να διαχωρίσουν την περιουσία τους. Ο κάθε αδελφός έμεινε με 15 πλοία. Ο κ. Δημήτρης Προκοπίου ίδρυσε στη συνέχεια την Centrofin. Τα δυο αδέλφια έχουν και σήμερα πολύ καλές σχέσεις.
Το 1991 ο κ. Προκοπίου ίδρυσε τη Dynacom Tankers Management Ltd , το 2004 τη Dynagas Ltd. και το 2013 την Dynagas LNG Partners LP, εισηγμένη στο αμερικάνικο χρηματιστήριο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2002-2018 οι τρεις εταιρείες υλοποίησαν ένα πρόγραμμα κατασκευής 119 νεότευκτων πλοίων σε ναυπηγεία της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας.
Το 2012 το LNG CARRIER «OB RIVER» της Dynagas, έγραψε ιστορία καθώς ήταν το πρώτο LNG Carrier στο κόσμο που διέσχισε ολόκληρο το Βόρειο Πέρασμα στον Αρκτικό κύκλο (Northern Sea Route).
Ο κ. Προκοπίου έδειξε επίσης έντονο ενδιαφέρον στην καινοτομία και το 2016 η Dynagas τοποθέτησε παραγγελία για τα πρώτα δυο FSRU στην Κίνα στα ναυπηγεία Hudong Zhonghua, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιούνται και ως πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου και ως συμβατικά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Τον Ιούλιο του 2018 ο μεγάλος Έλληνας εφοπλιστής πραγματοποίησε ένα «όνειρο» του την ανακατασκευή του mega yacht «Dream» την οποία παρακολουθούσε στενά ο ίδιος. Το σκάφος ενσαρκώνει ένα «όνειρο» του κ. Προκοπίου να ζει και να εργάζεται στη θάλασσα επί του σκάφους το οποίο πρέπει να είναι αρκετά ευρύχωρο για να φιλοξενεί τους φίλους του και την οικογένεια του.
Έξω από τα δόντια
Ο κ. Προκοπίου αποφεύγει την πολλή δημοσιότητα όταν όμως «εκτίθεται» φροντίζει να είναι αισθητή η παρουσία του, καθώς δεν μασάει τα λόγια του. Κάπως έτσι το έκανε χρόνια πίσω, τον μακρινό Απρίλιο του 2005 όταν απευθυνόμενος σε εκδήλωσης στη Ναυτιλιακή Λέσχη στον τότε Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργο Αλογοσκούφη, ο οποίος ήταν κεντρικός ομιλητής του είπε ορθά κοφτά ότι οι εφοπλιστές περίμεναν τη ΝΔ να βγει στην κυβέρνηση για να αλλάξει το νόμο για την φορολόγηση των ακινήτων των off shore και σχεδόν έξι μήνες μετά δεν είχε γίνει τίποτα.
Έσπευσε να διευκρινίσει ότι το ενδιαφέρον των εφοπλιστών για τις επενδύσεις σε ακίνητα έγκειται στο ότι ρισκάρουν σημαντικά κεφάλαια στη θάλασσα και λογικό είναι να επενδύουν μεγάλο μέρος των κερδών τους σε ακίνητα στη στεριά.
Επίσης στην ίδια παρέμβασή του, ζήτησε από τους πολιτικούς να έχουν όραμα και ανέφερε σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα την αξιοποίηση όλου του παραλιακού μετώπου από τον Πειραιά μέχρι το Σούνιο. Καμία άλλη χώρα δεν έχει ένα τόσο μεγάλο παραλιακό μέτωπο το οποίο είναι αναξιοποίητο είπε ο κ. Προκοπίου. Μετά από 16 χρόνια, κάτι φαίνεται να αλλάζει στο «παραλιακό μέτωπο»
Ακόμη πιο «άμεση» ήταν πάντως η δημόσια τοποθέτηση του στις αρχές του 2020 σε εκδήλωση που πραγματοποίησε το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο, στην Αθηναϊκή Λέσχη. Ο κ. Προκοπίου ξεκαθάρισε ότι «μαλ….ες επιχειρηματίες με εκατομμύρια δεν υπάρχουν» και ζήτησε από τους πολιτικούς να κάτσουν σε ένα τραπέζι με τους επιχειρηματίες και επενδυτές με σκοπό να συμφωνήσουν στον τρόπο της ανάπτυξης ώστε να ξαναρχίσουν οι επενδύσεις.
Ο 75χρονος κ. Προκοπίου, δεν τα παρατάει πάντως παρά τις δυσκολίες και συνεχίζει να ασκεί το χόμπι του, όπως χαρακτηρίζει την ενασχόληση του με την ναυτιλία, αν και όπως δήλωσε παραλαμβάνοντας το βραβείο «2020 Capital Link Greek Shipping Leadership Award», ανέθεσε στις τέσσερις κόρες του αυξημένο ρόλο στη ναυτιλιακή του αυτοκρατορία. Ο ιδιος θα ξεκινήσει πάλι από την αρχή ή πιο σωστά από το ένα πέμπτο, όπως ανέφερε ο Γιώργος Προκοπίου, εξηγώντας ότι τα υπόλοιπα τέσσερα πέμπτα ανήκουν στις κόρες του.
Latest News
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες