
Μάλλον αρνητικοί είναι οι διεθνείς ναυτιλιακοί φορείς στα μέτρα κατά της κλιματικής αλλαγής (Fit for 55) που ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αφορούν τη ναυτιλία. Χρησιμοποιώντας μια διπλωματική γλώσσα η Ένωση των εφοπλιστικών φορέων των χωρών μελών της Ε.Ε., η European Community Shipowner’s Association (ECSA), το Διεθνές ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) αλλά και το ευρωπαϊκό τμήμα της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (Clia Europe) με ανακοινώσεις, ενώ τάσσονται υπέρ της ανάγκης αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, καταθέτουν τις αντιρρήσεις τους σε συγεκριμένες προτάσεις της Ε.Ε. και αντιπαραθέτουν τις δικές τους προτάσεις προειδοποιώντας ότι υπονομεύεται η γενικότερη προσπάθεια για το κλίμα
Η Ecsa με ανακοίνωση της καλωσορίζει το πακέτο «Fit for 55» για το κλίμα, αλλά εκφράζει το φόβο της ότι η έλλειψη συνοχής μεταξύ των προτάσεων μπορεί να υπονομεύσει τις φιλόδοξες προτάσεις για το κλίμα.
Το ICS από την πλευρά του τονίζει ότι χρειάζεται μια επείγουσα δράση, αλλά η δράση πρέπει να έχει ως αποτέλεσμα την απαλλαγή από τον άνθρακα και όχι την απλή «ανάληψη» χρημάτων. Η Clia θεωρεί ότι τιμολόγηση των εκπομπών δεν θα λύσει από μόνη της το βασικό πρόβλημα, που είναι η έλλειψη των εναλλακτικών καυσίμων για τα πλοία.
Ειδικότερα η ECSA σημειώνει ότι παρατηρείται μια έλλειψη συνοχής μεταξύ ορισμένων προτάσεων του πακέτου που ενδέχεται να υπονομεύσουν τους περιβαλλοντικούς στόχους του. Παρόλο που θα προτιμούσαμε μια διεθνή λύση για τη ναυτιλία, χαιρετίζουμε την φιλοδοξία της Ε.Ε. να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή και αναγνωρίζουμε ότι η ναυτιλία θα πρέπει να συμβάλει στο δίκαιο μερίδιό της για την αντιμετώπιση της κρίσης σε επίπεδο Ε.Ε., δήλωσε ο Claes Berglund, Πρόεδρος της ECSA .
H Ecsa εμφανίζεται θετική στο γεγονός ότι όσοι εκμεταλλεύονται εμπορικά το πλοίο (ναυλωτές) αναγνωρίζονται ως «παίκτες» στο σύστημα εμπορίας ρύπων και αναλαμβάνουν μερίδιο ευθύνης.
Στη συνέχεια υποστηρίζει τη δημιουργία ενός ειδικού ταμείου στο πλαίσιο του EU ETS για τη σταθεροποίηση της τιμής του άνθρακα, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους πολλούς μικρούς και μεσαίους πλοιοκτήτες. Είναι σημαντικό επίσης. τα έσοδα που δημιουργούνται. να υποστηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση του τομέα της ναυτιλίας και να μην προστίθενται στους γενικούς προϋπολογισμούς των κρατών μελών, εκφράζοντας την αντίθεση της στην πρόταση της Ε.Ε. για τη δημιουργία του Innovation Fund.
Επιπλέον χαιρετίζει μεν τον στόχο της πρωτοβουλίας Fuel EU Maritime για την προώθηση στην αγορά καθαρότερων καυσίμων αλλά χαρακτηρίζει μη συνεπή την πρόταση με άλλες προτάσεις του πακέτου «Fit for 55» για το κλίμα ενώ τονίζει ότι η κύρια υποχρέωση συμμόρφωσης με τυχόν νέα πρότυπα καυσίμων πρέπει να ανήκει στους προμηθευτές καυσίμων της ΕΕ. Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές αντιτίθενται στην επιβολή προστίμων στα πλοία όταν οι υποδομές των λιμανιών δεν προσφέρουν συμβατά καύσιμα.
Τέλος εκφράζουν την αντίθεση τους και με την κατάργηση της τρέχουσας φορολογικής απαλλαγής στα καύσιμα.
Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS)
Σε δήλωση του ο Guy Platten, γενικός γραμματέας της ICS, χαρακτηρίζει μεταξύ άλλων την πρόταση της Ε.Ε. «άσκηση αύξησης εσόδων» η οποία θα αναστατώσει πολύ τους εμπορικούς εταίρους της Ευρώπης, ενώ είναι δύσκολο να δούμε τι θα επιτύχει η επέκταση του EU ETS στη ναυτιλία για τη μείωση του CO2, ιδίως όταν η πρόταση καλύπτει μόνο το 7,5% των παγκόσμιων εκπομπών της ναυτιλίας. Αυτό θα μπορούσε να αναστείλει σοβαρά τις κλιματικές διαπραγματεύσεις για το υπόλοιπο 92,5% των εκπομπών πλοίων».
Το ICS εκφράζει επίσης την απογοήτευση του γιατί η Ε.Ε. δεν εστιάζει στην ενίσχυση των επενδύσεων για εναλλακτικά καύσιμα, ενώ τέλος χαρακτηρίζει υπερβολικά γραφειοκρατική την πρόταση για τις μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες.
H Clia Europe
Το πακέτο «Fit for 55», το νέο νομοθετικό πλαίσιο που καταθέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ενέργεια και το κλίμα, αποτελεί ένα αποφασιστικό βήμα προς την επιτάχυνση των προσπαθειών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 55% έως το 2030 και για μηδενικές εκπομπές έως το 2050, αναφέρει αρχικά η Clia Europe. Ωστόσο όπως σημειώνει ο Ukko Metsola, Γενικός Διευθυντής CLIA Europe η καθιέρωση της τιμολόγησης των εκπομπών δεν θα λύσει από μόνη της το βασικό πρόβλημα, που είναι η έλλειψη των εναλλακτικών καυσίμων για τα πλοία. Θα χρειαστεί περισσότερη προσπάθεια σε πολιτικό και ρυθμιστικό επίπεδο, για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων και να καταστούν διαθέσιμα για ανεφοδιασμό σε ευρωπαϊκά λιμάνια.
Τέλος η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια της CLIA στην Ανατολική Μεσόγειο σημειώνει ότι ο τομέας της κρουαζιέρας είναι ένα κρίσιμο στοιχείο για την οικονομία μας και είναι στις προτεραιότητές του να υποστηρίξει την πράσινη ανάπτυξη.


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα