Με ένα μοτίβο αρνητικών παραγόντων που διαταράσσει ήδη το διεθνές εμπόριο προκαλώντας αναταράξεις στις γραμμές τροφοδοσίας πρώτων υλών αλλά και προϊόντων διεθνώς βρίσκονται έξαφνα αντιμέτωπες οι διεθνείς αγορές.
Μιλάμε για τον σχεδόν… τοξικό συνδυασμό που προκαλεί η αναζωπύρωση της πανδημίας λόγω της μετάλλαξης Δέλτα, οι μεγάλες φυσικές καταστροφές σε Κίνα και Γερμανία (ήτοι δηλαδή δύο κορυφαίες βιομηχανικές δυνάμεις), αλλά και το αυξανόμενο κύμα κυβερνοεπιθέσεων, όπως το τελευταίο που έπληξε τα λιμάνια της Νοτίου Αφρικής που έχουν διαταράξει τις γραμμές τροφοδότησης των πρώτων υλών, απειλώντας ακόμη και με ελλείψεις το λιανεμπόριο, πόσο μάλλον με επικίνδυνες ανατιμήσεις, σε ένα διάστημα που οι κοινωνίες βρίσκονται ήδη σε ένταση και μέσα σε ένα κλοιό πληθωριστικών πιέσεων.
Σε απόγνωση ναυσιπλοΐα και λιμάνια
Στην Ασία η εκτεταμένη διασπορά της μετάλλαξης Δέλτα έχει πλήξει τον ανεφοδιασμό των εμπορικών πλοίων σε προσωπικό. Υπολογίζεται μάλιστα πως έως και 100.000 ναυτικοί βρίσκονται «εγκλωβισμένοι» στις θάλασσες, κάτι που αμέσως-αμέσως προκαλεί καθυστερήσεις και προβλήματα στη ναυσιπλοΐα.
Με δεδομένο πως τα εμπορικά πλοία είναι υπεύθυνα για έως και το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, είναι εύλογο πως η κρίση που έχει προκληθεί στον κλάδο με τον ανεφοδιασμό των πληρωμάτων έχει πυροδοτήσει ένα ντόμινο διαταραχών στη ροή πρώτων υλών, αλλά και καταναλωτικών προϊόντων.
«Η πληρότητα στα πλοία είναι ιδιαίτερα “σφιχτή”, άδεια κοντέινερ είναι σπάνια και οι λειτουργικές συνθήκες στα λιμάνια και τα τέρμιναλ δεν φαίνεται να βελτιώνεται. Περιμένουμε δε, πως η κατάσταση αυτή θα συνεχιστεί μέχρι και το τέταρτο τρίμηνο, αν και είναι δύσκολο να κάνουμε ακριβείς προβλέψεις» σχολίασε, μιλώντας στο Reuters, στέλεχος της εταιρείας μεταφοράς container Hapag Lloyd.
Αναλόγως τεράστια είναι τα προβλήματα που καταγράφονται σε όλα τα μεγάλα λιμάνια, με το συνωστισμό εμπορευμάτων και κοντέινερς να έχει φτάσει σε άνευ προηγουμένου επίπεδα, σύμφωνα με ειδικούς. Μάλιστα, την εικόνα αυτή ήρθε να επιδεινώσει στον ανεφοδιασμό της Νοτίου Αφρικής η κυβερνοεπίθεση που έπληξε τα λιμάνια του Κέιπ Τάουν και του Ντέρμπαν, την περασμένη εβδομάδα, που έκανε άνω-κάτω τη λειτουργία των τέρμιναλ.
Οι καταστροφικές πλημμύρες
Στο μεταξύ οι καταστροφικές πλημμύρες στους οικονομικούς γίγαντες της Κίνας και της Γερμανίας δυσκόλεψαν ακόμη περισσότερο την κατάσταση στις γραμμές ανεφοδιασμού σε ένα διάστημα που η παγκόσμια αγορά δεν είχε καλά-καλά συνέλθει από το προηγούμενο κύμα της πανδημίας.
Οι πλημμύρες στην Κίνα έχουν διακόψει τις γραμμές μεταφοράς άνθρακα και λιγνίτη από τις περιοχές των ορυχείων στις μεγάλες βιομηχανικές μονάδες ηλεκτρικού ρεύματος, και μάλιστα εν μέσω της αυξημένης ζήτησης της καλοκαιρινής περιόδου.
Αντιστοίχως, στη Γερμανία οι οδικές μεταφορές σε όλες τις πληγείσες περιοχές έχουν διαταραχθεί σοβαρά και μάλιστα ο ρυθμός των καθυστερήσεων στη μεταφορά εμπορευμάτων έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 15% σε εβδομαδιαία βάση.
Κλείνουν οι μονάδες παραγωγής
Οι εξελίξεις αυτές, με φόντο και την αναζωπύρωση των κρουσμάτων, είναι φυσικό και επόμενο πως αργά ή γρήγορα προκαλούν διαταραχές στη λειτουργία των παραγωγικών μονάδων των πολυεθνικών ομίλων Για παράδειγμα, μόλις την περασμένη εβδομάδα η αυτοκινητοβιομηχανία Toyota Motor Corp. δήλωσε πως σταματά τη λειτουργία κάποιων από τις μονάδες της σε Ταϊλάνδη και Ιαπωνία ελλείψει πρώτων υλών και ανταλλακτικών.
Αναλόγως η Stellantis ανακοίνωσε πως σταματά προσωρινά τη λειτουργία ενός από τα εργοστάσια της στη Βρετανία, καθώς μεγάλος αριθμός εργαζομένων είτε νοσεί από κορωνοϊό είτε πρέπει να μπει υποχρεωτικά σε καραντίνα.
Θυμίζουμε δε, πως η παγκόσμια βιομηχανία βρισκόταν ήδη υπό ασφυκτική πίεση λόγω του σοβαρού ελλείμματος στον ανεφοδιασμό μικροτσίπ, με αποτέλεσμα αρκετές βιομηχανίες κυρίως βιομηχανίες αυτοκινήτου να έχουν προειδοποιήσει πως το πρόβλημα θα επηρεάσει τα επίπεδα παραγωγής και πωλήσεων τους.
Αναλυτές του κλάδου ήλπιζαν πως το πρόβλημα θα άρχιζε να εξομαλύνεται κατά το δεύτερο μισό του έτους, όμως τώρα όχι μόνο δεν αναμένεται να βελτιωθεί, αλλά θα επεκταθεί στο μεγαλύτερο μέρος της επόμενης χρονιάς. Πραγματικά, μόλις την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία ηλεκτρικών ειδών Electrolux εξέδωσε νέα προειδοποίηση για διαταραχή της παραγωγής της ελλείψει πρώτων υλών.
Οι αναλυτές ανησυχούν βάσιμα πως οι διαταραχές στην παραγωγή και τον ανεφοδιασμό της αγοράς κυρίως σε Ηνωμένες Πολιτείες και Κίνα θα μπορούσε ακόμη και να επιβραδύνει τους ρυθμούς ανάκαμψης τους ανατρέποντας τα αισιόδοξα σενάρια που είχαν καλλιεργηθεί λόγω των εμβολιαστικών προγραμμάτων για την ταχεία έξοδο των οικονομιών από την κρίση της πανδημίας.
Πραγματικά, μόλις προχθές τα στοιχεία της Federal Reserve Bank του Σικάγο έδειξαν πως η αμερικανική οικονομία «φρέναρε» απροσδόκητα τον Ιούνιο, σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, με τον δείκτη οικονομικής δραστηριότητας να υποχωρεί στις 0,09 μονάδες από τις 0,26 μονάδες που ήταν τον Μάιο, γεγονός που προκάλεσε ανησυχία στους επενδυτές. Πρόκειται σαφώς για μια αρνητική εξέλιξη που θα απασχολήσει τις επόμενες ημέρες και το συμβούλιο της Ομοσπονδιακής Τράπεζας.
Latest News
ING: Πόσο εκτεθειμένη είναι στο κακό σενάριο η παγκόσμια οικονομία
Το γεωπολιτικό ρίσκο, οι θαλάσσιες οδοί, οι ροές του πετρελαίου και το LNG
Το... ρωσικό αμάρτημα της UniCredit - Η ΕΚΤ απειλεί με κυρώσεις τον ιταλικό κολοσσό
Η ΕΚΤ ενισχύει την πίεση στις τράπεζες να διακόψουν τις ρωσικές συναλλαγές
Συναγερμός σε FED και ΕΚΤ - Τα νέα σενάρια για τα επιτόκια
Σε εγρήγορση βρίσκονται οι κεντρικές τράπεζες μετά το χτύπημα του Ισραήλ στο Ιράν
Ώρα διαδοχής - Ο Armani τα έβαλε με Gucci και Louis Vuitton
Εξαγορά, συγχώνευση ή IPO δείχνει το μέλλον για τον Armani - Πώς προετοιμάζεται ο οίκος για την επόμενη μέρα
Γιατί τα Στενά του Ορμούζ είναι κομβικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία
Το Ιράν χρησιμοποιεί την παρενόχληση πλοίων στον Κόλπο εδώ και δεκαετίες για να καταγράψει τη δυσαρέσκειά του για τις κυρώσεις εναντίον του ή ως μοχλό πίεσης σε διαμάχες.
Ανατροπή σκηνικού στη Μ. Ανατολή - Τι φέρνει το χτύπημα του Ισραήλ στο Ιράν
Τι προβλέπουν οι διεθνείς οίκοι αξιολόγησης για το μέλλον των πολεμικών συγκρούσεων στην Μ. Ανατολή και τις επιπτώσεις τους στη διεθνή οικονομία
Χτύπημα σε Ισραήλ από S&P - Γιατί του «έκοψε» βαθμίδα
Ο οίκος αξιολόγησης προβλέπει ότι το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης του Ισραήλ θα διευρυνθεί στο 8% του ΑΕΠ το 2024
Στον κάλαθο των αχρήστων το «σπάσιμο» της PwC - Το σχέδιο του νέου αφεντικού
Η φορολογία είναι ένα γιγάντιο brand και πιστεύω ακράδαντα ότι ποτέ δεν διασπάς μια επωνυμία που έχει ουσιαστική αξία, δηλώνει ο Paul Griggs
Μια «τέλεια καταιγίδα» για τη Γαλλία και τον Εμανουέλ Μακρόν
Ο Γάλλος πρόεδρος αντιμέτωπος με οικονομική λαίλαπα, μια επαπειλούμενη πρόταση μομφής, το φάσμα των πρόωρων βουλευτικών εκλογών και της πολιτικής «ομηρίας»
Το παιχνίδι των πωλήσεων - Βίοι αντίθετοι για Louis Vuitton-Dior και Gucci
Aν ο μεγαλύτερος όμιλος πολυτελείας στον κόσμο παλεύει να ανεβάσει τις πωλήσεις, τότε ο αγώνας θα είναι ακόμη πιο έντονος για το μεγαλύτερο μέρος της υπόλοιπης βιομηχανίας