Ο κλάδος των υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας (Logistics) θεωρείται κρίσιμος για την υποστήριξη ενός ισχυρού, ευέλικτου και αποτελεσματικού παραγωγικού μοντέλου. Xωρίς σύγχρονα επαρκή μεταφορικά δίκτυα και δίχως τη βιώσιμη ανάπτυξη των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας η ελληνική οικονομία δεν μπορεί να αναπτύσσεται και να ευημερεί.
Ποιες ήταν οι επιπτώσεις της πανδημίας στον κλάδο των υπηρεσιών της εφοδιαστικής αλυσίδας; Ποια είναι η κατάσταση στη χώρα μας σήμερα; Ποιες πρωτοβουλίες θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην καλύτερη ανάπτυξη του κλάδου;
H διαΝΕΟσις δημοσιεύει ένα νέο κείμενο πολιτικής του Μέλους του Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης Logistics Νικόλαου Ροδόπουλου, που περιέχει μερικές απαντήσεις.
Η κατάσταση στην Ελλάδα σήμερα
42η θέση στον Δείκτη Απόδοσης Δραστηριοτήτων Logistics (Logistics Performance Index – LPI) της Παγκόσμιας Τράπεζας το 2018.
79η θέση στο Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας που μετρά την ευκολία λειτουργίας των επιχειρήσεων σε 190 χώρες το 2020.
Σε ορισμένους επιμέρους δείκτες:
• 86η στην έκδοση οικοδομικών αδειών
• 156η στην καταγραφή της ιδιοκτησίας (registering property)
• 119η στην ευκολία λήψης πιστώσεων
• 146η στην εφαρμογή των συμβολαίων
Σε προηγμένες ευρωπαϊκές οικονομίες η εφοδιαστική αλυσίδα δημιουργεί σημαντική προστιθέμενη αξία και αύξηση των θέσεων εργασίας.
Στην Ολλανδία:
55 δισ. ευρώ ετήσια προστιθέμενη αξία
813.000 θέσεις εργασίας
Οι επιπτώσεις της πανδημίας στην εγχώρια εφοδιαστική αλυσίδα:
Το πλήγμα από την πανδημία στις ελληνικές εφοδιαστικές αλυσίδες υπήρξε βίαιο και σημαντικό.
Το 58% της βιομηχανίας τροφίμων και το 22% των προϊόντων μεταποίησης καταναλώνονται σε ετήσια βάση από τον τουριστικό κλάδο, που πλήγηκε σημαντικά από την πανδημία.
Όσον αφορά τις αστικές και εθνικές ροές, οι εμπλεκόμενοι κράτησαν με υπευθυνότητα και σοβαρότητα εξυπηρετώντας τη διακίνηση και διατηρώντας τα ράφια των καταναλωτικών αγαθών γεμάτα.
Η εικόνα μεταξύ επάρκειας και ελλείψεων υπήρξε θετική για το 2020 και όποια προβλήματα παρουσιάστηκαν πέρασαν ανώδυνα.
Θαλάσσιες μεταφορές
Σημειώθηκε σημαντική μείωση δρομολογίων από και προς την Κίνα, δημιουργώντας πτώση διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων μεγαλύτερη των 151 χιλ. TEU. Στην ακτοπλοΐα σημειώθηκαν απώλειες της τάξης των 300 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις.
Αεροπορικές μεταφορές
Όλες οι εταιρείες αεροπορικών μεταφορών (εκτός διεθνών couriers) σημείωσαν κάθετη πτώση της τάξης του 90% το 2020.
Οδικές μεταφορές
Για το 2020 ο μέσος σταθμικός όρος δείχνει μια πτώση της τάξης του 20%-25%, με εξαίρεση κλάδους όπως εταιρείες που διέθεταν στόλους οχημάτων ψυχόμενου ή ειδικού φορτίου.
Αποθήκευση και διανομή (Logistics)
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης κύκλου εργασιών σημείωσε μείωση 14,6% σε σύγκριση με το 2019.
Το 2021, για τις 3rd Party Logistics εταιρείες δείχνει μια στασιμότητα με σημαντικές όμως προοπτικές που αποτυπώνονται στην αύξηση των τιμών του real estate και την είσοδο επενδυτικών funds και ομίλων.
Tι πρέπει να γίνει;
Το κείμενο πολιτικής καταλήγει σε μια σειρά προτάσεων για την ενδυνάμωση της εγχώριας εφοδιαστικής αλυσίδας.
-Δημιουργία διοικητικού κυβερνητικού κόμβου
-Θεσμική οργάνωση της εφοδιαστικής αλυσίδας στη δημόσια διοίκηση
-Απλοποίηση και εκσυγχρονισμός διαδικασιών αδειoδότησης εταιρειών Logistics
-Χωροταξικός σχεδιασμός που να επιτρέπει την ανάπτυξη παραγωγικών εγκαταστάσεων
-Δημιουργία Επιχειρηματικών Πάρκων Εξυγίανσης
-Διευκόλυνση διαδικασιών διαχείρισης διερχόμενων φορτίων
-Προώθηση & εξωστρέφεια των ελληνικών Logistics
-Δημιουργία προώθησης ελληνικών Logistics
-Ψηφιοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας
-Προώθηση των green & city Logistics
-Εκπαίδευση, σύνδεση με την αγορά, έρευνα και τεχνολογία
-Δημιουργία Παρατηρητηρίου Logistics
Latest News
ΤτΕ: Πρωτογενές ταμειακό πλεόνασμα 2,42 δισ. το πρώτο τρίμηνο
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Τέταρτο αίτημα στην Κομισιόν για το Ταμείο Ανάκαμψης - Αφορά 2,3 δισ. ευρώ
Το συγκεκριμένο αίτημα υποβλήθηκε αφού επιτεύχθηκε νωρίτερα από το προβλεπόμενο, o στόχος της συμβασιοποίησης δανείων, ύψους 4,52 δισ. ευρώ, του ΤΑΑ
«Τσίμπησε» στο 3,4% ο πληθωρισμός τον Μάρτιο - Πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο
Ο πληθωρισμός σε επίπεδο ευρωζώνης ήταν 2,4% σχεδόν τρεις φορές πιο κάτω σε σχέση με έναν χρόνο πριν
Η χρυσή λίρα λάμπει σαν τα διαμάντια - Πού έφτασε η τιμή της
Για μία ακόμα φορά ο χρυσός φαίνεται να αποδεικνύει τον ρόλο του ως ασφαλές επενδυτικό καταφύγιο
Απαισιόδοξοι οι Έλληνες για την εξέλιξη του βιοτικού τους επιπέδου
Η καταπολέμηση της φτώχειας και η υποστήριξη της δημόσιας υγείας τα σημαντικότερα θέματα για τους Ευρωπαίους
Στο 2% «ψαλιδίζει» την ανάπτυξη το ΔΝΤ - Πού θα φτάσει η ακρίβεια [πίνακας]
Τι προβλέπουν για την ελληνική οικονομία οι εαρινές προβλέψεις του ΔΝΤ
Χωρίς όρια η σύγκρουση για τα ύψη των κτιρίων – Η νέα προσφυγή στο ΣτΕ
Στο ΣτΕ για κάθε οικοδομική άδεια που κάνει χρήση των «μπόνους» δόμησης θα προσφεύγει ο δήμαρχος «3Β», όπως ήδη κάνει ο δήμαρχος Αλίμου
Τα «χρυσά ατού» της ελληνικής Golden Visa - Πού πλεονεκτεί έναντι των ξένων
Οι πρωταγωνιστές της Golden Visa και η εκτίναξη του αριθμού συναλλαγών
Χαλιά και φιστίκια από το Ιράν – Οι εμπορικές σχέσεις με την Ελλάδα εν μέσω κρίσης
Οι εμπορικές συναλλαγές της χώρας με Ισραήλ και Ιράν, με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Εξωτερικών
Ρολφ Στράουχ: «Πρέπει να επιταχυνθεί η εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης»
Ο επικεφαλής οικονομολόγος του ESM μιλάει για τις τρεις μεγάλες μελλοντικές προκλήσεις, την πρόοδο της Ελλάδας, τα ανησυχητικά σημάδια και την ανάγκη προώθησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων