«Επενδύστε στον σιδηρόδρομο». Αυτό ήταν το μήνυμα της χθεσινής ατμοσφαιρικής βραδιάς στον σταθμό του Ρουφ, που υποδέχθηκε το Connecting Europe Express. Η ανάγκη διασύνδεση της χώρας μας με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών μονοπώλησε τις συζητήσεις, ενώ για πρώτη φορά η σιδηροδρομική Εγνατία, που θα ενώνει σε ράγες την Αλεξανδρούπολη με την Ηγουμενίτσα, μπήκε στην ατζέντα με τις ευχές της Κομισιόν.
Ουσιαστικά, έρχεται στο προσκήνιο ένα σημαντικό πρότζεκτ που θα συνδέσει τη χώρα μας με τον διευρωπαϊκό διάδρομο Orien/East Med, όμως η δυσκολία χρηματοδότησης, το είχε μέχρι σήμερα αφήσει στο περιθώριο. Ειδικότερα δε το κομμάτι της λεγόμενης δυτικής σιδηροδρομικής Εγνατίας, θεωρείτο μάλλον ανέφικτο.
«Θα θέλαμε να δούμε την υλοποίηση συνδέσεων και πέρα από τον βασικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης και τη σύνδεση της Αθήνας με την Πάτρα. Θέλουμε να δούμε να υλοποιείται η σύνδεση με την Αλεξανδρούπολη και τα 6 βασικά λιμάνια της χώρας, καθώς και μέχρι την Ηγουμενίτσα. Επίσης, ενδιαφερόμαστε ο σιδηρόδρομος να περάσει τα σύνορα προς τη Βουλγαρία και την Κεντρική Ευρώπη. Έχουμε πολλά βήματα να κάνουμε και απαιτείται μακροχρόνια δέσμευση και αφοσίωση» είπε στο πλαίσιο της χθεσινής βραδιάς ο εκπρόσωπος της DG Move.
Πρόσω ολοταχώς για μελέτες
Ενόσω η σύνδεση της Ελλάδας με τους βασικούς λιμένες της Βουλγαρίας – γνωστή και ως παράκαμψη Βοσπόρου- έχει κάνει ορισμένα βήματα προόδου, αν και χρειάζονται πολλά ακόμη, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο ΟΣΕ βάζουν μπρος τις μηχανές για να φτάσει μεσοπρόθεσμα το τρένο και στην Ηγουμενίτσα.
Οι πρώτες μελέτες, σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται να ξεκινήσουν για τη γραμμή Καλαμπάκα-Κοζάνη, με χρηματοδότηση από το CEF II. Το έργο, προϋπολογισμού που εκτιμάται στα 750 εκατ. ευρώ, αποτελεί μέρος της νέας γραμμής που θα ενώνει την Καλαμπάκα με τη Σιάτιστα, την Κοζάνη, την Καστοριά για να τερματίσει στην Κρυσταλλοπηγή.
Επίσης, ο ΟΣΕ ξεκινά μελέτες για τη νέα γραμμή Καλαμπάκα-Ιωάννινα-Ηγουμενίτσα. H γραμμή θα φέρει για πρώτη φορά το τρένο στην Ήπειρο. Για τις μελέτες υπάρχει εγκεκριμένη χρηματοδότηση 20 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα δε με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί από τον ΟΣΕ, ως τα τέλη του 2022 θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί των μελετών. Η ολοκλήρωση τους εκτιμάται στο πρώτο τρίμηνο του 2025.
Νέα έργα με το «κλειδί στο χέρι»
Οι μελέτες είναι το ουσιαστικό βήμα ωρίμανσης των έργων που θα διαδεχθούν το μεγάλο σιδηροδρομικό πακέτο της δεκαετίας, ύψους 3,3 δισ. ευρώ. «Προχωράμε στη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα 6 μεγάλα μας λιμάνια: Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λαύριο, Ραφήνα, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη. Για πρώτη φορά, βρίσκουμε τον τρόπο να δημοπρατήσουμε σιδηροδρομικά έργα πακέτο, ή αλλιώς «turn-key» χωρίς κατατμήσεις, που οδηγούν σε καθυστερήσεις και σε υπερβάσεις προϋπολογισμών» τόνισε κατά τον χαιρετισμό του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.
Σιδηρόδρομος: Πρωταγωνιστής των μεταφορών
Όπως είπε χαρακτηριστικά, ο κ. Σπύρος Πατέρας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ΟΣΕ, στην εκδήλωση για την άφιξη του Connecting Europe Express στην Αθήνα, οι προϋποθέσεις για να γίνει ο σιδηρόδρομος πρωταγωνιστής των επιβατικών και εμπορικών μεταφορών στη χώρα, όπως συμβαίνει σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη είναι οι εξής:
1. Αναβάθμιση και βελτιστοποίηση των σιδηροδρομικών υποδομών για να αυξηθούν η ταχύτητα των μεταφορών και η αξιοπιστία του δικτύου.
2. Αναβίωση και ανανέωση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού που θα καταστήσει τις διαδρομές πιο άνετες για τους επιβάτες και τους εργαζόμενους.
3. Ανάπτυξη ψηφιακών δομών που θα εκσυγχρονίσουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο και
4. Στρατηγικός σχεδιασμός που πρέπει να περιλάβει τη διασύνδεση όλων των πόλων ανάπτυξης της χώρας, δηλαδή λιμανιών, αεροδρομίων, εφοδιαστικής αλυσίδας και διευρωπαϊκών συνδέσεων.
«Για να επιτύχουμε τα παραπάνω χρειαζόμαστε σωστή αξιοποίηση των ανθρώπινων και των οικονομικών πόρων και προστασία της σιδηροδρομικής υποδομής και περιουσίας» τόνισε.
Το ταξίδι του Connecting Europe Express
Το Connecting Europe Express είναι ένα ξεχωριστό τρένο. Στην πραγματικότητα, είναι τρεις διαφορετικές αμαξοστοιχίες, η ιβηρική, η κλασική και η βαλτική. Κι αυτό λόγω του διαφορετικού πλάτους των σιδηροδρομικών γραμμών στην Ευρώπη, γεγονός που στερεί από τη Γηραιά Ήπειρο την πολυπόθητη διαλειτουργικότητα. Οι τρεις αμαξοστοιχίες συναντιούνται, κατά τη διάρκεια της εμβληματικής διαδρομής που διαγράφει εφέτος το Connecting Europe Express από τη μια άκρη της Ευρώπης στην άλλη.
Τα βαγόνια του παρέχονται από διάφορες ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρείες. Ένα από αυτά, που παρέχεται από την ουγγρική MAV, φιλοξενεί κινητή έκθεση που διοργανώνουν ο Ευρωπαϊκός Εκτελεστικός Οργανισμός για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA) και η κοινή επιχείρηση Shift2Rail. Θα προβάλει τις πολυάριθμες υφιστάμενες τεχνολογίες και καινοτομίες που βελτιώνουν τη σιδηροδρομική εμπειρία και θα δείξει τον τρόπο με τον οποίο η Ε.Ε. στηρίζει έργα υποδομής.
Την κλασική αμαξοστοιχία συμπληρώνουν ένα βαγόνι διαλέξεων, το οποίο παρέχει η SNCF από τη Γαλλία, δύο κλασικά βαγόνια επιβατών της DB από τη Γερμανία και της SBB από την Ελβετία, ένα βαγόνι-εστιατόριο της ιταλικής FS και μια κλινάμαξα της αυστριακής ÖBB. Η ιβηρική αμαξοστοιχία που ταξιδεύει μεταξύ Πορτογαλίας και Ισπανίας παρασχέθηκε από την ισπανική εταιρεία Renfe, ενώ η λιθουανική LTG εκμεταλλεύεται τη βαλτική αμαξοστοιχία.
Το τρένο δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων 2021, και ξεκίνησε το ταξίδι του από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λισαβόνας στις 2 Σεπτεμβρίου. Εχθές, Τρίτη, 14 Σεπτεμβρίου 2021, έφτασε στην Αθήνα μέσω Βόρειας Μακεδονίας, με ενδιάμεσες στάσεις σε Ειδομένη και Θεσσαλονίκη. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και η σιδηροδρομική οικογένεια το υποδέχθηκαν με μια ατμοσφαιρική εκδήλωση στον σταθμό του Ρουφ.
Συνολικά, η διαδρομή του θα διαρκέσει 5 εβδομάδες και θα ολοκληρωθεί στο Παρίσι στις 7 Οκτωβρίου 2021. Εντωμεταξύ θα έχει περάσει από 40 πόλεις 26 κρατών. Σήμερα, αναχωρεί προς Βουλγαρία και πάλι μέσω Θεσσαλονίκης.
Latest News
Η πλειοψηφία των startups δεν μακροημερεύει - Η ωμή αλήθεια είναι ότι κανείς δεν νοιάζεται
Γιατί αποτυγχάνουν τόσες πολλές startups; Φυσικά, δεν υπάρχει μόνο ένας λόγος
Cenergy Holdings: Η Σωληνουργεία Κορίνθου αναλαμβάνει σημαντικά έργα στη Βόρεια Θάλασσα.
Τα έργα, Bestla στη Νορβηγία και Bittern στο Ηνωμένο Βασίλειο, εδραιώνουν περαιτέρω την ισχυρή γεωγραφική παρουσία της εταιρείας
Ο Πύργος Πειραιά λαμβάνει πιστοποίηση LEED Platinum - Ο πρώτος πράσινος ουρανοξύστης στην Ελλάδα
Ο Πύργος Πειραιά υπερβαίνει κατά τρεις βαθμίδες τις ενεργειακές απαιτήσεις της ελληνικής νομοθεσίας για υφιστάμενα κτήρια και κατατάσσεται στην κατηγορία A+, σύμφωνα με το πρότυπο ΚΕΝΑΚ
Συνάντηση της προέδρου του ΣΒΕ με τον Επιτρόπο Απόστολο Τζιτζικώστα
Συζητήθηκε η ανάγκη εκσυγχρονισμού των μεταφορικών υποδομών στην Ελλάδα, με την πρόεδρο του ΣΒΕ να επισημαίνει ειδικά την υστέρηση στην περιφέρεια
Νέος ρόλος για την Unilever Ελλάδος: Αναλαμβάνει την ευθύνη 14 αγορών
Τη θέση Γενικού Διευθυντή στο νέο Business Unit, με ευθύνη για 14 αγορές, θα αναλάβει ο Γιώργος Τζαβάρας
Χατζηδάκης: Μειώνονται οι τραπεζικές προμήθειες - Πότε θα γίνουν οι ανακοινώσεις
Από το 2025 οι τραπεζικές προμήθειες θα είναι αρκετά χαμηλότερες, με τις παρεμβάσεις που δρομολογεί κυβέρνηση, λέει ο Χατζηδάκης
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Κρίστιαν Χατζημηνάς (ΕΕΝΕ): Επιτακτική ανάγκη η χώρα να εκμεταλλευθεί τα εύρωστα δημοσιοοικονομικά της
Θα πρέπει να εκμεταλλευθεί και τους ευρωπαϊκούς πόρους, δήλωσε ο Κρίστιαν Χατζημηνάς, πρόεδρος της ΕΕΝΕ
Placement στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Σε διεθνείς επενδυτές και Περιστέρη το 2,53%
Το Latsco Family Office διέθεσε μετοχές σε διεθνείς επενδυτές, στον Γιώργο Περιστέρη και άλλα στελέχη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή
Τιμή στόχο στα 27 ευρώ ανά μετοχή για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την Παντελάκης Χρηματιστηριακή
Περιθώριο ανόδου 50% βλέπει για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η Παντελάκης Χρηματιστηριακή, συστήνει Overweight - Επανεκκίνηση κάλυψης