Κατά 4,7 ποσοστιαίες μονάδες, σε 85,1%, αυξήθηκε η πρόσβαση των ελληνικών νοικοκυριών στο διαδίκτυο από το σπίτι το 2021 έναντι του 2020, ενώ κατά 65,5% αυξήθηκε το ποσοστό αυτό μέσα σε μια δεκαετία, από το 2011, όταν μόλις τα μισά νοικοκυριά ή ποσοστό 50,2% φαινόταν να έχει αντίστοιχη πρόσβαση.

Δείτε ολόκληρη την έρευνα

Αυτό προκύπτει από την ετήσια έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ για την χρήση τεχνολογιών πληροφόρησης και επικοινωνίας από νοικοκυριά και άτομα, τη χρήση ηλεκτρονικού εμπορίου, το απόρρητο και την προστασία της ιδιωτικής ζωής και των προσωπικών δεδομένων, για το 2021. Στο πλαίσιο της έρευνας, ελήφθησαν απαντήσεις από 4.731 ιδιωτικά νοικοκυριά και ισάριθμα μέλη αυτών, σε ολόκληρη την Ελλάδα, με προϋπόθεση την ύπαρξη ενός, τουλάχιστον, μέλους ηλικίας 16 – 74 ετών σε κάθε νοικοκυριό.

Επίσης, ευρυζωνική σύνδεση χρησιμοποιεί το 85,0% του συνόλου των νοικοκυριών της χώρας με ένα, τουλάχιστον, μέλος ηλικίας 16 – 74 ετών, παρουσιάζοντας, σε σύγκριση με το 2020 (80,0%), αύξηση 6,3%. Το αντίστοιχο ποσοστό επί των νοικοκυριών που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο από την κατοικία ανέρχεται στο 99,9%.

Διαβάστε επίσης: Ευρωβαρόμετρο – Κυρίαρχο το διαδίκτυο στην καθημερινότητα για 8 στους 10 Ευρωπαίους

Χρήση διαδικτύου

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας 8 στους 10 (78,5%) ηλικίας 16 – 74 ετών έκαναν χρήση διαδικτύου κατά το Α’ τρίμηνο του 2021. Καταγράφηκε αύξηση 0,5% σε σύγκριση με το 2020.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, χρήση του διαδικτύου σε τακτική βάση, δηλαδή, τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, πραγματοποιείται από το 98,2% όσων χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το Α’ τρίμηνο του 2021. Περισσότερες από δύο φορές, στη διάρκεια της ημέρας, χρησιμοποίησε το διαδίκτυο το 91,1% των καθημερινών χρηστών.

Λόγοι χρήσης του διαδικτύου

Αναφορικά με τους λόγους χρήσης του διαδικτύου, κυριότερη δραστηριότητα είναι η online ανάγνωση ειδήσεων από ιστοσελίδες, εφημερίδες, περιοδικά, και αφορά τους 9 στους 10 (90,4%) ηλικίας 16-74 ετών, που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το Α΄ τρίμηνο του 2021. Ακολουθεί η αναζήτηση πληροφοριών για προϊόντα και υπηρεσίες και η πραγματοποίηση κλήσεων ή βιντεοκλήσεων. Τη δυναμικότερη αύξηση σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο του 2020 παρουσιάζει η χρήση διαδικτύου για πραγματοποίηση τραπεζικών συναλλαγών. Ανήλθε σε 54% έναντι 46,8% το α’ τρίμηνο του 2020.

Ανάλογες αυξήσεις καταγράφηκαν, σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο 2020, και λόγω των υγειονομικών συνθηκών, σε δραστηριότητες όπως η πραγματοποίηση τηλεφωνικών κλήσεων και βιντεοκλήσεων με εφαρμογές όπως Skype, Messenger, Viber, κ.ά. (+15,1%) και η αναζήτηση πληροφοριών υγείας (+12,0%).

Με την έρευνα συλλέχθηκαν πληροφορίες αναφορικά με την πραγματοποίηση, μέσω διαδικτύου, δραστηριοτήτων εκμάθησης για εκπαιδευτικούς, επαγγελματικούς ή προσωπικούς λόγους. Αύξηση καταγράφεται το πρώτο τρίμηνο του 2021 για τις δραστηριότητες εκμάθησης. Συγκεκριμένα, αύξηση 81,3% στους χρήστες του διαδικτύου που παρακολούθησαν online σεμινάριο ή μάθημα και 104,1% σε όσους χρησιμοποίησαν online εκπαιδευτικό υλικό (οπτικοακουστικό υλικό, software, ηλεκτρονικά εγχειρίδια, εφαρμογές) πέραν του υλικού που αφορούσε στο online
πρόγραμμα που παρακολούθησαν. Επισημαίνεται ότι οι μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές αποτελούν το 7,8% του πληθυσμού αναφοράς της έρευνας (πληθυσμός ηλικίας 16-74 ετών).

Για πρώτη φορά, στην έρευνα συμπεριλήφθηκαν ερωτήματα, που συσχετίζονται και με τις ψηφιακές δεξιότητες, αναφορικά με πληροφορίες ή περιεχόμενο ειδησεογραφικών ιστοσελίδων ή μέσων κοινωνικής δικτύωσης και με τις ενέργειες που γίνονται για την εξακρίβωση της αλήθειας ή μη των πληροφοριών αυτών.

  •  1 στους 2 (48,6%) ηλικίας 16 – 74 ετών που έκαναν χρήση διαδικτύου κατά το Α’ τρίμηνο του 2021, είδαν στο διαδίκτυο, σε ειδησεογραφικές ιστοσελίδες ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, κ.ά.) πληροφορίες ή περιεχόμενο (βίντεο, φωτογραφίες) που θεώρησαν αναληθή ή αμφισβητήσιμα.
  • 6 στους 10 (60,7%) από αυτούς που είδαν τις πληροφορίες / περιεχόμενο έλεγξαν την αλήθεια αυτών.

Συγκεκριμένα: Τo 79,9% έλεγξε τις πηγές των πληροφοριών ή βρήκε άλλες πληροφορίες στο διαδίκτυο (σε άλλα sites, στη Wikipedia ή αλλού), τo 60,0% συζήτησε με άλλους, εκτός διαδικτύου, για τις αμφισβητούμενες πληροφορίες /περιεχόμενο ή έψαξαν σε άλλες πηγές εκτός διαδικτύου, το 25,8% ακολούθησε ή συμμετείχε σε συζητήσεις στο διαδίκτυο που είχαν ως θέμα τις εν λόγω
πληροφορίες / περιεχόμενο.

• 4 στους 10 (39,3%) που είδαν τις πληροφορίες / περιεχόμενο και δεν έλεγξαν την αλήθεια αυτών, δεν το έκαναν, κυρίως, γιατί γνώριζαν ότι οι πληροφορίες, το περιεχόμενο ή η πηγή δεν ήταν αξιόπιστα (72,0%) ή γιατί δεν είχαν τις γνώσεις ή τις δεξιότητες για να ελέγξουν (13,7%).

Ηλεκτρονική διακυβέρνηση

  • 1 στους 2 (55,0%) ηλικίας 16 – 74 ετών έκανε χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, τη χρονική περίοδο Απριλίου 2020 – Μαρτίου 2021, για προσωπικούς λόγους

Ειδικότερα:

• Αύξηση 38,5% καταγράφηκε στο ποσοστό του πληθυσμού ηλικίας 16 – 74 ετών που προμηθεύτηκε /εκτύπωσε αιτήσεις, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά, κ.λπ. έγγραφα, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.

• Αύξηση 36,6% καταγράφηκε στο ποσοστό του πληθυσμού ηλικίας 16 – 74 ετών που υπέβαλε online συμπληρωμένα έντυπα/φόρμες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα που εμπίπτουν σε αυτή την
κατηγορία συναλλαγών με δημόσιες υπηρεσίες και αρχές, είναι η υποβολή της φορολογικής δήλωσης, αλλά και η υποβολή αίτησης για εμβολιασμό, για άυλη συνταγογράφηση, κ.ά.

Ηλεκτρονικό εμπόριο

Έξι στους 10 (58,3%) ηλικίας 16 – 74 ετών, που έχουν οποτεδήποτε χρησιμοποιήσει, έστω και μία φορά, το διαδίκτυο, πραγματοποίησαν, κατά το Α΄ τρίμηνο του 2021, κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών μέσω του διαδικτύου, για προσωπική χρήση.

Σε σύγκριση με το Α΄ τρίμηνο του 2020, το ποσοστό των χρηστών του διαδικτύου που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές παρουσίασε αύξηση 22,0%.

Το 91,5% των καταναλωτών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές επέλεξε να κάνει ηλεκτρονικές αγορές από εγχώριες επιχειρήσεις, ποσοστό που καταγράφει μείωση 1,7% σε σύγκριση με το 2020 (93,1%), ενώ αύξηση 20,5% και 14,4% καταγράφεται στους καταναλωτές που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές από πωλητές άλλων χωρών της ΕΕ (2020: 21,0%, 2021: 25,3%) και από πωλητές χωρών εκτός ΕΕ (2020: 13,9%, 2021: 15,9%), αντίστοιχα.

Προστασία προσωπικών δεδομένων

Αύξηση, σε σύγκριση με το 2020, καταγράφεται για όλες τις ενέργειες σε σχέση με την προστασίθα των προσωπικών δεδομένων, πλην της ανάγνωσης της πολιτικής για την προστασία των προσωπικών δεδομένων πριν αυτά παρασχεθούν (μείωση 14,0%). Μεγαλύτερη αύξηση (35,5%) καταγράφεται στην άρνηση χρήσης των προσωπικών δεδομένων για διαφημιστικούς λόγους. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το γεγονός ότι οι online δραστηριότητες στο διαδίκτυο καταγράφονται και χρησιμοποιούνται για την αποστολή διαφημίσεων,
απασχολεί 7 στους 10 (67,8%).

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τεχνολογία