Το πρώτο εξάμηνο του 2020 χαρακτηρίστηκε από τα λοκντάουν και τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Με το ξεκίνημα των εμβολιαστικών εκστρατειών η παγκόσμια οικονομία άρχισε να επιστρέφει δυναμικά σε γνώριμους ρυθμούς. Όμως η προσφορά δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση μιας και οι μεγάλες καθυστερήσεις στη ναυσιπλοΐα διατάραξαν τη λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων.
Επειδή πολλοί καταναλωτές σε παγκόσμιο επίπεδο δεν ταξίδευαν πλέον και δεν έβγαιναν έξω, στράφηκαν στην αγορά ηλεκτρονικών ειδών προκαλώντας ευχάριστη έκπληξη στη βιομηχανία. Η εντυπωσιακή αυτή ζήτηση κατέρρευσε ωστόσο όταν άρχισαν να κλείνουν νευραλγικά για το εξαγωγικό εμπόριο λιμάνια στην Κίνα και τη νοτιοδυτική Ασία γενικότερα. Παντού στον κόσμο οι καταναλωτές δυσκολεύονταν να βρουν από ποδήλατα μέχρι αυτοκίνητα, από κινητά μέχρι μικροτσίπ υπολογιστών.
Οι ελλείψεις σε μικροτσίπ γονάτισαν την αυτοκινητοβιομηχανία
Ο συνωστισμός πλοίων κοντέινερ σε αμερικανικά και ευρωπαϊκά λιμάνια είχε ως αποτέλεσμα τον Νοέμβριο να παραμένουν καθηλωμένα περίπου 400 με 500 πλοία μέχρι να ξεφορτώσουν. Οι ελλείψεις σε κοντέινερ εκτόξευσαν το κόστος τους, το οποίο σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά τετραπλασιάστηκε, σύμφωνα με την εταιρία ερευνών αγοράς Drewry Shipping.
Μεγάλο ήταν το πλήγμα στις αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω της έλλειψης ημιαγωγών, οι οποίοι αποτελούν καθοριστικό εξάρτημα σύγχρονων οχημάτων είτε πρόκειται για οθόνες αφής, είτε για συστήματα πλοήγησης. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάστηκαν να αναστείλουν μάλιστα την παραγωγική διαδικασία. Οι ελλείψεις σε μικροτσίπ δεν οφείλονται μόνο στις καθυστερήσεις στις μεταφορές. Η υψηλή ζήτηση για ηλεκτρονικά είδη, όπως λάπτοπ, κινητά και παιχνιδομηχανές στέρησε την αυτοκινητοβιομηχανία από τον απαραίτητο αριθμό ημιαγωγών.
Η παραγωγή αυτοκινήτων στην ευρωζώνη μειώθηκε κατά 25% και πλέον το πρώτο εννεάμηνο του 2021 – στη Γερμανία μάλιστα κατά 30% – σε σχέση με το 2019. Ως αποτέλεσμα οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων περιορίστηκαν μεταξύ Απριλίου-Σεπτεμβρίου κατά 20%, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ.
Θα χρειαστεί χρόνος για να αποκατασταθούν οι εφοδιαστικές αλυσίδες
Τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες είχαν πολύ μεγαλύτερη διάρκεια από ότι προέβλεψαν οι ειδικοί. Είναι σχεδόν αδύνατο αυτή η στενωπός να ξεπεραστεί σχετικά σύντομα, μιας και για να αποκατασταθούν οι μεταφορές με πλοία χρειάζεται χρόνος. Πόσο μάλλον αν το ζητούμενο είναι να ενισχυθούν οι αντοχές των εφοδιαστικών αλυσίδων μεταφέροντας την παραγωγή και τους προμηθευτές πιο κοντά στις αγορές προορισμού των προϊόντων.
«Πότε θα λυθούν τα προβλήματα των εφοδιαστικών αλυσίδες δεν μπορεί να προβλεφθεί», σημειώνει σε ανακοίνωση της εταιρίας οικονομικών αναλύσεων και προβλέψεων Oxford Economics ο Άνχελ Ταλαβέρα: «Εκτιμούμε ότι βελτιώσεις στον τομέα της παγκόσμιας υγείας, η αύξηση της παραγωγής και η παγκόσμια μετάβαση από προϊόντα στην παροχή υπηρεσιών θα περιορίσει τις πιέσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες το 2022». Όλα αυτά βέβαια υπό την προϋπόθεση ότι η νέα μετάλλαξη Όμικρον δεν θα χειροτερεύσει την κατάσταση στο μέτωπο της πανδημίας.
Πηγή: Deutsche Welle
Latest News
Μπορούν τα μακροπρόθεσμα δάνεια να βοηθήσουν στην επίλυση της στεγαστικής κρίσης;
Τα στεγαστικά δάνεια με επιτόκια σταθερά για μια δεκαετία ή περισσότερο θα μπορούσαν να δώσουν σε περισσότερους Βρετανούς σπίτι
Λάθος παραγγελία; Τώρα το λιανεμπόριο έχει τη λύση στο πρόβλημα των επιστροφών
Οι έμποροι λιανικής πώλησης στο διαδίκτυο τηρούν σιγή ιχθύος σχετικά με τη στρατηγική «επιστροφές χωρίς επιστροφή» - Ποιες εταιρείες την εφαρμόζουν και γιατί
Προς μετωπική Ευρώπη με Κίνα; Ανεβαίνει κι άλλο το «θερμόμετρο»
Οι δημόσιοι διαγωνισμοί για ιατροτεχνολογικά μηχανήματα στη χώρα αξίας 135 δισ. ευρώ μπαίνουν τώρα στο στόχαστρο της ΕΕ
Kέρδη 12 δισ. δολάρια για τη Meta στο πρώτο τρίμηνο
Ζούκερμπεργκ: Θα χρειαστούν χρόνια για να βγάλουμε λεφτά από τη γεννητική τεχνητή νοημοσύνη
Επενδύει στην παραγωγή προηγμένων τσιπ μνήμης η Κίνα
Επικεφαλής των κινεζικών εταιρείων που στοχεύουν να κατασκευάσουν προηγμένα τσιπ μνήμης μέχρι το 2026, θα είναι η Huawei
Νέο «χτύπημα» στα εμπορικά ακίνητα της Ευρώπης – Βουτιά 26% στις συναλλαγές
Λιγότερα κτίρια γραφείων άλλαξαν χέρια από ό,τι σε οποιοδήποτε τρίμηνο έχει καταγραφεί μέχρι τώρα
Σύσταση Capital Economics: Δεν χρειάζεται πανικός- H ΕΚΤ θα μειώσει τα επιτόκια τον Ιούνιο
Θεωρεί κάτι περισσότερο από πιθανό η ΕΚΤ να κινηθεί αντίθετα από την FED
Αναθεωρεί τις προοπτικές της Boeing σε «αρνητικές» η S&P
Η Boeing παρέδωσε 67 αεροσκάφη «737» το τρίμηνο έως τον Μάρτιο, σημειώνοντας πτώση 41% σε σύγκριση με πέρυσι
Φρέναρε σε χαμηλό διετίας η ανάπτυξη στις ΗΠΑ - «Τσίμπησε» πάλι ο πληθωρισμός
Δυσκολεύει ακόμα περισσότερο το έργο της Fed
Διχάζει τη Βενετία το χαράτσι στους τουρίστες - Ποιοι αντιδρούν και γιατί
Εργαζόμενοι του δήμου ελέγχουν τα εισιτήρια των επισκεπτών μπροστά από τον σιδηροδρομικό σταθμό Santa Lucia