Τη μετάθεση της επιβολής εισφοράς προστασίας του περιβάλλοντος στα πλαστικά μιας χρήσης κατά ένα έτος, ώστε να υπάρξει επαρκής χρόνος προσαρμογής, ζητούν οι οργανωμένες αλυσίδες εστίασης.
«Παρά τις καλές προθέσεις της για την προστασία του περιβάλλοντος, η κυβέρνηση υποπίπτει σε ένα λάθος που απειλεί να δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα σε επιχειρήσεις και καταναλωτές, σε μία περίοδο που τα προβλήματα… περισσεύουν για όλους», αναφέρει η Ελληνική Ένωση Επιχειρήσεων Οργανωμένης Εστίασης (ΕΠ.Ο.ΕΣ.).
Συγκεκριμένα, η ΕΠ.Ο.ΕΣ. σημειώνει πως οι πολιτικές για το περιβάλλον και ειδικά για τον περιορισμό της χρήσης των πλαστικών δεν είναι κάτι νέο για τον κλάδο της εστίασης. Ιδιαίτερα οι οργανωμένες αλυσίδες εστίασης υλοποιούν τέτοιες πολιτικές εδώ και χρόνια, πολύ πριν καταστούν υποχρέωση από τον νόμο. Υπό αυτή την έννοια, οι πρόσφατες πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για τα συγκεκριμένα θέματα, στο πλαίσιο ενσωμάτωσης σχετικών Κοινοτικών Οδηγιών, κρούουν ανοιχτές θύρες στον κλάδο. Ωστόσο, όπως σε όλες τις περιπτώσεις εφαρμογής πολιτικών δια της επιβολής συγκεκριμένων μέτρων, έτσι και στην περίπτωση της επιβολής εισφοράς προστασίας του περιβάλλοντος για τα πλαστικά προϊόντα το timing είναι κομβικής σημασίας για να επιτύχει το μέτρο τον πραγματικό στόχο του:
(α) Την ώρα που το σφοδρό κύμα ανατιμήσεων συμπαρασύρει τις τιμές σχεδόν σε όλα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες, μειώνοντας την ήδη τραυματισμένη από την κρίση της πανδημίας αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, από την 1η Ιανουαρίου 2022 θα δούμε επιπλέον επιβάρυνση σε μία σειρά προϊόντων που διατίθενται σε πλαστικές συσκευασίες, με πρώτο τον καφέ, που θα πωλείται ακριβότερος κατά 10 λεπτά για delivery και take away, καθώς θα χρεώνονται τόσο το ποτήρι όσο και το καπάκι, ως δύο διακριτά προϊόντα.
(β) Την ίδια ώρα, με το κόστος των πρώτων υλών, των υλικών συσκευασίας και των μεταφορικών να έχει αυξηθεί δραματικά και το κόστος της ενέργειας να καλπάζει κυριολεκτικά, οι επιχειρήσεις καλούνται να διαθέτουν, επίσης από την 1η Ιανουαρίου 2022, εναλλακτικές συσκευασίες πολλαπλών χρήσεων προς πώληση στους καταναλωτές, ώστε να αντικαθιστούν τις αντίστοιχες πλαστικές συσκευασίες. Κάτι που ειδικά οι οργανωμένες αλυσίδες εστίασης ενθάρρυναν εδώ και καιρό, αλλά που το τελευταίο διάστημα, λόγω ελλείψεων υλικών και προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα δεν υπάρχουν σε επάρκεια και σίγουρα όχι στις ποσότητες που προβλέπει ο νόμος για τα χιλιάδες σημεία πώλησης του κλάδου σε όλη την Ελλάδα.
(γ) Για τις περιπτώσεις διανομής (delivery) προϊόντων που υπόκεινται στην εισφορά (π.χ. καφέ) από τρίτους παρόχους τέτοιων υπηρεσιών (π.χ. e-food, wolt, box κλπ) δεν υπάρχει πρόβλεψη εξαίρεσης του ποσού/ποσοστού της εισφοράς από την προμήθεια που χρεώνει ο πάροχος, με αποτέλεσμα να είναι αναπόφευκτη η παρακράτηση του αντίστοιχου ποσοστού στο πλαίσιο της προμήθειας. Πρακτικά, δηλαδή, ένα ανταποδοτικό τέλος για το περιβάλλον τείνει να καταστεί πηγή πρόσθετου εσόδου για κάποιους, ακυρώνοντας στην πράξη τους σκοπούς του μέτρου.
«Για τους παραπάνω λόγους οι εκπρόσωποι της οργανωμένης εστίασης έχουμε εδώ και καιρό ζητήσει όχι τη ματαίωση των εν λόγω μέτρων, αλλά την μετάθεση της έναρξης τους κατά ένα έτος, ώστε να υπάρξει επαρκής χρόνος προσαρμογής μέσα στην πρωτοφανή και απρόβλεπτη συγκυρία που όλοι βιώνουμε, ακριβώς όπως έκαναν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με πρώτη την Ιταλία. Δυστυχώς η κυβέρνηση, παρά τις αρχικές δηλώσεις κατανόησης της ανησυχίας μας, επέλεξε να προχωρήσει στον αρχικό σχεδιασμό της, χωρίς να λάβει υπόψη τις αντικειμενικές δυσκολίες που έχουμε μπροστά μας», καταλήγει η ανακοίνωση.
Latest News
Τι φοβούνται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Τα προβλήματα με τη φορολογία και το αυξημένο μη μισθολογικό κόστος
Καθαρή ανάπτυξη πωλήσεων 4% για τις επιχειρήσεις το 2024 «βλέπει» η Εθνική [έρευνα]
Γιατί η τράπεζα περιμένει η «νέα οικονομία» να κερδίσει περισσότερο έδαφος τα επόμενα χρόνια
Mytilineos Energy Metals: Σύμπραξη για το Data Youth για ανέργους με ψηφιακές δεξιότητες
Μέσω του Data Youth θα παρέχονται δωρεάν συμβουλευτική και κατάρτιση δεξιοτήτων σε δεκάδες άνεργους νέους και νέες
«Μπήκε» με το... αριστερό το 2024 για το λιανεμπόριο - Πτώση 2,3% τον Ιανουάριο [γράφημα]
Ποιοι κλάδοι κατέγραψαν τη μεγαλύτερη μείωση σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2023
«Λευκός καπνός» για την Avramar – Έπεσαν οι υπογραφές για δάνειο 20 εκατ. ευρώ
Το αμέσως επόμενο διάστημα εκτιμάται πως θα ξεκινήσει και η διαδικασία εύρεσης νέου επενδυτή
Χρηματοδότηση 45 εκατ. δολαρίων για την Blueground – Πώς έφτασε τα 15.000 διαμερίσματα σε όλο τον κόσμο
Η αξία της εταιρείας έχει αυξηθεί από την προηγούμενη αποτίμηση των 750 εκατ. δολαρίων τον Σεπτέμβριο του 2021
Δέσμη 7 μέτρων για τη ΛΑΡΚΟ - Τι θα γίνει με τους εργαζόμενους
Τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση
Τζίρος 150 εκατ. ευρώ για την Cordia του Ν. Καραμούζη και νέα deals στα τρόφιμα
Ανεβάζουν ταχύτητα ο Νίκος Καραμούζης και το family office της Μαριάννας Λάτση – Σε ποιους κλάδους θα γίνουν τα επόμενα deals
Στο ραντάρ μεγάλων funds η Ελλάδα – Τι βλέπει η Bain & Company
Πώς εδραιώνει την παρουσία της η Bain & Company στην Ελλάδα
Αποφασίζει τον Απρίλο ο SSM στα αιτήματα των τραπεζών για μέρισμα
Ποιους δείκτες αξιολογεί εποπτικός βραχίονας της ΕΚΤ - Η εξέλιξη θα σηματοδοτήσει την επιστροφή του κλάδου σε πλήρη κανονικότητα