
Ως επιτρεπτή κρίθηκε από το ΣτΕ η συνέχιση της προσωρινής απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης. Μετά τις αποφάσεις του Ανωτάτου Δικαστηρίου που άνοιξαν το περασμένο καλοκαίρι τον δρόμο για την απόσπαση κι επανατοποθέτηση των ευρημάτων, με την 6/2022 απόφασή της η Επιτροπή Αναστολών απέρριψε την αίτηση περί αναστολής της απομάκρυνσης.
Η προσπάθεια να μπει «στοπ» μέσω προσφυγών στη μέθοδο της απόσπασης κι επανατοποθέτησης των αρχαίων συνεχίζεται από τους πολέμιους που έχουν διαμηνύσει ότι δεν προτίθενται να σταματήσουν. Τα χρονικά περιθώριο βεβαίως είναι εξαιρετικά στενά, δεδομένου ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι το μετρό θα ολοκληρωθεί με τον σταθμό Βενιζέλου στα τέλη του 2023.
Όπως επισημαίνεται στο κείμενο της απόφασης, η Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ, εξέτασε τους ισχυρισμούς όσων προσέφυγαν περί ανεπανόρθωτης βλάβης των αρχαιοτήτων, χωρίς αυτή να συναρτάται με τη βασιμότητα της αιτήσεως ακυρώσεως. Έκρινε δε ότι «η βλάβη αυτή δεν πιθανολογείται, ακριβώς διότι η σχετική μελέτη έχει ήδη τροποποιηθεί όπως υπέδειξαν οι αρχαιολογικές υπηρεσίες, πριν από τη σχετική θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, εξειδικεύεται συνεχώς σε επίπεδο κάθε αρχαιολογικής ενότητας ξεχωριστά, προβλέπεται δε η σύνταξη και συμπληρωματικών μελετών για την έδραση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων, πριν από την επανατοποθέτησή τους στον σταθμό, μετά την κατασκευή του».
Σημειώνεται δε πως με την κύρια προσφυγή, επί της οποίας αναμένεται η απόφαση, «οι ενδιαφερόμενοι αμφισβητούν τη νομιμότητα της υπουργικής απόφασης που ενέκρινε τη σχετική μελέτη, υποστηρίζοντας ότι αυτή μη νομίμως εκπονήθηκε από ιδιωτικό μελετητικό σχήμα χωρίς να τηρηθούν οι, κατά τους ίδιους, εφαρμοστέες σχετικές διατάξεις, καθώς και ότι η μελέτη που εγκρίθηκε με την προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση, δεν αποτελεί “οριστική μελέτη εφαρμογής”, όπως ορίζει, μεταξύ άλλων, προηγούμενη απόφαση της ίδιας υπουργού».
Τι υποστηρίζουν οι προσφεύγοντες φορείς της πόλης
Ειδικότερα, οι προσφεύγοντες φορείς της πόλεις, μεταξύ των οποίων ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος, η Κίνηση Πολιτών Θεσσαλονίκης κ.ά., υποστηρίζουν στην προσφυγή τους ότι η μη οριστικότητα της μελέτης αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η εγκριτική υπουργική απόφαση εκδόθηκε υπό πλήθος όρων, που αναφέρονται, μεταξύ άλλων, και στην εκπόνηση συμπληρωματικών μελετών, καθώς και από το ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου εγκρίνουν, τελικά, επιμέρους μελέτες για κάθε αρχαιολογική ενότητα ξεχωριστά, πριν αυτή απομακρυνθεί.
Εν προκειμένω, η Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ έκρινε ότι η βασιμότητα των λόγων ακυρώσεως ούτε αποκλείεται, ώστε η αίτηση να απορριφθεί για αυτόν τον λόγο, ούτε όμως είναι προφανής, ώστε να διαταχθεί η αναστολή για τον ίδιο λόγο. Κατόπιν δε εξέτασε, όπως περιγράφεται παραπάνω, το επιχείρημα περί ανεπανόρθωτης βλάβης.
Όπως προκύπτει και από την απόφαση, ανάλογες μεταφορές έχουν γίνει και κατά το παρελθόν, όπως αυτή που αφορά σε τμήμα των ίδιων αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου, που έχει ήδη μεταφερθεί κατ’ εφαρμογή υπουργικής απόφασης του έτους 2017, η νομιμότητα της οποίας δεν έχει αμφισβητηθεί.
Σημειώνεται ότι με σχετική Υπουργική Απόφαση έχει αποφασιστεί, ακόμη, η διατήρηση των αρχαιοτήτων μετά την απόσπασή τους σε άλλο χώρο μέχρι την κατασκευή του σταθμού, οπότε και θα επανατοποθετηθούν εκεί.


Latest News

Dimand: Το ιστορικό κτήριο του Μινιόν λάμπει ξανά
Το κτήριο θα φιλοξενεί γραφεία και καταστήματα, ενώ σε αυτόνομο κτήριο επί των οδών Δώρου και Σατωβριάνδου, θα δημιουργηθούν κατοικίες

Έρχεται διαγωνισμός για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από το μετρό
To μετρό στην «πράσινη» εποχή – 700.000 επιβάτες διακινούνται ημερησίως

Όλη η Ελλάδα ένα εργοτάξιο – Αγκάθι η έλλειψη προσωπικού στις κατασκευές
Προχωρά το Logistics Hub στο Θριάσιο - Tο έργο θα δημιουργήσει 5.000 θέσεις εργασίας όταν λειτουργήσει πλήρως

Στις ράγες ξανά ο σιδηρόδρομος - Το roadmap του υπουργείου Υποδομών
Τις επόμενες μέρες η επανεκκίνηση εμπορευματικών και επιβατικών δρομολογίων

O Χρ. Σταϊκούρα σε ελληνικό σχολείο στις Βρυξέλλες - «Σημαντικές οι εκπαιδευτικές υποδομές στο εξωτερικό»
Το Κεστεκίδειο Σχολείο είναι ένα εμβληματικό κτίριο, εξαιρετικά σημαντικό για τους Έλληνες του Βελγίου, αφού εκεί φοιτούν 132 μαθητές και εργάζονται 25 εκπαιδευτικοί

Σε ένα χρόνο! Τον Νοέμβριο 2024 το πρώτο εισιτήριο του Μετρό Θεσσαλονίκης
Το κατασκευαστικό σκέλος του Μετρό έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό του, με το έργο πλέον να βρίσκεται στο στάδιο εγκατάστασης των ηλεκτρομηχανολογικών

Έρχονται αυξήσεις στα διόδια: Το κόστος για τη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη
Πόσο θα κοστίζουν οι διαδρομές Αθήνα - Ιωάννινα, Αθήνα – Πάτρα και Αθήνα - Καλαμάτα

Πόσο θα αυξηθούν τα διόδια - Τι ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος
Οι αυξήσεις διοδίων θα πραγματοποιηθούν σε τρεις δόσεις, με την πρώτη να αφορά μια αύξηση της τάξης του 7,6%.

Ομολογιακό δάνειο 106,4 εκατ. ευρώ στη Dimand για την ανάπλαση της Softex
Η επένδυση εντάσσεται στον πυλώνα «Πράσινη Μετάβαση» του «Ελλάδα 2.0» και γίνεται με συμμετοχή του Ταμείου Ανάκαμψης

Κικίλιας: Έργα 743 εκατ. ευρώ από το ΑΙΓΙΣ θα έχουν δημοπρατηθεί έως τέλος 2023
Τι θα γίνει με τους ΟΤΑ που δεν έχουν ακόμα προχωρήσει σε καθαρισμούς των ρεμάτων της Αττικής