Το προσαραγμένο και κομμένο πλοίο «MANASSA ROSE» στη θαλάσσια περιοχή του κόλπου Κισσάμου στην Κρήτη, το οποίο παραδόθηκε στα μανιασμένα κύματα που επικρατούσαν στην περιοχή, ήταν μία από τις πιο συγκλονιστικές εικόνες των τελευταίων ημερών. Μια ακόμα εικόνα που μας υπενθυμίζει την ισχύ και μανία της φύσης και επιβεβαιώνει πως χιονοθύελλες, καταιγίδες, φωτιές σε ξηρά και θάλασσα μπορούν να είναι τρομακτικές και καταστροφικές.

Ταυτόχρονα, όπως και όλα όσα ζήσαμε την εβδομάδα που πέρασε, αναδεικνύουν την επείγουσα ανάγκη σχεδιασμού και προετοιμασίας για την πρόληψη και αντιμετώπιση τέτοιων ακραίων φαινομένων και περιστατικών, τα οποία αναμφίβολα πλέον πληθαίνουν και οφείλουμε να θεωρούμε δεδομένα για τα επόμενα χρόνια. Στην περίπτωση του ναυαγίου, τα 10 μέλη του πληρώματος το εγκατέλειψαν και διασώθηκαν, όμως, όπως και σε κάθε ναυτικό ατύχημα, η απειλή για το θαλάσσιο περιβάλλον και τις ελληνικές ακτές  είναι τεράστια.

Το πλοίο μετέφερε σίδηρο ενώ στις δεξαμενές του είχε περισσότερους από 45 τόνους καυσίμων καθώς επίσης  άλλους επιβλαβείς για το περιβάλλον ρύπους όπως λιπαντικά μπαταρίες, μπογιές και άλλα χημικά υλικά, κτλ. Κατόπιν αιτήματος του Υπουργείου Ναυτιλίας και του Λιμενικού προς την Ένωση Πλοιοκτητών Ναυαγοσωστικών Ρυμουλκών και Αντιρρυπαντικών, εξειδικευμένο αντιρρυπαντικό σκάφος έσπευσε άμεσα και αφιλοκερδώς για το Ελληνικό δημόσιο νωρίς το πρωί της Παρασκευής ξεκίνησε τις εργασίες τοποθετώντας ειδικά πλωτά φράγματα περιμετρικά του ναυαγίου, αντλώντας τα καύσιμα από τις δεξαμενές του πλοίου, περισυλλέγοντας ρυπαντικά στοιχεία και υλικά (μπογιές, μπαταρίες, κτλ.) και αποθηκεύοντας τα σε ειδικές συσκευασίες.

Η διαρροή αυτών των ποσοτήτων πετρελαιοειδών και χημικών στο Αιγαίο θα είχε ανυπολόγιστες οικονομικές και οικολογικές επιπτώσεις για το θαλάσσιο περιβάλλον, τις ακτές της Κρήτης και των νησιών μας, ενώ και το κόστος συλλογής τους για την Ελληνική Πολιτεία, και όχι μόνο, θα ήταν τεράστιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του EMSA (European Maritime Safety Agency) υπολογίζεται πως το κόστος της επιχείρησης καθαρισμού ανά τόνο καυσίμου είναι € 2.395,2 ενώ το κόστος της περιβαλλοντικής υποβάθμισης αλλά και των κοινωνικοοικονομικών συνεπειών εκτιμάται σε €149.600 ανά τόνο, συνεπώς το εκτιμώμενο συνολικό κόστος του ατυχήματος για τη συγκεκριμένη περιοχή του Αιγαίου – με τη ρύπανση να εξαπλώνεται από την επίδραση του ανέμου και των κυμάτων σε μεγάλο μέρος –  φθάνει τα €6.839.784.

Δυστυχώς όμως είχαμε και στο παρελθόν στη χώρα μας αντίστοιχα περιστατικά. Η ελληνική υπηρεσία διερεύνησης ναυτικών ατυχημάτων και συμβάντων καταγράφει την αυξητική τάση που παρατηρείται την τελευταία πενταετία καθώς από 400 ναυτικά συμβάντα το 2016 φτάσαμε το 2020, με μειωμένη κίνηση λόγω πανδημίας, στα 631, 19% περισσότερα από το 2019. Όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν πως η ασφαλής διακίνηση των πλοίων από τις ελληνικές θάλασσες αλλά και η πρόληψη και αντιμετώπιση ναυτικών ατυχημάτων γίνεται όλο και περισσότερο ζωτικής σημασίας. Βασικός πυλώνας για την ασφαλή – τόσο για τη χώρα (τα νησιά, τις θάλασσες και τα λιμάνια μας) όσο για τις ανθρώπινες ζωές – διέλευση αυτών των πλοίων και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος είναι ο ρόλος των ρυμουλκών και ναυαγοσωστικών.

Σήμερα περισσότερο από ποτέ, με χιλιάδες πλοία – κάθε χρόνο και περισσότερα (ήδη στο λιμάνι του Πειραιά για το 2022 αναμένεται αύξηση 18% στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε σχέση με το 2019 αλλά αναμένεται αύξηση και στα εμπορευματοκιβώτια που θα διακινηθούν)   – να διασχίζουν και να φιλοξενούνται στις ελληνικές θάλασσες, η ανάγκη αναβάθμισης των πλωτών υπηρεσιών ναυαγιαίρεσης, ρυμούλκησης και απορρύπανσης είναι επιτακτική, ώστε να είναι εφάμιλλες της κορυφαίας παγκοσμίως ελληνικής ναυτιλίας. Πόσο μάλλον αν αναλογιστούμε πως ο μέσος όρος ηλικίας αυτών των σκαφών στην χώρα μας απέχει κατά πολύ από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο καθώς 1 στα 4 ελληνικά ναυαγοσωστικά – ρυμουλκά είναι άνω των 50 ετών, υστερώντας σε μεγάλο βαθμό σε τεχνικές προδιαγραφές.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι εταιρίες του κλάδου σχεδιάζουν επενδύσεις άνω των 200 εκ. ευρώ για την απόκτηση πλέον των 35 νέων σύγχρονων σκαφών. Την ίδια στιγμή όμως που η ελληνική Πολιτεία ζητά την επείγουσα συνδρομή τους, την οποία και παρέχουν όπου και όποτε τους ζητηθεί με εθνικό πατριωτισμό και υπευθυνότητα, η ίδια αρνείται – ενάντια ακόμα και στις προσταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (κανονισμός 1084/2017)– πεισματικά, πέραν κάθε λογικής και χωρίς επιχειρηματολογία την ένταξη της δυνατότητας ενισχύσεων των επενδυτικών σχεδίων στον κλάδο στο νέο Αναπτυξιακό νόμο που συζητείται στη Βουλή. Οι πράσινες μεταφορές και η προστασία του περιβάλλοντος αποτελούν εθνική προτεραιότητα, η οποία υπογραμμίζεται με έμφαση σε κάθε ευκαιρία και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων όμως – και πιο συγκεκριμένα ο αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Νικόλαος Παπαθανάσης –  δείχνει να μην την συμμερίζεται, προφανώς έχει αντίθετη άποψη σε όσα ευαγγελίζεται καθημερινά η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός.

Οι συνέπειες και τα προβλήματα που ελλοχεύουν σε παρόμοια περιστατικά όπως στο πρόσφατο ναυάγιο του «MANASSA ROSE» είναι και μεγάλα και σημαντικά. Η αλήθεια είναι πως δεν μπορεί κάποιος να φανταστεί για ποιο λόγο το αρμόδιο Υπουργείο δεν θέλει, έστω και ως εξαίρεση, να υπάρχει η δυνατότητα στήριξης των ιδιωτικών επενδύσεων στη διασφάλιση της ασφαλούς και περιβαλλοντικά καθαρής ναυσιπλοΐας για τις ελληνικές θάλασσες αλλά και τους ελληνικούς λιμένες. Μήπως δεν είναι στις δικές του προτεραιότητες; Αλλά μήπως είναι καιρός πλέον να σταματήσουμε να αδικούμε τους εαυτούς μας διακυβεύοντας ανθρώπινες ζωές, την εθνική οικονομία, το περιβάλλον, τις θάλασσες και τα νησιά μας;

Άρθρο Προέδρου Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής ‘Ενωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, κυρίου Παύλου Ξηραδάκη

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Experts