Με την έναρξη εχθές της διαδικασίας για την υποπαραχώρηση της μαρίνας Mega Yachts της Κέρκυρας, το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά εν πολλοίς εντός χρονοδιαγράμματος τον σχεδιασμό του για το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς. Τα λιμάνια και οι μαρίνες, που κράτησαν σε μεγάλο βαθμό ζωντανό το ενδιαφέρον για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων επιδεικνύοντας ανθεκτικότητα μέσα στην πανδημία, είναι η δύναμη πυρός στην έναρξη αυτής της χρονιάς. Θα ακολουθήσει άμεσα η διαδικασία αξιοποίησης του μικρού λιμένος Λευκίμμης στη νότια Κέρκυρα, ενώ προχωρούν και οι μεγάλοι διαγωνισμοί για τα λιμάνια Καβάλας και Αλεξανδρούπολης.

Ενδεικτικό της δυναμικής που μπορούν να αναπτύξουν οι τουριστικοί λιμένες στη χώρα μας είναι το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς σκαφών αναψυχής, που αποτιμήθηκε στα 8,15 δισ. δολάρια το 2020 και αναμένεται αναπτύσσεται με ρυθμό της τάξης του 5,2% ως το 2028. Η ζήτηση για τουρισμό με γιοτ στη Μεσόγειο απορροφάται επί του παρόντος κατά 80% από Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία, ενώ στις χώρες της βορειοανατολικής Μεσογείου (Ελλάδα, Κροατία και Τουρκία) αντιστοιχεί μόλις το 14%.

Περιθώρια

Τα περιθώρια λοιπόν για την Ελλάδα είναι μεγάλα και ήδη φαίνεται πως οι μηχανές έχουν ανάψει. Είναι ενδεικτικό ότι τον Ιούλιο του 2021, το Boat International, περιοδικό για super-yachts, εντόπισε 834 σκαφών άνω 37 μέτρων στα ελληνικά ύδατα, ακριβώς πίσω από τη Γαλλία με 945 και την Ιταλία με 1.353. Η μαρίνα Mega Yachts του λιμένος Κέρκυρας θεωρείται πως βρίσκεται σε προνομιακή θέση δίπλα στην πόλη και σε πολλά τουριστικά αξιοθέατα, ενώ αποτελεί γέφυρα μεταξύ δημοφιλών ελληνικών και μεσογειακών προορισμών.

Έχει δυνατότητα να εξυπηρετεί 98 σκάφη μέχρι 140 μ. και έχει χερσαία ζώνη 39.400 τ.μ., ενώ μέσω ενδεχόμενης επέκτασης η μαρίνα θα καλύψει χερσαία ζώνη περίπου, κατά μέγιστο, 100.000 τ.μ. Ο τρέχων σχεδιασμός περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, ξενοδοχείο, εστιατόριο, καφέ-μπαρ, καταστήματα, γήπεδα τένις, ένα σουπερμάρκετ και εγκαταστάσεις στάθμευσης. Σύμφωνα με το τεύχος της προκήρυξης, τα ακριβή όρια της υποπαραχωρούμενης έκτασης θα οριστούν στη Β ́ φάση του διαγωνισμού, κατ’ ακολουθία της επέκτασης των ορίων της χερσαίας ζώνης λιμένος του ΟΛΚΕ και του επικαιροποιημένου master plan.

Η υποπαραχώρησή της μαρίνας για περίοδο τουλάχιστον 35 ετών αφορά στο δικαίωμα κατασκευής, λειτουργίας, διαχείρισης, συντήρησης και εκμετάλλευσης της αδειοδοτημένης μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής που βρίσκεται στα δυτικά του προβλήτα κρουαζιέρας, πλησίον του Σταθμού Επιβατών του λιμένος Κέρκυρας. Ανεξαρτήτως του οικονομικού ανταλλάγματος που θα είναι καταβλητέο στο ΤΑΙΠΕΔ, ο υποπαραχωρησιούχος, όπως προβλέπεται, θα είναι επίσης υπεύθυνος για την καταβολή αντισταθμιστικού/ανταποδοτικού τέλους προς τον ΟΛΚΕ. Αυτό σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να υπερβαίνει το 5% των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων του υποπαραχωρησιούχου.

Οι δύο φάσεις

Η διαγωνιστική διαδικασία θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: τη φάση προεπιλογής (Ά φάση) και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (Β φάση). Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καλούνται να υποβάλουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος στις 18 Απριλίου 2022.

Χρηματοοικονομικός σύμβουλος του Ταμείου έχει ορισθεί η «ΕΡΝΣΤ ΚΑΙ ΓΙΑΝΓΚ Ανώνυμη Εταιρεία Παροχής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών». Η δικηγορική́ εταιρεία «KLC Law Firm» είναι ο νομικός σύμβουλος του Ταμείου, το «Γραφείο Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη και Οικιστική Α.Ε.» έχει ορισθεί ως τεχνικός σύμβουλος και η εταιρεία «Port Consultants Rotterdam B.V.» ως εμπορικός σύμβουλος.

Εντωμεταξύ, στις 15 Μαρτίου 2022, αναμένεται η εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη μαρίνα Ιτέας. Ο διεθνής διαγωνισμός για την 40ετή παραχώρηση του δικαιώματος παροχής υπηρεσιών διαχείρισης λιμένα και χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των κινητών και/ή ακίνητων περιουσιακών στοιχείων εντός της χερσαίας και της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας Ιτέας ξεκίνησε στα μέσα Ιανουαρίου. Προβλέπεται μάλιστα δυνατότητα παράτασης της διάρκειας παραχώρησης για 10 επιπλέον χρόνια κατά το μέγιστο. Η θαλάσσια ζώνη της μαρίνας, που σήμερα φιλοξενεί μικρό αριθμό σκαφών, καταλαμβάνει επιφάνεια 26.000 τ.μ. και έχει δυνατότητες ελλιμενισμού́ 146 σκαφών μικρού και μεσαίου μεγέθους. Προβλέπονται επίσης 60 θέσεις σκαφών στη χερσαία ζώνη, η οποία καλύπτει έκταση της τάξεως των 24.700 τ.μ.

Τελική ευθεία

Στην τελική ευθεία μπαίνουν εντωμεταξύ οι διαγωνισμοί του ΤΑΙΠΕΔ για τα περιφερειακά λιμάνια. Το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι ιδιαίτερα υψηλό. Στο τέλος του μήνα, αναμένεται η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών για την υποπαραχώρηση του εμπορικού λιμένα Καβάλας «Φίλιππος Β». Τα σχήματα που έχουν περάσει τη φάση προεπιλογής είναι τα εξής: QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, IMERYS GREECE – GOLDAIR CARGO – ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΟΡΥΚΤΑ ΕΛΛΑΔΟΣ, BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP- EFA GROUP- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΟΛΘ).

Θα ακολουθήσουν στα τέλη Απριλίου οι δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση τουλάχιστον του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, ενώ ως τότε θα έχουν κλείσει και οι εκκρεμότητες που αφορούν στον καθορισμό της χερσαίας ζώνης και των υποχρεώσεων για αναδασωτέες περιοχές. Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού έχουν περάσει τα εξής επενδυτικά σχήματα: QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, CAMERON – GOLDAIR CARGO – BOLLORE AFRICA LOGISTICS, BLACK SUMMI TFINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΟΛΘ).

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ακίνητα