Νέοι «πονοκέφαλοι» έρχονται να προστεθούν στον ασφαλιστικό κλάδο που καλύπτει τη ναυτιλία, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Σύμφωνα με μελέτη της Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), πέρα από τις ζημιές στα πλοία από προσαράξεις, συγκρούσεις και φωτιές, οι ασφαλιστικές θα πρέπει πλέον να βάλουν στην εξίσωση τις απώλειες πλοίων και ανθρώπινων ζωών στη Μαύρη Θάλασσα, το κόστος των καυσίμων και τον αυξημένο κίνδυνο κυβερνοεπιθέσεων.
«Μια παρατεταμένη σύγκρουση είναι πιθανό να έχει βαθύτερες συνέπειες, αναδιαμορφώνοντας το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας και άλλων εμπορευμάτων, όπως ήδη το βλέπουμε να συμβαίνει» σημειώνει χαρακτηριστικά η AGCS σχολιάζοντας τις προοπτικές του ναυτιλιακού κλάδου για το 2022 και τους κινδύνους που καλείται να διαχειριστεί.
Μάλιστα, ο επικεφαλής ναυτασφαλίσεων της AGCS, Justus Heinrich, θεωρεί πιθανό να καλύψουν ζημιές για πλοία που έχουν υποστεί ζημιά ή χάθηκαν από θαλάσσιες νάρκες, από επιθέσεις με ρουκέτες και βομβαρδισμούς σε ζώνες συγκρούσεων, επισημαίνοντας ότι οι ασφαλιστές μπορεί να κληθούν να αποζημιώσουν πλοία και φορτία που έχουν αποκλειστεί ή παγιδευθεί σε λιμάνια και παράκτια ύδατα της Ουκρανίας. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), λιγότεροι από 500 είναι οι ναυτικοί που παραμένουν εγκλωβισμένοι σε 109 πλοία που είναι ελλιμενισμένα σε ουκρανικά λιμάνια στη Μαύρη Θάλασσα και στη Θάλασσα του Αζόφ. Σημειώνεται ότι πριν από έξι εβδομάδες ο αριθμός των εγκλωβισμένων ναυτικών ξεπερνούσε τις 2.000.
Πηγή προβληματισμού αποτελεί και η εκτεταμένη απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου, η οποία επηρεάζει όχι μόνο το κόστος των καυσίμων αλλά και τη διαθεσιμότητά τους, ωθώντας πιθανώς τους πλοιοκτήτες σε εναλλακτικά καύσιμα. Εάν ωστόσο τα συγκεκριμένα καύσιμα είναι κατώτερης ποιότητας, είναι πιθανό να εκδηλωθούν βλάβες στις μηχανές των πλοίων στο μέλλον.
Κυβερνοπιθέσεις
Μια άλλη πηγή ανησυχίας είναι οι κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο. Οι υπηρεσίες ασφαλείας συνεχίζουν να προειδοποιούν για αυξημένη προοπτική κινδύνων στον κυβερνοχώρο για τον τομέα της ναυτιλίας, όπως παρεμβολές στα GPS, πλαστογράφηση συστήματος αυτόματης αναγνώρισης (AIS) και ηλεκτρονικές παρεμβολές.
Την ίδια στιγμή, μεγάλο ερώτημα αποτελεί το εξελισσόμενο πλαίσιο κυρώσεων κατά των ρωσικών συμφερόντων. Η παραβίαση των κυρώσεων μπορεί να προκαλέσει αυστηρές ποινές κατά των παραβατών, όμως και η συμμόρφωση μπορεί να «κρύβει» σημαντική επιβάρυνση για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Και αυτό γιατί είναι δύσκολο να προσδιοριστεί ο τελικός ιδιοκτήτης ενός πλοίου, ενός φορτίου ή ενός αντισυμβαλλομένου. Κυρώσεις ισχύουν και για διάφορα μέρη της αλυσίδας μεταφορών και εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένων των τραπεζικών και ασφαλιστικών υπηρεσιών, γεγονός που καθιστά τη συμμόρφωση ακόμα πιο περίπλοκη.
Πάντως ο «κίνδυνος της φήμης» και η απειλή περαιτέρω κυρώσεων έχουν οδηγήσει πολλές εταιρείες και ναυτιλιακούς ομίλους να επανεξετάσουν τη στάση τους και να σταματήσουν τις εμπορικές συναλλαγές με τα ρωσικά συμφέροντα, αναφέρει η μελέτη.
Latest News
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση
Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2024 - Τιμήθηκαν κορυφαίες εταιρείες της ελληνικής ναυτιλίας και προσωπικότητες
Τα Lloyd’s List Greek Shipping Awards συμπλήρωσαν φέτος 21 χρόνια – Απονεμήθηκαν 20 βραβεία
Lloyd’s List: 14 Έλληνες στους 100 ισχυρότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2024
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη 16η θέση - Ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια