Αυξάνεται διαρκώς η δυναμική στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια μεταξύ Τουρκίας και ελληνικών νησιών, με τα φέρυ να λύνουν φέτος κάβους μετά από δύο χρόνια απραξίας λόγω της πανδημίας.
Μιλώντας στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο», ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Ταξιδιωτικών και Ναυτικών Πρακτορείων Λέσβου Παναγιώτης Χατζηκυριάκος ανέφερε πως καταγράφεται μια κίνηση στη γραμμή Λέσβος – Αϊβαλί, η οποία όμως δεν φτάνει τα νούμερα του 2019 λόγω της κατάστασης και της οικονομικής κρίσης στην Τουρκία. «Βέβαια, μετά από δύο γεμάτα χρόνια απραξίας είδαμε Τούρκους να έρχονται στο νησί, κυρίως ευκατάστατους. Την περίοδο που ήταν το Μπαϊράμι ήρθαν περίπου 1.000 επισκέπτες την ώρα που άλλες εποχές έφταναν 3-4.000».
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία το 2019 τη Λέσβο επισκέφτηκαν 38.605 Τούρκοι, ενώ το 2020 μόλις 583. Αντίστοιχα, στην Χίο την επισκέφθηκαν το 2019, 63.823 και το 2020 μόλις 5.332. Στην Σάμο έφτασαν πριν δύο χρόνια 32.119 και το 2020 μόλις 5 Τούρκοι τουρίστες. Μηδενικές ήταν και οι επισκέψεις το περασμένο καλοκαίρι και στα τρία νησιά.
«Ασύμφορη» η ελληνική σημαία;
Σε μία αγορά που το μονοπώλιο έχει η Άγκυρα, ο κ. Χατζηκυριάκος τόνισε πως τη γραμμή της Λέσβου εξυπηρετούν τρεις εταιρείες με δύο συμβατικά φέρυ και ένα καταμαράν, όλα με τουρκική σημαία. Ο ίδιος υπογράμμισε πως στο παρελθόν υπήρχαν και ελληνικές εταιρείες, ωστόσο σταδιακά εδραιώθηκαν οι «γείτονες», εξαιτίας διαφόρων παραγόντων όπως η «ποιοτική διαφορά» και ως εκ τούτου οι μικρότερες «απαιτήσεις» του τουρκικού νηολογίου.
«Τα πλοία με τουρκική σημαία είχαν λιγότερες επιβαρύνσεις, μικρότερα λειτουργικά έξοδα και ήταν περισσότερα ανταγωνιστικά (φθηνότερα ναύλα κ.α.). Έτσι για τους Έλληνες κρίθηκε ασύμφορη η επιχειρηματική δραστηριότητα στον κλάδο», επεσήμανε.
Όπως είπε, αυτή την εικόνα παρατηρούμε και στα άλλα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, όπου υπάρχει ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα τουρκικά παράλια, με εξαίρεση τη Χίο, όπου δραστηριοποιείται και ένα ελληνικό καραβάκι.
Τουρκία: «Σανίδα σωτηρίας» στις τοπικές οικονομίες τα δρομολόγια
Η τουρκική πλευρά υποστηρίζει πως καθημερινά αυξάνεται η ζήτηση και το ενδιαφέρον για τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια μεταξύ των τουρκικών παραλίων και των ελληνικών νησιών.
«Εκτός των Τούρκων και των Ελλήνων που χρησιμοποιούν τα πλοία, ολοένα και περισσότεροι ταξιδιώτες από άλλες χώρες απολαμβάνουν αυτήν την υπηρεσία. Πολλοί τουρίστες, ιδιαίτερα από χώρες της Νότιας Αμερικής, επισκέπτονται πρώτα την Τουρκία και μετά θέλουν να πάνε στα ελληνικά νησιά. Η κίνηση των πορθμείων κερδίζει διαρκώς δυναμική», δήλωσε ο Γιουσούφ Οζτούρκ από το παράρτημα του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου της Σμύρνης.
Ο ίδιος σημείωσε ότι οι ακτοπλοϊκές υπηρεσίες παρέχουν σανίδα σωτηρίας στις τοπικές οικονομίες όπου τα πλοία εκτελούν δρομολόγια.
«Πολλοί άνθρωποι ταξιδεύουν από τα ελληνικά νησιά στις τουρκικές παράκτιες πόλεις για να κάνουν ψώνια», είπε ο Οζτούρκ στη Hurriyet και πρόσθεσε πως «η ζήτηση είναι ιδιαίτερα ισχυρή για τα δρομολόγια των πορθμείων μεταξύ του Τσεσμέ και της Χίου και μεταξύ του Αϊβαλί και της Λέσβου».
Latest News
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες