Σε μια βιομηχανία ψυχαγωγίας γεμάτη αβεβαιότητα, λίγες ταινίες αποτελούσαν ένα τόσο σίγουρο στοίχημα όσο το sequel του κλασικού “Top Gun” του 1986.

Η κινεζική εταιρεία τεχνολογίας, Tencent Holdings Ltd., υπέγραψε, το 2019, τη συγχρηματοδότηση της ταινίας, η οποία o όμιλος με έδρα τη Σεντζέν ήλπιζε ότι θα απέδιδε απροσδόκητα κέρδη στα box office. Ωστόσο, όταν το “Top Gun: Maverick” βγει στους κινηματογράφους, αυτό το Σαββατοκύριακο, θα το κάνει, τελικά, χωρίς καμία χρηματοδότηση από την Tencent και χωρίς καμία αναφορά στην κινεζική εταιρεία που είχε κάποτε καυχηθεί για τη συμμετοχή της στην ταινία αυτή.

Ο λόγος: Τα στελέχη της Tencent αποσύρθηκαν από την παραγωγή ύψους 170 εκατομμυρίων δολαρίων της Paramount Pictures, όταν θεώρησαν ότι οι αξιωματούχοι του Κομμουνιστικού Κόμματος στο Πεκίνο θα ενοχλούνταν που η εταιρεία συσχετιζόταν με την παραγωγή ταινίας, η οποία «εκθείαζε» τον αμερικανικό στρατό, σύμφωνα με όσους γνωρίζουν το ζήτημα.

Η συσχέτιση της ταινίας με μία φιλοαμερικανική ιστορία προέκυψε όταν οι κακές σχέσεις ΗΠΑ και Κίνας άρχισαν να εντείνονται, συνέχισαν οι ίδιοι. H αλλαγή αυτή της πολιτικής μετέτρεψε το “Top Gun: Maverick” από μια ταινία που κάποτε συμβόλιζε την εμβάθυνση των σχέσεων Κίνας και Χόλιγουντ σε παράδειγμα των ευρύτερων εντάσεων που αναπτύχθηκαν μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας.

Σε λιγότερο από τρία χρόνια, στελέχη από την Κίνα, τα οποία έτρεχαν να χρηματοδοτήσουν κάθε ευκαιρία που εμφανιζόταν στο Χόλιγουντ, αποφεύγουν, σήμερα, οποιαδήποτε τέτοια ενέργεια, την ίδια στιγμή που διάφορες δυτικές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να θεωρούν αβέβαιη την αγορά της Κίνας και όχι μία ελκυστική αναπτυσσόμενη αγορά 1,4 δισεκατομμυρίων καταναλωτών.

Το “Top Gun: Maverick” δεν έχει εγκριθεί για κυκλοφορία στην Κίνα, όντας, έτσι μία από τις σημαντικές κυκλοφορίες του Χόλιγουντ που δεν προβάλλονται στην αγορά της χώρας.

Μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο, η Tencent διαχειρίζεται τη δημοφιλή εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων, WeChat, μία επιχείρηση με βιντεοπαιχνίδια και μία πλατφόρμα streaming με περιεχόμενο ψυχαγωγίας. Ήταν μία από τις διάφορες κινεζικές εταιρείες, oι οποίες έκαναν αποφασιστική στροφή στο Χόλιγουντ, επενδύοντας σε κυκλοφορίες μεγάλου προϋπολογισμού όπως το “Terminator: Genisys” και μικρότερους τίτλους, όπως η βιογραφική ταινία για τον Mr Rogers “A Beautiful Day in the Neighborhood”.

Η Tencent, αρχικά, επένδυσε εκατομμύρια δολάρια για να λάβει το μερίδιο 12,5% στην ταινία, πριν τα παρατήσει, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν για τη χρηματοδότηση.

Στα τέλη του 2019, όταν η Tencent αποχώρησε αθόρυβα από την ταινία, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα δέχτηκαν πιέσεις να δεσμευτούν για την αφοσίωση τους στο Κομμουνιστικό Κόμμα, ως μέρος του σφιχτού ελέγχου που άσκησε ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ στις επιχειρήσεις της χώρας του. Σε τελετή τον Ιούλιο του 2019, όταν η Tencent ανακοίνωσε τη συγχρηματοδότησή της για το “Top Gun: Maverick”, η Tencent γνωστοποίησε, επίσης, μία επερχόμενη σειρά προπαγανδιστικών εγχώριων ταινιών, οι οποίες εξυμνούσαν την ιστορία και τον ηρωισμό του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος.

Οι εντάσεις μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας έχουν διαταράξει τα σχέδια διανομής αρκετών ταινιών, τα τελευταία χρόνια, όπως και του remake της “Mulan” της Walt Disney Co., το 2020, στο οποίο ασκήθηκαν κριτικές, εξαιτίας των γυρισμάτων του στην επαρχία Σινγιάνγκ, όπου αξιωματούχοι έχουν κατηγορηθεί για παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Ωστόσο, είναι σπάνιο κάποιος χρηματοδότης να αποσύρεται από μια ταινία με τον τρόπο που έκανε η Tencent.

Στελέχη της Paramount θεώρησαν, αρχικά, ότι το “Top Gun: Maverick” θα μπορούσε να λάβει έγκριση από τους Κινέζους λογοκριτές και να προβληθεί σε κινηματογράφους στην Κίνα, με αναμενόμενο ακαθάριστο κέρδος περίπου 80 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τους όσους εργάζονται για την ταινία.

Σήμερα που τα στελέχη της Paramount, μονάδας της Paramount Global, γνωρίζουν ότι η ταινία δεν θα προβληθεί στην Κίνα, ελπίζουν ότι οι υψηλότερες από τις αναμενόμενες πωλήσεις εισιτηρίων στις ΗΠΑ θα καλύψουν τη διαφορά.

Το “Top Gun: Maverick” αναμένεται να φέρει στον Καναδά και τις ΗΠΑ περισσότερα από 100 εκατομμύρια δολάρια, κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου της Ημέρας Μνήμης (long Memorial Day weekend), υποστηρίζουν στελέχη θεάτρου. Ελπίζουν ότι η πρεμιέρα της ταινίας θα αποτελέσει σημαντικό δέλεαρ για τους παλιούς σινεφίλ, οι οποίοι διστάζουν να επιστρέψουν στις αίθουσες κινηματογράφου, εξαιτίας της πανδημίας.

Λίγες σύγχρονες αμερικανικές ταινίες σχετίζονται τόσο με τον πατριωτισμό στην οθόνη όσο το αυθεντικό “Top Gun”, το οποίο ενέπνευσε ένα κύμα στρατολογήσεων μεταξύ νεαρών ανδρών και γυναικών πρόθυμων να ντυθούν όπως ο Κρουζ, ο οποίος υποδύεται έναν πιλότο πολεμικού Ναυτικού που νιώθει «την ανάγκη για ταχύτητα». Η νέα ταινία αποτίει φόρο τιμής στην ατμόσφαιρα της αρχικής ταινίας το 1986, η οποία περιείχε ένα πομπώδες soundtrack, μεταξύ των οποίων και το επιτυχημένο τραγούδι του Kenny Loggins “Danger Zone”, το οποίο παραμένει έμβλημα του κινηματογράφου του Ψυχρού Πολέμου, της δεκαετίας του 1980.

Το “Top Gun: Maverick” είναι ήδη μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της εποχής του κορωνοϊού. Όταν η ταινία προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, αυτό το μήνα, ο Kρουζ έφτασε με ελικόπτερο, και μαχητικά αεροπλάνο διέσχισαν τον ουρανό πάνω από το κόκκινο χαλί, βγάζοντας κόκκινο, λευκό και μπλε καπνό.

Οι παραγωγοί του sequel κατέβαλαν προσπάθειες για να αποφύγουν τη σύγχρονη πολιτική ή οποιαδήποτε άλλη θεωρία που θα απομάκρυνε τους σινεφίλ παγκοσμίως, υποστηρίζουν όσοι εργάστηκαν για την παραγωγή της ταινίας. Bάσει της πλοκής της ταινίας, ο Κρουζ και οι πιλότοι του πάνε σε αποστολή μάχης σε άγνωστη χώρα, όπου οι πιλότοι της εχθρικής πλευράς φορούν κράνη που δεν έχουν καμία εθνικότητα.

Στελέχη της Paramount κατάλαβαν ότι ενδεχομένως να δημιουργηθούν γεωπολιτικές εντάσεις, όταν ένα από τα πρώτα trailer της ταινίας, το οποίο κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του 2019, έδειξε τον Κρουζ να φοράει το εμβληματικό bomber jacket του από την πρώτη ταινία.

Στην ταινία του 1986, στο μπουφάν ήταν ραμμένες οι σημαίες της Ιαπωνίας και της Ταϊβάν.

Ωστόσο, όταν το τρέιλερ “Top Gun: Maverick” έκανε πρεμιέρα το 2019, οι θεατές παρατήρησαν ότι αυτές οι σημαίες είχαν αντικατασταθεί από μπαλώματα που απλά έμοιαζαν με τις αντίστοιχες σημαίες.

Η αλλαγή πραγματοποιήθηκε μετά από πρόταση που έκανε χρηματοοικονομικός σύμβουλος της Tencent για την ταινία, σύμφωνα με άτομο που γνωρίζει το ζήτημα. O σύμβουλος αυτός φοβόταν ότι οι Κινέζοι λογοκριτές δεν θα ενέκριναν εύκολα την προβολή της ταινίας στη χώρα, αν υπήρχαν οι σημαίες αυτές. Κινέζοι αξιωματούχοι έχουν αμφισβητήσει την κυριαρχία της Ταϊβάν και οι σχέσεις Κίνας και Ιαπωνίας βρίσκονται, εδώ και δεκαετίες, σε τεταμένο σχοινί.

Η αλλαγή αυτή τράβηξε την προσοχή- ιδιαίτερα στα συντηρητικά μέσα ενημέρωσης – με διάφορους κριτικούς να αποκαλούν το μοντάζ συνθηκολόγηση υπέρ των κινεζικών συμφερόντων σε μια ταινία που τιμά τον αμερικανικό πατριωτισμό. Στο τελευταίο μοντάζ της ταινίας, ο Κρουζ φαίνεται να φοράει το bomber jacket του, με τις σημαίες να φαίνονται κανονικά στην οθόνη, για λίγα, όμως, δευτερόλεπτα.

Η Tencent περιόρισε τη συνολική παρουσία της στο Χόλιγουντ. Οι νέες κυκλοφορίες που έχει συγχρηματοδοτήσει η εταιρεία περιορίζονται σε αριθμό και περιλαμβάνουν το spinoff του Spider-Man “Venom: Let There Be Carnage” και την ταινία επιστημονικής φαντασίας “Moonfall”.

Το “Top Gun: Maverick” είχε αρχικά προγραμματιστεί να κάνει πρεμιέρα το 2019, αλλά καθυστέρησε, καθώς η παραγωγή της ταινίας κράτησε περισσότερο από το αναμενόμενο. Στη συνέχεια, η πανδημία έκλεισε τους κινηματογράφους παγκοσμίως και η προβολή της ταινίας αναβλήθηκε τρεις φορές το 2020 και το 2021 πριν από την τελική απόφαση να προβληθεί αυτόν τον μήνα.

Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Πρόσφατα Άρθρα