Πιο κοντά στον κίνδυνο να αναγκαστεί να επιβάλει δελτίο τον χειμώνα στο φυσικό αέριο ή ακόμη και σε άλλες μορφές ενέργειας βρίσκεται η Ευρώπη, ειδικά εάν ο χειμώνας αυτός είναι βαρύς και η Κίνα ταυτόχρονα ανακάμψει τόσο ώστε να αυξηθεί σημαντικά η ζήτηση ενέργειας εκ μέρους της.

Την προειδοποίηση αυτή απευθύνει για μια ακόμη φορά ο επικεφαλής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας Φατίχ Μπιρόλ, ο οποίος μίλησε σχετικά στους Φαινάνσιαλ Τάιμς, την ώρα που αυξάνονται οι κυρώσεις της Ευρώπης προς τη Ρωσία.



Πρόκειται για την πιο σκληρή προειδοποίηση που έχει γίνει μέχρι στιγμής για τα προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι κυρώσεις αυτές όσον αφορά την ενέργεια, με τον Μπιρόλ να χτυπά ηχηρό καμπανάκι για την επιβολή πιθανού δελτίου σε φυσικό αέριο τόσο σε βιομηχανίες όσο και σε άλλους χρήστες.

«Εάν έχουμε έναν σκληρό και μακρύ χειμώνα και εάν δεν λάβουμε [μέτρα από πλευράς ζήτησης] (…) Δεν θα απέκλεια την επιβολή δελτίου στο φυσικό αέριο στην Ευρώπη, ξεκινώντας από τις μεγάλες βιομηχανικές εγκαταστάσεις», είπε ο ίδιος μιλώντας στους Φαινάνσιαλ Τάιμς.

Πριν από λίγες μόνο ημέρες ο Μπιρόλ είχε καλέσει από το Νταβός τους ευρωπαίους ηγέτες να εκπονήσουν από τώρα σχέδια έκτακτης ανάγκης σε περίπτωση που ένας χειμώνας με πολύ χαμηλές θερμοκρασίες αυξήσει τη ζήτηση για ενέργεια και κάνει χώρες να απαιτήσουν μεγαλύτερες ποσότητες από ότι συνήθως, ή να τις κάνει να θελήσουν να αυξήσουν τα αποθέματά τους σε φυσικό αέριο.

Όπως ανέφεραν οι Τάιμς της Νέας Υόρκης από το Νταβός, ο Μπιρόλ ήταν κατηγορηματικός: «Συμβουλεύω αρκετές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να ετοιμάσουν σχέδιο έκτακτης ανάγκης», ήταν τα λόγια του.

Αγώνας δρόμου για να μειωθεί η εξάρτηση από τη Ρωσία

Η κατάσταση είναι σοβαρή καθώς με τους Ευρωπαίους να προχωρούν σε κυρώσεις κατά της Ρωσίας θα πρέπει τώρα να βρουν εναλλακτικές πηγές προμήθειας –σε μεγάλες ποσότητες- φυσικού αερίου και πετρελαίου. Ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί είναι ότι πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Μόσχα παρείχε στην Ευρώπη το 40% των αναγκών της σε φυσικό αέριο. Για τη Γερμανία το ποσοστό αυτό έφτανε το 55%.

Ήδη από τις αρχές του Μαΐου το Βερολίνο προετοιμάζεται χωρίς πολλές τυμπανοκρουσίες για οποιαδήποτε ξαφνική διακοπή των προμηθειών ρωσικού φυσικού αερίου εκπονώντας σχέδιο έκτακτης ανάγκης που θα μπορούσε να περιλαμβάνει ακόμη και την ανάληψη ελέγχου για κάποιο διάστημα πολύ σημαντικών εταιρειών του κλάδου ανέφεραν πληροφορίες του Reuters.

Οι προετοιμασίες που διεξάγονται από το υπουργείο Οικονομικών της χώρας δείχνουν την αυξημένη κατάσταση συναγερμού που υπάρχει σχετικά με τις προμήθειες φυσικού αερίου που τροφοδοτούν τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης –και όχι μόνο. Το φυσικό αέριο είναι κρίσιμο για τα εργοστάσια που παράγουν από χάλυβα μέχρι πλαστικά και αυτοκίνητα. Επίσης είναι κρίσιμο και για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για νοικοκυριά και όχι μόνο.

Η Γερμανία έχει πλάνο να ανεξαρτητοποιηθεί από τη Ρωσία στον τομέα της ενέργειας, αλλά αναμένει ότι εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη Μόσχα για το φυσικό αέριο τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του 2024.

Το φυσικό αέριο επηρεάζει άμεσα στην παραγωγή ρεύματος

Εάν μειωθούν οι ροές του φυσικού αερίου θα αυξηθούν οι κίνδυνοι διακοπής ρεύματος καθώς αυτή η μορφή ενέργειας χρησιμοποιείται πολύ και στην ηλεκτροπαραγωγή. Οι επιλογές είναι περιορισμένες μάλιστα για πολλές χώρες. Η Γαλλία εξετάζει να σταματήσει να λειτουργεί τους μεγάλους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο για να το εξοικονομήσει για άλλες ανάγκες, καθώς διατηρεί πολλά εργοστάσια παραγωγής ρεύματος από πυρηνικά. Η Ιταλία σχεδιάζει να μεγιστοποιήσει την παραγωγή ρεύματος από άνθρακα ή πετρέλαιο και η Γερμανία εξετάζει μεγαλύτερη στροφή προς λιγνίτη που αποτελεί την πιο βρώμικη για το περιβάλλον μορφή άνθρακα, δείχνουν στοιχεία του Bloomberg.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Boeing: Πολύ μεγάλη για να αποτύχει
Διεθνή |

Γιατί μια αποτυχημένη Boeing θα έβλαπτε τους πάντες - ακόμα και την Airbus

Παρόλο που το Κογκρέσο διεξάγει δύο ακροάσεις σχετικά με ισχυρισμούς για αστοχίες ασφάλειας στο 787 Dreamliner και σε άλλα αεροσκάφη, η Boeing έχει σε μεγάλο βαθμό απομονωθεί από τις συνέπειες των λαθών της - όχι για πολύ όμως