Η Σύνοδος Κορυφής που ολοκληρώθηκε στις Βρυξέλλες την περασμένη Τρίτη οδηγεί στην εξαγωγή τριών βασικών συμπερασμάτων για την Ευρωπαϊκή Ένωση:
1. Η κεντρική πολιτική επιλογή της επιβολής κυρώσεων κατά της Ρωσίας ως απάντηση στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία φαίνεται να διατηρείται με το έκτο πακέτο κυρώσεων, το οποίο είναι το αυστηρότερο μέχρι σήμερα. Μάλιστα, το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, το οποίο επήλθε μετά από έντονες διαβουλεύσεις και συμβιβασμούς μεταξύ των 27, θα στερήσει από τη Ρωσία σημαντικό τμήμα των εσόδων από εξαγωγές. Φυσικά, οι κυρώσεις, σε συνδυασμό με την ενίσχυση της στρατιωτικής βοήθειας που συμφωνήθηκε από ορισμένα Κράτη Μέλη και η απόφαση για οικονομική βοήθεια ύψους 9 δισ. ευρώ στην Ουκρανία για να υποστηριχθεί η οικονομία της προμηνύουν τη συνέχιση της εμπόλεμης σύγκρουσης τους επόμενους μήνες.
2. Η στάση της Ουγγαρίας να επιμείνει στην παροχή εγγυήσεων για τη δική της ενεργειακή ασφάλεια – πράγμα που θα οδηγήσει σε εξαίρεση της προμήθειας ρωσικού πετρελαίου από χερσαίους αγωγούς για τους Ούγγρους – καταδεικνύει τη διαχρονική αδυναμία της Ένωσης να διαμορφώνει ενιαία εξωτερική πολιτική αλλά και τις αρρυθμίες του ενωσιακού συστήματος λήψης αποφάσεων, που ενισχύθηκαν από τη μεγάλη διεύρυνση του 2004 και μετά. Και μπορεί η Ένωση να είναι συνηθισμένη σε μακρές διαπραγματεύσεις ως αποτέλεσμα της προσπάθειας συγκερασμού των διαφορετικών εκάστοτε εθνικών προτεραιοτήτων, ωστόσο η παρούσα ιστορική συγκυρία είναι μια καλή ευκαιρία να ανοίξει ο διάλογος για αναθεώρηση των Συνθηκών και στροφή προς την ομοσπονδοποίηση της Ένωσης. Εξάλλου, εύκολα μπορεί κανείς να αναρωτηθεί τί θα συμβεί αν η Ένωση κληθεί στο άμεσο μέλλον να λάβει αποφάσεις για τον περιορισμό και των εισαγωγών φυσικού αερίου.
3. Η ουκρανική κρίση, η είσοδος της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ και εσχάτως οι τουρκικές απειλές και αμφισβητήσεις εναντίον της κυριαρχίας της Ελλάδας, επαναφέρουν το θέμα της ασφάλειας της Ένωσης, θέτοντας ζητήματα υπαρξιακά για συγκεκριμένα Κράτη Μέλη αλλά και για την ίδια την Ένωση. Τη στιγμή μάλιστα που ο αναθεωρητισμός, τον οποίο προβάλλουν ορισμένοι γείτονες της Ένωσης ως όχημα επιβολής των εθνικών φιλοδοξιών τους ή ως μέσο αποκατάστασης ιστορικών – κατά την άποψή τους – αδικιών τείνει να αμφισβητήσει το μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο διεθνές status quo, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μπορεί να παραμένει απλώς παρατηρητής.
Ο κ. Ορέστης Ομράν είναι δικηγόρος με έδρα τις Βρυξέλλες, ειδικός σε θέματα ευρωπαϊκού ρυθμιστικού δικαίου.
Latest News
Πώς μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη να τονώσει την ελληνική οικονομία;
Οι ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να επωφεληθούν από την ικανότητα της τεχνητής νοημοσύνης να αυτοματοποιεί επαναλαμβανόμενες διεργασίες, να εξορθολογίζει κρίσιμες λειτουργίες και να βελτιώνει τη λήψη αποφάσεων
Η Οικονομική Υστέρηση της Ελλάδας και η Ευρωζώνη
Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ και το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα
Η μεγάλη αγωνία για τη γερμανική οικονομία
Τα τελευταία πέντε χρόνια, η Γερμανία έχει μείνει αρκετά πίσω σχεδόν από όλες τις άλλες χώρες της ευρωζώνης
Η εξέλιξη της δημοσιονομικής ισορροπίας
Οι δημοσιονομικές εξελίξεις στη χώρα θα συναρτηθούν κρίσιμα και με το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης
Κίνδυνοι διάσπασης της παγκόσμιας οικονομίας
Ο χειρότερος κίνδυνος αποσταθεροποίησης της παγκόσμιας οικονομίας είναι η Αμερική στην περίπτωση που εκλεγεί ο Ντόναλντ Τραμπ
Γυναικοκτονίες: Το αίτημα για νομική κατοχύρωση έχει ωριμάσει
Τα θύματα είναι πολλά και το αίτημα για δράση επιτακτικό
Η Ευρώπη ίσως αλλάξει, αλλά εμείς χαλαρά
«Είναι εντυπωσιακή η απόλυτη καταδίκη που επιφυλάσσει ο Ντράγκι για τις πολιτικές «εσωτερικής υποτίμησης» των μισθών που εφαρμόστηκαν κατά την διάρκεια των Μνημονίων»
Η ανάγκη εξισορρόπησης της Κίνας
Aντιμετωπίζει ένα ευρύ φάσμα προβλημάτων
Η επίδραση της δημόσιας υγείας στην οικονομία
Τι συμβαίνει στη Μεγάλη Βρετανία
Γιατί χρειάζεται δημοσιονομική συγκράτηση
Ο πληθωρισμός έχει μειωθεί, οι οικονομικές συνθήκες έχουν χαλαρώσει και οι κίνδυνοι για τις προοπτικές είναι ισορροπημένοι