Τα χόβερκραφτ ή αερόστρωμνα σκάφη θεωρήθηκαν ως ένα από τα πιο επαναστατικά μέσα μεταφοράς όταν πρωτοεμφανίστηκαν πριν από περίπου 60 χρόνια. Και δεν ήταν ψέματα, καθώς αποτελούσε μια πρωτόγνωρη εμπειρία να βλέπεις κάτι να επιχειρεί πάνω από οποιαδήποτε επιφάνεια.
Ήταν ένα αμφίβιο σκάφος που μπορούσε να ταξιδέψει πάνω από στεριά, νερό, λάσπη, πάγο και άλλες επιφάνειες, χρησιμοποιώντας ειδικούς επιπρυμναίους αεροστροβίλους (ανεμιστήρες) πίσω από τους οποίους φέρονται τα πηδάλια.
Διαβάστε επίσης: Σήκωσε άγκυρα ο Sparky, το πρώτο μεγάλο ηλεκτρικό ρυμουλκό στον κόσμο
Το πρώτο χόβερκραφτ εφευρέθηκε από τον Βρετανό μηχανικό Κρίστοφερ Κόκερελ και στην αρχή της ναυπηγικής παρουσίας του, ονομάσθηκε «αιωροσκάφος», πλην όμως αυτή η ονομασία δεν διατηρήθηκε.
Τα σκάφη αυτά ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τις υπηρεσίες μεταφοράς να ξεπηδούν σε όλη τη χώρα εντός δύο ετών από την πρώτη εμφάνισή τους. Εξήντα και πλέον έτη από την πρώτη εμπορική παρουσίαση και εκμετάλλευση στις πορθμειακές γραμμές μεταξύ Αγγλίας και Γαλλίας, τα χόβερκραφτ έχουν εξαφανιστεί εντελώς.
Διαβάστε επίσης: Παραδόθηκε το μεγαλύτερο containership στον κόσμο
Η γραμμή της μάγχης, μεταξύ Αγγλίας και Γαλλίας, αποτέλεσε το βασικό στοίχημα για τους επιχειρηματίες που επένδυσαν στα αερόστρωμνα, καθώς τα συμβατικά πλοία ταξίδευαν με ταχύτητα 17 κόμβων, ενώ τα χόβερκραφτ με 60 κόμβους, δηλαδή τρεις φορές ποιο γρήγορα.
Ηλεκτρική σκούπα και άδεια κουτιά
Πριν καταλήξει στο τελικό σχέδιο, ο Κόκερελ είχε πειραματιστεί με σωλήνες ηλεκτρικής σκούπας και άδεια δοχεία τροφής για γάτες, διαπιστώνοντας ότι όταν τοποθετούσε ένα μικρό δοχείο μέσα σε ένα μεγαλύτερο και φυσούσε αέρα μέσα από το μικρότερο δοχείο, αυτό αιωρούνταν πάνω από την κάτω επιφάνεια του μεγαλύτερου αντικειμένου. Ένα λειτουργικό πρωτότυπο ήταν έτοιμο μέχρι το 1955, το οποίο το ονόμασε «Hovercraft», αποκτώντας δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το 1956.
Το πρώτο σκάφος πραγματοποιήσε δρομολόγια το 1962, μεταφέροντας μόνο επιβάτες, ενώ ένα μεγαλύτερο σκάφος -το SRN-4, ικανό να μεταφέρει αυτοκίνητα καθώς και επιβάτες, σήκωσε άγκυρα το 1968.
Υπήρχαν όμως και αναποδιές. Το 1972, πέντε άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους όταν ένα SRN-6 ανατράπηκε εν πλω εξαιτίας καταιγίδας, ενώ οι κυματισμοί προκαλούσαν συνεχείς φθορές στα σκάφη.
Τα δρομολόγια μεταξύ Ντόβερ στο Καλαί σταμάτησαν το 2000, με τα δύο πλοία, το «Princess Anne» και το «Princess Margaret», να μεταφέρουν μόνο 52 αυτοκίνητα, την ώρα που τα μεγαλύτερα πορθμεία, τα φθηνότερα καταμαράν και η σήραγγα της Μάγχης, αποδείχθηκαν υπερβολικός ανταγωνισμός.
Επιπλέον, τα χόβερκραφτ που πραγματοποιούσαν ακτοπλοϊκά δρομολόγια στην Ιαπωνία και τη Σιέρα Λεόνε σταμάτησαν, βάζοντας τέλος σε κάτι που αναμενόταν να μεταμορφώσει ριζικά τον κλάδο των μεταφορών. Το χόβερκραφτ διατήρησε λίγη από την πρώιμη αίγλη του, με τις ταινίες του James Bond. Στο Moonraker του 1979, επέτρεψε στον 007 να ξεφύγει από τους διώκτες του, ενώ εμφανίστηκε και σε μια σκηνή καταδίωξης στο Die Another Day του 2002.
Στρατιωτικός ρόλος
Λόγω των αμφίβιων ικανοτήτων τους έχουν ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών που ξεκινά από μεγάλου μεγέθους στρατιωτικά σκάφη (π.χ. LCAC, Zubr), μέχρι τα μικρότερου μεγέθους αγωνιστικά.
Πολλά τέτοια σκάφη έχουν προτιμηθεί από πολλές ναυτικές δυνάμεις χωρών, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, στην εξέλιξη των πλοίων αποβάσεων καθώς και για αμφίβιες επιχειρήσεις και ανάγκες ναρκοπολέμου. Στο ελληνικό πολεμικό ναυτικό, αυτός ο τύπος πλοίου χαρακτηρίζεται ως «πλοίο ταχείας μεταφοράς» ΠΤΜ.
Αξίζει να σημειωθεί πως σημαντικότατος υπήρξε ο πολεμικός στόλος των χόβερκραφτ που είχε δημιουργήσει ο τελευταίος Σάχης της Περσίας λίγο πριν την πτώση του, και που αποτελούσε τον φόβο και τον τρόμο σε όλο τον Περσικό Κόλπο, που όμως μετά την ιρανική επανάσταση του 1979 που έφερε στην εξουσία τον Αγιατολάχ Ρουχολάχ Χομεϊνί και τον Περσοϊρακινό πόλεμο που ακολούθησε, στην αρχή καθηλώθηκε από έλλειψη ανταλλακτικών και στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε.
Latest News
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα
Πέφτουν οι πωλήσεις των superyachts - Αυξάνονται οι κατασχέσεις
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις superyacht αυξήθηκαν κατά 31% το 2023
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών