Τροχοδρομεί η αξιοποίηση των 22 μικρών περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Παίρνοντας τη σκυτάλη από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του οποίου αναμένεται μες το επόμενο δίμηνο, το Υπερταμείο μπαίνει στην τελική ευθεία για τις οριστικές αποφάσεις. Στο επικρατέστερο, αυτή τη στιγμή, σενάριο οι 22 μικρότεροι αερολιμένες της χώρας θα παραχωρηθούν σε ένα ενιαίο πακέτο.
Όπως αποκάλυψε εχθές, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του στρατηγικού σχεδίου του Υπερταμείου για τα έτη 2022-2024, ο διευθύνων σύμβουλος κ. Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες που θα οδηγήσουν στο βέλτιστο μοντέλο αξιοποίησης για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία παραμένουν υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Διαβάστε επίσης: Υπερταμείο – Στον «διάδρομο απογείωσης» η αξιοποίηση του αεροδρομίου Καλαμάτας
Επί του παρόντος, λοιπόν, το επικρατέστερο σενάριο είναι ότι δεν θα σπάσουν σε διαφορετικές συστάδες, όπως μέχρι πρόσφατα διαφαινόταν, αλλά θα βγουν όλα μαζί σε μία ενιαία διαγωνιστική διαδικασία παραχώρησης. Όπως εξηγήθηκε, αυτό προκρίνεται προκειμένου να μην δημιουργηθούν γκρουπ διαφορετικών ταχυτήτων, με αποτέλεσμα οι πιο αδύναμοι εμπορικά αερολιμένες να μείνουν στα αζήτητα.
«Για εμάς, η αξιοποίηση των περιφερειακών αερολιμένων είναι ζήτημα συνολικής περιφερειακής ανάπτυξης. Θέλουμε να έχουμε ένα ουσιαστικό αποτύπωμα», σημείωσε ο κ. Δημητριάδης. Αυτή την περίοδο, οι σύμβουλοι του Υπερταμείου «τρέχουν» την άσκηση που θα οδηγήσει στη λήψη της τελικής απόφασης ως τα τέλη του καλοκαιριού με αρχές φθινοπώρου, οπότε και αναμένονται οι σχετικές ανακοινώσεις.
Διαβάστε επίσης: «Ελευθέριος Βενιζέλος»: Σκαρφαλώνει στα επίπεδα του 2019 η κίνηση
Ως τον Αύγουστο ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο Καλαμάτας
Τα κρατικά αεροδρόμια της χώρας, όσα δηλαδή δεν έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες, είναι συνολικά 23, με το αεροδρόμιο Καλαμάτας να στέφεται πρωταθλητής του γκρουπ. Η ανάπτυξη που έχει γνωρίσει τα τελευταία χρόνια το «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», με αφετηρία την άνοδο του τουριστικού ρεύματος με επίκεντρο το Costa Navarino, είναι εντυπωσιακή.
Για το 2019, την τελευταία προ-Covid χρονιά, διακίνησε 336.000 επιβάτες από 280.900 το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση 20,3% και καταγράφοντας 310.000 αφίξεις εξωτερικού. Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία της ΥΠΑ, το 2021 διακίνησε σχεδόν 174.000 επιβάτες, ανακτώντας το 52% της επιβατικής κίνησης του 2019. Εκτιμάται δε, ότι η αύξηση της επιβατικής κίνησης στην ευρύτερη περιοχή της Καλαμάτας ως το 2030 θα είναι +35%.
Επιδόσεις που είχαν ως αποτέλεσμα, το εναρκτήριο λάκτισμα για την αξιοποίηση των 22+1 μικρότερων αερολιμένων της χώρας να δοθεί το 2021 από την Καλαμάτα. Όπως σημείωσε η διοίκηση του Υπερταμείου, αν όχι εντός Ιουλίου, τότε εντός Αυγούστου, θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αερολιμένα της μεσσηνιακής πρωτεύουσας. Η διάρκεια της παραχώρησης μένει να αποφασιστεί, εκτιμάται πάντως ότι δεν θα απέχει από τα 30-40 έτη που διαρκούν οι αντίστοιχες παραχωρήσεις.
Το προφίλ των 22 «ορφανών» αερολιμένων
Τα υπόλοιπα 22 κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια, τα οποία αποτελούν ως επί το πλείστον πύλες μικρότερων τουριστικών προορισμών της χώρας, σε μια περίοδο που τα τουριστικά ρεύματα ανακάμπτουν είναι τα εξής: Χίος, Αλεξανδρούπολη, Άραξος, Κάρπαθος, Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, Καστοριά, Κάσος και Κοζάνη.
Δεύτερο πιο «δυναμικό» της λίστας θεωρείται το αεροδρόμιο της Πάρου, καθώς η επιβατική του κίνηση είχε σχεδόν τριπλασιαστεί το 2019 σε σχέση με το 2016. Θεωρείται δε πως ακόμη 5-6 μικρότεροι αερολιμένες παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον, μεταξύ τους Αλεξανδρούπολη και Χίος. Εκτιμάται ότι η επιβατική κίνηση στους 22 αερολιμένες θα αυξηθεί κατά 40% ως το 2030, διαμορφώνοντας ένα ελκυστικό πακέτο.
Όπως έχει κατά καιρούς γίνει γνωστό, διάφορα μοντέλα αξιοποίησης έχουν πέσει στο τραπέζι. Πέραν του επικρατέστερου, μέχρι στιγμής σεναρίου, της ενιαίας μακροχρόνιας παραχώρησης σε ένα πακέτο, κατά τα πρότυπα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, συζητήθηκε η δυνατότητα δημιουργίας clusters αεροδρομίων. Επίσης, εναλλακτικά, ο θεσμός της παραχώρησης εκμετάλλευσης ή η σύμβαση διαχείρισης, το λεγόμενο «management contract», στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων έναντι αμοιβής.
Latest News
Συνάντηση Σταϊκούρα με Σαλβίνι στο Μιλάνο - Τι συζητήθηκε
Τι δήλωσε ο Χρήστος Σταϊκούρας μετά τη συνάντηση με τον ιταλό ομόλογό του και αντιπρόεδρο της ιταλικής κυβέρνησης
Έναρξη λειτουργίας πυλών εισόδου/εξόδου στους σταθμούς της επέκτασης της γραμμής 3 του Μετρό
Τι περιλαμβάνει ο νέος αναβαθμισμένος εξοπλισμός στη Γραμμή 3 του μετρό
Τρίτη φάση εργασιών της Fraport - Ποια αεροδρόμια και πότε θα κλείσουν
Η διακοπή της λειτουργίας των διαδρόμων είναι απολύτως απαραίτητη, λόγω του μεγέθους και της πολυπλοκότητας των έργων της Fraport
ΑΧΙΑ: Θετική η είσοδος της Latsco στη Νέα Αττική Οδό – Στα 28 ευρώ η τιμή στόχος για ΓΕΚ Τέρνα
Η συμφωνία κατά την ΑΧΙΑ οδηγεί σε αυξημένες αποδόσεις, με βελτιωμένο εσωτερικό βαθμό απόδοσης (IRR) και μειωμένο χρόνο απόσβεσης
Το πρώτο διόδιο… για τη νέα Αττική Οδό από τη Μαριάννα Λάτση – Το τίμημα, το premium και οι υπεραξίες για ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Γιατί η Αττική Οδός μετά την εξαγορά της από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προσελκύει επενδυτικά κεφάλαια
Συμφωνία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με Latsco Family Office για το 10% στην Αττική Οδό - Επιβεβαίωση ΟΤ
Με Premium 15% έκλεισε η συμφωνία μεταξύ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της Latsco Family Office
Στο 10% της Αττικής Οδού η Μαριάννα Λάτση - Ψήφος εμπιστοσύνης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Συμφωνία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Μαριάννας Λάτση για την είσοδο του family office της τελευταίας στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Νέα Αττική Οδός» - Πλήρης επιβεβαίωση ΟΤ
Σταϊκούρας: Η Νέα Αττική Οδός είναι πραγματικότητα
«Είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που έχουμε αλλαγή παραχωρησιούχου σε εν λειτουργία αυτοκινητόδρομο» τόνισε ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας
ΑΚΤΩΡ: Και με το εισιτήριο στο χέρι… παραδίδει το Μετρό Θεσσαλονίκης
Η ΑΚΤΩΡ στις 30 Νοεμβρίου θα έχει έτοιμο και το εισιτήριο για τις μετακινήσεις με το Μετρό Θεσσαλονίκης - Οι προσωποποιημένες κάρτες και οι ανέπαφες συναλλαγές
Τι αλλάζει από αύριο στα διόδια της Αττικής Οδού - Πόσο θα πληρώνουν ΙΧ και φορτηγά
Δείτε πώς διαμορφώνονται από την Κυριακή, 6 Οκτωβρίου 2024, οι τιμές των διοδίων από την εταιρεία Νέα Αττική Οδός