Οι οδικές παραχωρήσεις δεν αποτελούν μόνο εμβληματικά πρότζεκτς, αλλά και πολύτιμα assets για τον κουμπαρά του ΤΑΙΠΕΔ. Η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού έχει εξελιχθεί σε μάχη γιγάντων που αναμένεται να βάλει στα ταμεία πάνω από 2,5 δισ. ευρώ. Η ενεργοποίηση της 35ετούς παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, με αρχικό τίμημα 1,49 δισ. ευρώ, θα ολοκληρώσει έναν από τους μακροβιότερους διαγωνισμούς του ταμείου, με τις εκκρεμότητες όμως να παραμένουν. Οι δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στην αγορά, κλιμακούμενες από τις συνέπειες της νέας ενεργειακής κρίσης, φέρνουν εναλλακτικά σενάρια και καθυστερήσεις.

Ο διαγωνισμός για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, προχωρά με 8 ισχυρές, όπως αναμενόταν, συμμετοχές και γρήγορους ρυθμούς, με στόχο οι δεσμευτικές προσφορές να κατατεθούν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Στην επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, που έχει προγραμματιστεί για τις 21 Ιουλίου 2022, πρόκειται εγκριθεί το πλαίσιο που θα διέπει τη διαδικασία υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών (Request for Binding Offers), ενώ θα εγκριθεί και η πρόσβαση των προεπιλεγέντων επενδυτών στο VirtualDataRoom(VDR).

Διαβάστε επίσης: Καραγιάννης: Έργα ύψους 2 δισ. ευρώ στην Ανατολική Αττική

Υπό διαμόρφωση το παζλ των εσόδων

Βάσει του προγραμματισμού, το αργότερο ως τις αρχές Σεπτεμβρίου, θα γίνει η ανάρτηση του αρχικού σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης, το οποίο και αναμένουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, ώστε να διαμορφώσουν τις προσφορές τους. Η άνοδος των επιτοκίων στην αγορά έχει φέρει ένα διαφορετικό οικονομικό περιβάλλον, που δεν αφήνει ανεπηρέαστο κανέναν πρότζεκτ. Βεβαίως η Αττική Οδός είναι ένα από τα πιο ελκυστικά περιουσιακά στοιχεία παγκοσμίως σε διαδικασία αξιοποίησης και ο πιο κερδοφόρος παραχωρημένος αυτοκινητόδρομος της χώρας.

Διαβάστε επίσης: ΕΡΓΟΣΕ: Τροχοδρομεί η δεύτερη φάση αναμόρφωσης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών  

Με τη συνολική αξία της νέας παραχώρησης να εκτιμάται τουλάχιστον στα 2,4 δισ. ευρώ, εξετάζεται, αυτή την περίοδο, το καλύτερο μίγμα μεταξύ αρχικού τιμήματος και ετήσιας συμμετοχής του ελληνικού Δημοσίου στα έσοδα της παραχώρησης. Το πιθανότερο επί του παρόντος είναι να ζητηθεί αυξημένο ποσοστό ετήσιας συμμετοχής, περιορίζοντας το αρχικό τίμημα, προκειμένου οι συμμετέχοντες να  δώσουν υψηλές και στέρεες προσφορές.

Μεταξύ άλλων δε, εξετάζεται κι ένα μοντέλο διαφορετικών χρεώσεων διοδίων, το οποίο θα στηρίζεται στις ώρες αιχμής, δηλαδή υψηλότερη χρέωση τις ώρες του κυκλοφοριακού φόρτου και χαμηλότερη τις υπόλοιπες. Εκτιμάται, εξάλλου, ότι η κυκλοφορία στην Αττική Οδό θα αυξάνει καθώς θα προχωρούν τα απαραίτητα έργα επεκτάσεων που ήδη δρομολογεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με πρώτη την επέκταση της λεωφόρου Κύμης.

«Τρέξαμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα την Αττική Οδό και είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι με ό,τι έχει γίνει μέχρι τώρα στο εμβληματικό έργο και σε όρους επενδυτικού ενδιαφέροντος, αλλά και στη συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου, κ. Δημήτρης Πολίτης, κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους.

Για το 2023 το κλείσιμο της Εγνατίας Οδού

Όσον αφορά στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, που είναι το μεγαλύτερο εν αναμονή κλείσιμο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, οι εκκρεμότητες μπαίνουν μεν σε σειρά η μία μετά την άλλη, όμως το ορόσημο του 2022 μοιάζει ανέφικτο να πιαστεί. Σε αυτό συντελεί το γεγονός ότι πρέπει να προχωρήσουν βαριές εκκρεμότητες σε τρία μέτωπα, που περιλαμβάνουν το ελληνικό Δημόσιο, τον παραχωρησιούχο, τις τράπεζες.

Ουσιαστικά, για να ανέβει το τελευταίο σκαλί πριν την υπογραφή, που είναι το Ελεγκτικό Συνέδριο θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι χρηματοδοτικές και κατασκευαστικές συμφωνίες ώστε να κατατεθούν μαζί με τα υπόλοιπα έγγραφα του διαγωνισμού. Αυτό δεν είναι απλό. Από τη μια, το Δημόσιο θα πρέπει να προχωρήσει με την αδειοδότηση των σηράγγων και τη λειτουργία και των τελευταίων σταθμών διοδίων.

Ο παραχωρησιούχος, από την πλευρά του, θα πρέπει να ολοκληρώσει, μέσα στη σημερινή συγκυρία που δυσχεραίνει τις διαπραγματεύσεις, τις χρηματοδοτικές του συμφωνίες με τις τράπεζες, αλλά και τις συμφωνίες με υπεργολάβους για το κατασκευαστικό σκέλος. Επίσης, θα πρέπει να αποτυπωθεί λεπτομερώς από την Εγνατία Οδό Α.Ε. τι παραλαμβάνει το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ –EgisProjects. Ο σημερινός λειτουργός θα πρέπει να παραδώσει τον αυτοκινητόδρομο σε μια τέτοια δομή που θα μπορεί να λειτουργεί, πράγμα που γίνεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Θα απαιτηθεί λοιπόν, ο νεοεισερχόμενος λειτουργός να γνωρίζει από το σημείο μηδέν πού βρίσκεται και πώς λειτουργεί το κάθε τι.

Είναι λοιπόν τέτοιος ο όγκος, αλλά κυρίως η ουσία των εκκρεμοτήτων που απομένουν, που είναι δύσκολη έως αδύνατη η ολοκλήρωσή τους ως το τέλος του 2022, όπως είχε αρχικά ορισθεί. Η σκυτάλη για το κλείσιμο της συναλλαγής περνά λοιπόν στο 2023.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές