Το ότι κάποτε ένα πριονιστήριο ξυλείας θα «ενσάρκωνε» τους φόβους των Γερμανών για το χειμώνα που έρχεται ήταν πριν από μερικούς μήνες αδιανόητο. Ο Κρίστιαν Ρέσγκεν, ιδιοκτήτης πριονιστηρίου στην πόλη Σανκτ Άουγκουστιν κοντά στη Βόννη, βάζει στο αθόρυβο το κινητό του για να απαντήσει με ησυχία στον δημοσιογράφο της DW. Μιλά για πελάτες, οι οποίοι γεμίζουντις αποθήκες με ξύλα από φόβο μήπως οι Ρώσοι κλείσουν οριστικά την στρόφιγγα και η Γερμανία μείνει χωρίς φυσικό αέριο τον χειμώνα.
Ένα πελάτης, λέει ο Κρίστιαν Ρέσγκεν, κατάργησε τη θέρμανση με φυσικό αέριο και έβαλε στο σπίτι του σόμπες με πέλετ, και παράγωγα ξύλου από πριονίδι ή βιομάζα. Ο ιδιοκτήτης πριονιστηρίου μιλά για έναν προμηθευτή του, ο οποίος παράγει πέλετ ξυλείας και έχει ξεπουλήσει τα πάντα εδώ και εβδομάδες. Εδώ και λίγο καιρό ακόμα και τα πριονίδια από το πριονιστήριο στο Σάνκτ Άουγκουστιν συλλέγονται αμέσως μετά την κοπή ξυλείας και μεταφέρονται άμεσα σε μονάδες παραγωγής πέλετ. Μπορεί αυτές τις μέρες το θερμόμετρο στη Γερμανία να χτυπά κόκκινο και να έχουμε θερμοκρασίες άνω των 30 βαθμών, λέει ο Κρίστιαν Ρέσγκεν, αλλά οι Γερμανοί εφοδιάζονται για το χειμώνα που έρχεται.
Διαβάστε επίσης – Deutsche Bank: Οι Γερμανοί μπορεί να χρειαστεί να ανάψουν τα τζάκια τον χειμώνα
To 50% των νοικοκυριών θερμαίνονται με αέριο και το 25% με πετρέλαιο
Σχεδόν τα μισά σπίτια στη Γερμανία θερμαίνονται με φυσικό αέριο. Παρά το γεγονός ότι ο αγωγός Nord Stream 1 έχει τεθεί και πάλι εν μέρει σε λειτουργία, η τιμή του φυσικού αερίου έχει εκτοξευθεί και οι καταναλωτές ανησυχούν για την ενεργειακή ασφάλεια.
Διαβάστε επίσης – Εφιάλτης στον δρόμο με την ενέργεια – «Πολύ δύσκολος» χειμώνας στην Ευρώπη
«Δεν θέλω να κρυώνω το χειμώνα, το έχω ξαναζήσει», λένε οι πελάτες στον κατασκευαστή τζακιών Γκίντερ Μόιρερ, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με διπλάσια ζήτηση από ότι πέρυσι. Έχει μάλιστα κλείσει τα υποκαταστήματά του λόγω της μεγάλης ζήτησης και στο τηλέφωνο πληροφορεί ενδιαφερόμενους πελάτες ότι νέα τζάκια θα αρχίσουν να παραδίδονται το νωρίτερο μετά τον χειμώνα. Ορισμένες κατασκευαστές τζακιών παραπέμπουν τους πελάτες τους μετά το καλοκαίρι του 2023.
Η Ομοσπονδιακή Ένωση Καυσόξυλων εκτιμά ότι περίπου το 80% της ξυλείας στα εγχώρια τζάκια και τις ξυλόσομπες προέρχεται από τη Γερμανία. Η τιμή του φυσικού αερίου ενδέχεται να τριπλασιαστεί μέχρι τις αρχές του 2023, δήλωσε ο πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Δικτύων Κλάους Μίλερ στο Γερμανικό Δημοσιογραφικό Δίκτυο RND. Η θέρμανση με ξύλο είναι πολύ φθηνότερη. Αλλά και η τιμή ανά κιλοβατώρα ενέργειας από καυσόξυλα βρίσκεται σε ανοδική τροχιά από το περασμένο φθινόπωρο, επειδή η ζήτηση έχει εκτοξευθεί το τελευταίο διάστημα.
Προς το παρόν οι κρατικές επιδοτήσεις ενισχύουν τη ζήτηση των καταναλωτών για μια μετάβαση στη θέρμανση με ξύλο. Προκειμένου να προωθήσει την προστασία του κλίματος, το Βερολίνο ενισχύει οικονομικά την ενεργειακά αποδοτική ανακαίνιση κτιρίων. Για παράδειγμα, όποιος επιλέγει να εγκαταλείψει την συμβατική θέρμανση με πετρέλαιο και να στραφεί σε ένα σύστημα θέρμανσης με βιομάζα, συμπεριλαμβανομένων των πέλετ, έχει στο πλευρό του το γερμανικό δημόσιο, το οποίο αναλαμβάνει μέχρι και το 45% του συνολικού κόστους. Από την αρχή του 2022 σχεδόν 60.000 αιτήσεις για συστήματα θέρμανσης βιομάζας έχουν κατατεθεί στην αρμόδια Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Οικονομικών Υποθέσεων και Ελέγχου Εξαγωγών.
Τα μικροσωματίδια ευνοούν παθήσεις του αναπνευστικού
Η καύση ξυλείας έχει ωστόσο και σημαντικά μειονεκτήματα. Σχεδόν το 20% της ρύπανσης με μικροσωματίδια στη Γερμανία προκαλείται από την καύση ξύλου στα νοικοκυριά, παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των συστημάτων θέρμανσης με καυσόξυλα είναι αρκετά μικρός. Σύμφωνα μάλιστα με τον ειδικό Μαρσέλ Λάνγκνερ από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος, τα μικροσωματίδια εισπνέονται και γι αυτό ευθύνονται για παθήσεις του αναπνευστικού, αλλά και καρδιαγγειακές παθήσεις.
Στο πριονιστήριο λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Βόνη, ο Κρίστιαν Ρέσγκεν μιλά για νέα οικιστικά συγκροτήματα στην ευρύτερη περιοχή, στα οποία πηγαίνει με το φορτηγό για να εφοδιάσει κάθε σπίτι με πέλετ σε ειδικούς χώρους αποθήκευσης. Συχνά μάλιστα τα παράθυρα στα υπόγεια είναι μικρά ή περνά αναγκαστικά τα πέλετ μέσα από υπνοδωμάτια ή ευαίσθητα πατώματα μέχρι να φθάσει στα υπόγεια. Για να αντιμετωπίσει πάντως την πρωτοφανή ζήτηση ο Κρίστιαν Ρέσγκεν πουλά πλέον τα πέλετ με….δελτίο. Σε κάθε πελάτη διαθέτει μόνο τρεις παλέτες.
Πηγή: Deutsce Welle/ Μάτις Ρίχτμαν
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Latest News
Στο 2,7% - ως αναμενόταν- ο αμερικανικός πληθωρισμός τον Νοέμβριο
Η αύξηση είναι η μεγαλύτερη των τελευταίων εφτά μηνών - Πώς θα επηρεάσει την απόφαση της Fed
Ανακατεύουν την τράπουλα της ηγεσίας οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες - Οι αλλαγές σε BMW και Mercedes
Οι μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες προχωρούν σε διαρθρωτικές αλλαγές ηγετικών στελεχών για να σώσουν την «παρτίδα»
Reuters: Σχέδια για υποτίμηση του γουάν ενόψει του Trump 2.0
Αποκλειστικό δημοσίευμα του Reuters αναφέρει τα σχέδια της Κίνας για να αντιμετωπίσει τους δασμούς Τραμπ
Ισχυρό ξεκίνημα για την Inditex στην εορταστική περίοδο
Η Inditex φαίνεται πως πηγαίνει καλύτερα μετά τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου τα οποία ήταν κάτω από τις προβλέψεις
Economist: Στην πεντάδα του χρυσού «μεταλλίου» για το 2024 η Ελλάδα [πίνακες]
Η καθιερωμένη ανάλυση του Economist για το ποια οικονομία τα πήγε καλύτερα το έτος που ολοκληρώνεται σε λίγες ημέρες
Reuters: Το κενό ηγεσίας επιδεινώνει την οικονομική δυσπραγία της Ευρώπης
Αν και η Ευρώπη υπερηφανεύεται για την ανοικτή οικονομία της, οι πιο άμεσες προκλήσεις εντοπίζονται στο εμπόριο, αναφέρει το Reuters
Περιστέρια και γεράκια στην ΕΚΤ - Όταν η βασική διαφωνία δεν είναι στα επιτόκια
Την Πέμπτη πραγματοποιείται η τελευταία για φέτος συνεδρίαση της ΕΚΤ - Τα στοιχήματα για τα επιτόκια
Η οικονομική πολιτική του Τραμπ θα φέρει «καταστροφή», προειδοποιεί ο Μπάιντεν
Ο Τζο Μπάιντεν προειδοποίησε εναντίον της εφαρμογής του προγράμματος Project 2025 που φέρεται να ενστερνίζεται ο Ντόναλντ Τραμπ
Είναι ένας ανταγωνιστικός κόσμος - Ποιοι πληρώνονται καλύτερα σήμερα;
Η διεθνής αγορά εργασίας αναγκάζει ορισμένες εταιρείες να πληρώνουν περισσότερα σε... φθηνότερες περιοχές
Πώς οι κινεζικές αεροπορικές βρέθηκαν να κυριαρχούν στις πτήσεις από Ευρώπη σε Ασία
Οι κινεζικές αεροπορικές εκμεταλλεύονται τις ρωσικές αντι-κυρώσεις και επεκτείνουν τα δρομολόγιά τους